Mercedes-Benz lopettaa manuaalivaihteisten autojen valmistuksen – maahantuoja MTV Uutisille: "Vaikka tämä pitäisi paikkansa..."

Tältä näyttää Mersun ensimmäinen sähköauto EQC 1:48
Tältä näyttää Mersun ensimmäinen sähköauto. EQC esiteltiin kaksi vuotta sitten.

Mercedes-Benzin suomalainen maahantuoja ei ollut kuullut saksalaisvalmistajan suunnitelmista luopua manuaalivaihteisista autoista. Lehdistöpäällikkö ei kuitenkaan pidä muutosta merkittävänä Suomen kannalta, sillä käsivalintainen vaihteisto on ollut tarjolla enää vain kolmeen mallisarjaan. Aiheesta kertoi ensimmäisenä autotoimittaja Greg Kable.

Mercedes-Benzin tutkimus- ja tuotekehitysjohtaja Markus Schäfer on paljastanut autotoimittaja Greg Kablelle, että yhtiö luopuu kokonaan manuaalivaihteistoista.

Asiasta Twitter-tilillään kertova Kable toteaa Schäferin sanoneen, että päätöksellä haetaan ennen kaikkea kustannussäästöjä.

Säästökuuri iskee myös valmistajan käyttämiin alustaratkaisuihin, joiden määrää tullaan karsimaan. Myös polttomoottorivalikoimaa supistetaan.

Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.

Manuaalivaihteistot ovat menettäneet viime vuosina suosiotaan yhä jyrkemmin. Nykyisin on jo enemmän sääntö kuin poikkeus, että uusi automalli tulee tarjolle vain automaattivaihteistolla varustettuna.

Tulevaisuudessa manuaalivaihteistot tulevat häviämään uusista autoista hybridi- ja täyssähkövoimalinjojen myötä.

Aiheesta uutisoivan The Drive -julkaisun mukaan Mercedes-Benz aikoo vähentää polttomoottorivoimalinjojaan 40 prosentilla vuoteen 2025 mennessä ja jopa 70 prosentilla vuoteen 2030 mennessä.

– Tämä pitää sisällään manuaalivaihteistoista luopumisen. Muutos tapahtuu kuitenkin luonnollisesti, kun esittelemme uusia automalleja, saksalaisvalmistajan edustaja kertoi Drivelle.

Näin ollen tarkkaa aikataulua manuaalivaihteisista autoista luopumiselle ei ole tiedossa.

Näin Suomessa

Mercedes-Benziä maahantuovan Vehon lehdistöpäällikkö Pekka Koski kertoo MTV Uutisille kuulevansa asiasta nyt ensimmäistä kertaa.

– Vaikka tämä olisi paikkansa pitävä kaiku, sitä meillä ei ole kukaan kuullut aikaisemmin, Koski toteaa.

Ajatus ei kuitenkaan ole Koskesta mitenkään yllättävä.

– Merkitys ainakin Suomessa on varsin vähäinen. Meillä on tarjolla [manuaalivaihteisto] vain A-, B- ja CLA-sarjoihin, muihin ei, hän jatkaa.

Siirtyminen manuaalivaihteistoista automaatteihin on Kosken mukaan globaali ilmiö. Hän uskoo, että sen taustalla on kolme seikkaa; päästöt, helppous ja asiakkaiden tahtotila.

– Automaattivaihteistojen ohjelmoinnilla voidaan manuaalivaihteistoa tehokkaammin pienentää päästöjä. Manuaalivaihteistoa käytettäessä vaihteiston elektronisen ohjelmoinnin vaikutus kulutukseen ja päästöihin on marginaalinen.

– Yhä useammat autoilijat ovat kokeneet automaattivaihteiston vaivattomuuden – eritoten ruuhkaliikenteessä – ja siksi haluavat autoonsa automaattivaihteiston, Koski kertoo.

Lue myös:

    Uusimmat