Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

”Mercedes-kopio” herättää kysymyksen: miksi keskikastin talli edes tuhlaisi oman autonsa suunnitteluun? – ”Ihmettelen, jos ei tule polemiikkia”

Racing Pointin uusi auto herätti plagiointisyytöksiä.
Racing Pointin uusi auto herätti plagiointisyytöksiä./All Over Press
Julkaistu 20.02.2020 07:40
Toimittajan kuva

Antti Rämänen, Barcelona

antti.ramanen@mtv.fi

anttira

Vahvasti Mercedeksen viimevuotiselta autolta vaikuttava Racing Pointin uusi F1-tekele rikkoo sarjan normistoa, näkee C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen. Vaikeus piileekin siinä, ettei puolittaista kopiointia kannata juuri tehdä.

Saksalaislehti Auto Motor und Sport nosti Barcelonan talvitestien ensimmäisenä päivänä esiin useamman tallin esittämän kritiikin Racing Pointin ”uutta” autoa kohtaan.

F1-säännöt määrittelevät tarkkaan, kuinka paljon autossa pitää olla tiimin omaa suunnittelua, joten Kansainvälinen autoliitto FIA puuttunee kuvioon, jos Mercedes-moottorilla ajava Racing Point yrittää lähteä kauteen näin räikeällä konseptilla

– Alkaa olla niin lähellä Mersun viimevuotista autoa, joten ihmettelen, jos ei tule jonkinlaista polemiikkia. Täytyy muistaa, että se tehty vieläpä samassa tuulitunnelissa, joten se on aivan yksi yhteen, Oikarinen toteaa.

Samaa keskustelua käytiin joitain vuosia sitten Ferrarin ja Haasin välillä. Virallisesti amerikkalaistalli Haasin rungon valmisti italialainen Dallara, mutta suuntaviivat tulivat lähes suoraan Ferrarin edellisvuoden autosta.

Puolittainen kopio jäisi huonoksi

Jos jäljittelemällä saisi halvalla aikaan kilpailukykyisen auton, niin miksi mikään keskikastin talli tuhlaisi resursseja omaan suunnitteluunsa?

– Syy miksi näin ei tehdä, on se, että sääntöjen mukaan jokaisen pitää tehdä oma runko. On osat, joita saa ostaa ja joita ei saa ostaa, Oikarinen kertoo.

– Muuten mentäisiin siihen, että Ferrari antaisi oman autonsa Alfa Romeolle, ja Mercedes Williamsille. Se ei kuulu F1:een, että on ylivuotisia kierrätysautoja, vaan niiden pitäisi olla tallien itse tekemiä. Pitkässä juoksussa se olisi huono, koska tallit jakautuisivat enemmän voittaviin ja häviäviin.

Oikarinen nostaa esiin DTM-sarjan, jossa sama merkki on voinut vallata monen tiimin voimin kärkisijat samaa konseptia monistaen. Muutama vuosi sitten Mercedes olisi hyvin voinut tehdä saman formula ykkösissä.

Formula 1:ssä jonkun tallin keksimät asiat ovat nopeasti toisillakin käytössä, mutta yksi ongelma kopioinnissa löytyy siitä, ettei pelkän etusiiven tai kylkien muotoilun nappaaminen riitä. Aerodynamiikassa kyse on koko paketista, joka ei toimi pelkästään yksittäisillä osilla.

 –Jos teet sen, niin pitää ottaa kaikki, koska puolittaista kopiointia on vaikea tehdä, Oikarinen sanoo.

Lisää aiheesta:

F1-sarjassa muhii uusi kopiointikohu – "valkoisen Ferrarin" tallipomo loukkaantui vihjailuistaMikä on Mercedeksen rooli kopiointikohussa? Tallipomo Wolff ei näe tilannetta kiusallisena: "Siitä tulee erittäin mielenkiintoinen keskustelu"Ossi Oikarinen lausuu arvionsa F1:n kopiointikohusta: pitää Renault'n protestia nerokkaana – "Jos niin käy, sitten alkaa aikamoinen soppa"Tulevalla F1-kaudella nähdään härski kopiointiratkaisu – tallipomo väittää: vain väliaikaistaKauden kohutuin F1-auto voi lyödä monet ällikällä – yllättävä ratkaisu tarjoaa suuren mahdollisuuden: "Onko tämä oikotie onneen?"Mercedeksen kopioinnista syytetyn F1-tallin pomo suivaantuu väitteistä – naljailee toiselle tiimille: ”Aero-osastomme on isompi kuin heidän koko tiiminsä”
F1MercedesRacing PointUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"