Metsä Groupissa arvioidaan, että terveyskyselyjä käyttämällä työterveyspalveluresurssit voidaan kohdistaa oikeaan osoitteeseen.
Metsä Groupin johtava työterveyslääkäri Anna Back on innostunut. Muutama vuosi sitten metsäteollisuuskonserni otti käyttöön terveyskyselyt, joiden avulla työterveyspalvelujen käyttö on tehostunut. Aiemmin työntekijöille tehtiin rutiininomaisia terveystarkastuksia ja labrakokeita – usein turhiakin.
– Nykyaikaisiin työterveyspalveluihin kuuluvat varhainen välittäminen ja työterveyspalvelujen kohdentaminen ennalta ehkäiseviin toimiin. Terveet eivät tule terveemmiksi, vaikka heistä otettaisiin sata laboratoriokoetta. Kyselyn kautta olemme löytäneet esimerkiksi ne, joilla on suurentunut riski sairastua aikuistyypin diabetekseen ja ne, jotka kärsivät unihäiriöistä, hän sanoo.
Työntekijä terveystarkastukseen "hälytysmerkkien" perusteella
Työntekijät vastaavat sähköiseen työterveyskyselyyn noin kolmen vuoden välein. Tuloksissa sovelletaan liikennevaloajattelua, jossa terveydentilan vahvuudet ilmaistaan vihreällä, potentiaaliset terveyttä uhkaavat tekijät keltaisella sekä huolenaiheet ja muutostarpeet punaisella värillä. Terveydentilan lisäksi kyselyt antavat tietoa yrityksen työilmapiiristä ja olosuhteista.
– Hälytysmerkkien perusteella työntekijä kutsutaan terveystarkastukseen. Tämän lisäksi teemme esimerkiksi ikäkausitarkastuksia 45 vuoden iästä lähtien noin 5 vuoden välein.
Kyselyjen vastausprosentit ovat olleet Metsä Groupissa niin hyviä, että tuloksista on voitu koostaa myös työyhteisökohtaisia yhteenvetoja.
– Luottamuksellisuus on tärkeää, jotta ihmiset uskaltavat vastata avoimesti. Työnantaja ei saa tietoja yksittäisen työntekijän terveydentilasta”, Back korostaa.
