Onko Mercedeksen kohuratkaisu sittenkin laiton? Yksi F1-sääntötulkinta aiheuttaa nyt kysymysmerkkejä

F1-talvitestit käynnistyivät keskiviikkona Espanjan Barcelonassa. Ensimmäisen testiviikon isoin puheenaihe liittyi Mercedeksen uuteen keksintöön, ”DAS-järjestelmään”. Ratkaisun yllä on nyt isoja kysymysmerkkejä.

Mercedes toi testeihin kaksiakselisen ohjausjärjestelmän, jossa kuljettaja pystyy liikuttamaan rattia syvyyssuunnassa eteen ja taakse. C Moren F1-asiantuntijan Ossi Oikarisen mukaan uusi järjestelmä vaikuttaa auton pyörien aurauskulmiin.

– Tuon avulla kuljettaja pystyy muuttamaan pyörien aurauskulmia suoralla ja sitä kautta joko lämmittämään renkaita tai vaikkapa jäähdyttämään niitä, Oikarinen avaa.

Raporttien mukaan kyseinen ratkaisu on kielletty F1-sarjan uusissa säännöissä, jotka astuvat voimaan kaudelle 2021.

Epäselvää on ollut se, että saako Mercedes käyttää ratkaisua tulevalla kaudella.

Renaultin urheilujohtaja Alan Permane uskoo, että Mercedes on kertonut ratkaisusta kansainväliselle autoliitolle FIA:lle. Permanen mukaan tapetille nousee nyt ratkaisun tulkinta yhteen sääntöpykälään nojaten.

– Kysymysmerkki liittyy parc fermeen. Kysymys on se, että onko tuo ohjausjärjestelmäratkaisu vai jousitusratkaisu? Koska noiden kahden kohdalla tekniset pykälät ovat hyvin erilaisia, Permane mietti Motorsport.com:n mukaan.

Parc ferme on niin sanottu kilpailusääntö, joka estää talleja tekemästä fyysisiä muutoksia autoihin sen jälkeen, kun niillä on aloitettu aika-ajo. Tallit saavat muuttaa vain auton etusiiven kulmaa.

– Kisaaja ei saa muokata auton osia tai tehdä muutoksia jousitusjärjestelmiin sen jälkeen, kun auto on parc ferme -säännön alla. Jos pykälää rikotaan, kuljettajan on aloitettava kisa varikkosuoralta, F1-säännöissä kirjoitetaan.

Permanen mainitsema kysymys on olennaisessa osassa DAS:n kohdalla. Mikäli uusi ratkaisu nähdään ohjausjärjestelmänä, ei se riko kyseistä sääntöpykälää. Mikäli se taas nähdään jousitusratkaisuna, voidaan sen laillisuus haastaa.

Isoin ongelma ratkaisun kieltämisessä on se, että muiden tallien on tiedettävä tarkasti, miten systeemi toimii. Sääntörike-epäilyissä asia on esitettävä FIA:lle kysymysmuodossa: ”jos tekisimme näin, olisiko se sääntöjenmukaista?”

– Meidän täytyisi varmaan ensin ymmärtää, miten se toimii, ja olisiko siitä hyötyä suorituskyvyn kannalta, Ferrarin tallipäällikkö Mattia Binottototesi

Lue myös:

    Uusimmat