”Mercedes-kopio” herättää kysymyksen: miksi keskikastin talli edes tuhlaisi oman autonsa suunnitteluun? – ”Ihmettelen, jos ei tule polemiikkia”

Vahvasti Mercedeksen viimevuotiselta autolta vaikuttava Racing Pointin uusi F1-tekele rikkoo sarjan normistoa, näkee C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen. Vaikeus piileekin siinä, ettei puolittaista kopiointia kannata juuri tehdä.

F1-säännöt määrittelevät tarkkaan, kuinka paljon autossa pitää olla tiimin omaa suunnittelua, joten Kansainvälinen autoliitto FIA puuttunee kuvioon, jos Mercedes-moottorilla ajava Racing Point yrittää lähteä kauteen näin räikeällä konseptilla

– Alkaa olla niin lähellä Mersun viimevuotista autoa, joten ihmettelen, jos ei tule jonkinlaista polemiikkia. Täytyy muistaa, että se tehty vieläpä samassa tuulitunnelissa, joten se on aivan yksi yhteen, Oikarinen toteaa.

Samaa keskustelua käytiin joitain vuosia sitten Ferrarin ja Haasin välillä. Virallisesti amerikkalaistalli Haasin rungon valmisti italialainen Dallara, mutta suuntaviivat tulivat lähes suoraan Ferrarin edellisvuoden autosta.

Puolittainen kopio jäisi huonoksi

Jos jäljittelemällä saisi halvalla aikaan kilpailukykyisen auton, niin miksi mikään keskikastin talli tuhlaisi resursseja omaan suunnitteluunsa?

– Syy miksi näin ei tehdä, on se, että sääntöjen mukaan jokaisen pitää tehdä oma runko. On osat, joita saa ostaa ja joita ei saa ostaa, Oikarinen kertoo.

– Muuten mentäisiin siihen, että Ferrari antaisi oman autonsa Alfa Romeolle, ja Mercedes Williamsille. Se ei kuulu F1:een, että on ylivuotisia kierrätysautoja, vaan niiden pitäisi olla tallien itse tekemiä. Pitkässä juoksussa se olisi huono, koska tallit jakautuisivat enemmän voittaviin ja häviäviin.

Oikarinen nostaa esiin DTM-sarjan, jossa sama merkki on voinut vallata monen tiimin voimin kärkisijat samaa konseptia monistaen. Muutama vuosi sitten Mercedes olisi hyvin voinut tehdä saman formula ykkösissä.

Formula 1:ssä jonkun tallin keksimät asiat ovat nopeasti toisillakin käytössä, mutta yksi ongelma kopioinnissa löytyy siitä, ettei pelkän etusiiven tai kylkien muotoilun nappaaminen riitä. Aerodynamiikassa kyse on koko paketista, joka ei toimi pelkästään yksittäisillä osilla.

 –Jos teet sen, niin pitää ottaa kaikki, koska puolittaista kopiointia on vaikea tehdä, Oikarinen sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat