Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Onko Mercedeksen kohuratkaisu sittenkin laiton? Yksi F1-sääntötulkinta aiheuttaa nyt kysymysmerkkejä

/All Over Press
Julkaistu 22.02.2020 13:30
Toimittajan kuva

Ilari Savonen

ilari.savonen@mtv.fi

@ilarisavonen

F1-talvitestit käynnistyivät keskiviikkona Espanjan Barcelonassa. Ensimmäisen testiviikon isoin puheenaihe liittyi Mercedeksen uuteen keksintöön, ”DAS-järjestelmään”. Ratkaisun yllä on nyt isoja kysymysmerkkejä.

Mercedes toi testeihin kaksiakselisen ohjausjärjestelmän, jossa kuljettaja pystyy liikuttamaan rattia syvyyssuunnassa eteen ja taakse. C Moren F1-asiantuntijan Ossi Oikarisen mukaan uusi järjestelmä vaikuttaa auton pyörien aurauskulmiin.

– Tuon avulla kuljettaja pystyy muuttamaan pyörien aurauskulmia suoralla ja sitä kautta joko lämmittämään renkaita tai vaikkapa jäähdyttämään niitä, Oikarinen avaa.

LISÄÄ: Mercedeksen silmiinpistävä innovaatio herätti kohun – yksiselitteinen video ja Ossi Oikarinen selvittävät mistä on kyse

Raporttien mukaan kyseinen ratkaisu on kielletty F1-sarjan uusissa säännöissä, jotka astuvat voimaan kaudelle 2021.

Epäselvää on ollut se, että saako Mercedes käyttää ratkaisua tulevalla kaudella.

Renaultin urheilujohtaja Alan Permane uskoo, että Mercedes on kertonut ratkaisusta kansainväliselle autoliitolle FIA:lle. Permanen mukaan tapetille nousee nyt ratkaisun tulkinta yhteen sääntöpykälään nojaten.

– Kysymysmerkki liittyy parc fermeen. Kysymys on se, että onko tuo ohjausjärjestelmäratkaisu vai jousitusratkaisu? Koska noiden kahden kohdalla tekniset pykälät ovat hyvin erilaisia, Permane mietti Motorsport.com:n mukaan.

Parc ferme on niin sanottu kilpailusääntö, joka estää talleja tekemästä fyysisiä muutoksia autoihin sen jälkeen, kun niillä on aloitettu aika-ajo. Tallit saavat muuttaa vain auton etusiiven kulmaa.

– Kisaaja ei saa muokata auton osia tai tehdä muutoksia jousitusjärjestelmiin sen jälkeen, kun auto on parc ferme -säännön alla. Jos pykälää rikotaan, kuljettajan on aloitettava kisa varikkosuoralta, F1-säännöissä kirjoitetaan.

Permanen mainitsema kysymys on olennaisessa osassa DAS:n kohdalla. Mikäli uusi ratkaisu nähdään ohjausjärjestelmänä, ei se riko kyseistä sääntöpykälää. Mikäli se taas nähdään jousitusratkaisuna, voidaan sen laillisuus haastaa.

Isoin ongelma ratkaisun kieltämisessä on se, että muiden tallien on tiedettävä tarkasti, miten systeemi toimii. Sääntörike-epäilyissä asia on esitettävä FIA:lle kysymysmuodossa: ”jos tekisimme näin, olisiko se sääntöjenmukaista?”

– Meidän täytyisi varmaan ensin ymmärtää, miten se toimii, ja olisiko siitä hyötyä suorituskyvyn kannalta, Ferrarin tallipäällikkö Mattia Binotto totesi. 

Lisää aiheesta:

Mikä on Mercedeksen rooli kopiointikohussa? Tallipomo Wolff ei näe tilannetta kiusallisena: "Siitä tulee erittäin mielenkiintoinen keskustelu"Red Bull -pomo avaa, miksi talli teki Mercedestä vastaan protestin – "Hattu päästä"F1-kauden alkuun draamaa? Valtteri Bottaksen Mercedes on protestiuhan kohteenaMercedeksen F1-keksintö kielletään vuoden päästä: kopiointia pohtivat tiimit törmäävät heti useampaan ongelmaanHelmut Marko linjaa: Mercedeksen salainen järjestelmä on sääntöjen vastainen – näitä asioita FIA joutuu puntaroimaanMitä F1-sarjan hylkäyskohussa todella tapahtui? Ossi Oikarinen valotti ovelaa kulissipeliä – "Järjestelmästä kysyttiin niin, että se olisi mahdollisimman laiton"
F1MercedesUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen12:35
    Moottoriurheilu

    Suomalaisyritys F1-tallin sponsoriksi – näytillä jo ensi viikonloppuna

  • 10.10.06:02
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä tunnustaa hurjan faktan – Kimi Räikkösen ura esimerkkinä

  • 9.10.17:10
    MM-ralli

    Kalle Rovanperältä F1-paljastus – tältä meno näytti Red Bull -autossa

  • 9.10.10:48
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä paljastaa MTV Urheilulle: F1-sarja tähtäimessä!

  • 8.10.17:23
    Mika Häkkinen

    Mika Häkkisen hämmästyttävä F1-väite nousi esiin – "Häntä pilkattiin noista väitteistä"