Mercedeksen kopioinnista syytetyn F1-tallin pomo suivaantuu väitteistä – naljailee toiselle tiimille: ”Aero-osastomme on isompi kuin heidän koko tiiminsä”

Lähes kaiken Mercedeksen viime kauden F1-autosta omaan ajokkiinsa siirtäneen Racing Pointin tekninen johtaja Otmar Szafnauer ei ymmärrä tallinsa saamaa kritiikkiä. Hänen mukaansa kyse on ensi vuonna Aston Martiniksi muuttuvan tiimin omasta suunnittelutyöstä.

Szafnauerin mukaan Racing Point ei ole ”ostanut” autoa Mercedekseltä tai saanut muutenkaan valmiita piirustuksia viime vuoden mestariautosta, vaikka yhtiöt tekevät myös moottoriyhteistyötä ja Racing Point myös vuokraa Mersun tuulitunnelia.

– Vaikka kaikki sanovat, että ”ahaa, te kopioitte Mercedestä”, niin kyse on meidän omasta autostamme. Se on meidän omaa suunnitteluamme ja omaa kehitystämme. Myös tuulitunnelimalli oli omamme, Szafnauer linjaa.

– Kyllä, katselimme, että mikä on nopeaa, ja teimme sen itse. Siinä ei ole mitään eroa siihen, miten toimimme aikoinaan Red Bullin kanssa, hän jatkaa.

– Kopioimme aikanaan myös Red Bullia, mutta teimme sen sääntöjen mukaan. Otimme kuvia ja yritimme ymmärtää niitä. Sitten menimme tuulitunneliin ja teimme osat itse.

Racing Pointilla ei pitäisi homman olla rahasta kiinni, sillä kuljettaja Lance Strollin isä Lawrence Stroll on tuonut jättiluokan resurssit. Pian ne näkyvät myös käytännön työssä. Viime kaudella yhtiö laittoi kuntoon olosuhteitaan.

– Me lisäämme koko ajan henkilökuntaa, ja kohta meillä on jo 500 työntekijää. Kaikki uudet työntekijät tulevat suunnittelu-, kehitys- ja tuotantopuolelle, jotta voimme tehdä itse kehitystyömme, Szafnauer toteaa.

Esimerkiksi Haas on ollut aiemmin syytösten kohteena Ferrarin vanhojen autojen kopioinnista. Szafnauer naljailee amerikkalaiselle kilpailijalleen.

– Omaa autoa ei suunnitella parilla sadalla ihmisellä. Meidän aero-osastomme on kokonaisuudessaan isompi kuin heidän koko tiiminsä.

Lue myös:

    Uusimmat