Vahvasti Mercedeksen viimevuotiselta autolta vaikuttava Racing Pointin uusi F1-tekele rikkoo sarjan normistoa, näkee C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen. Vaikeus piileekin siinä, ettei puolittaista kopiointia kannata juuri tehdä.
Saksalaislehti Auto Motor und Sport nosti Barcelonan talvitestien ensimmäisenä päivänä esiin useamman tallin esittämän kritiikin Racing Pointin ”uutta” autoa kohtaan.
F1-säännöt määrittelevät tarkkaan, kuinka paljon autossa pitää olla tiimin omaa suunnittelua, joten Kansainvälinen autoliitto FIA puuttunee kuvioon, jos Mercedes-moottorilla ajava Racing Point yrittää lähteä kauteen näin räikeällä konseptilla
– Alkaa olla niin lähellä Mersun viimevuotista autoa, joten ihmettelen, jos ei tule jonkinlaista polemiikkia. Täytyy muistaa, että se tehty vieläpä samassa tuulitunnelissa, joten se on aivan yksi yhteen, Oikarinen toteaa.
Samaa keskustelua käytiin joitain vuosia sitten Ferrarin ja Haasin välillä. Virallisesti amerikkalaistalli Haasin rungon valmisti italialainen Dallara, mutta suuntaviivat tulivat lähes suoraan Ferrarin edellisvuoden autosta.
Puolittainen kopio jäisi huonoksi
Jos jäljittelemällä saisi halvalla aikaan kilpailukykyisen auton, niin miksi mikään keskikastin talli tuhlaisi resursseja omaan suunnitteluunsa?
– Syy miksi näin ei tehdä, on se, että sääntöjen mukaan jokaisen pitää tehdä oma runko. On osat, joita saa ostaa ja joita ei saa ostaa, Oikarinen kertoo.

