Menetys jopa 130 000 euroa: Useat Jukkatalon asiakkaat kertovat MTV:lle konkurssin aiheuttamista jättivahingoista

Näin Jukkatalosta painostettiin maksamaan laskuja ennen firman konkurssia 1:04
Veli-Matti ja Janica kertovat Asian ytimessä -ohjelmassa tänään: Näin Jukkatalosta painostettiin maksamaan laskuja ennen firman konkurssia

Elokuun lopulla konkurssiin ajautuneen talovalmistajan Jukkatalon toiminnassa on asiakkaiden mukaan ollut epäilyttäviä piirteitä jo kesän aikana. Jukkatalon konkurssin uhreiksi joutuneet kertovat MTV Uutisille, kuinka yritys patisti maksuihin jo ennen töiden tekemistä tai rakennustarvikkeiden toimittamista.

Ainakin viidelläkymmenellä Jukkatalon asiakkaalla on ollut talon rakentaminen kesken, kun yritys ajautui konkurssiin elokuun lopulla. Yhteensä yli 150 asiakasta on jäänyt taloudellisesti pakkaselle konkurssista – useampien rakentajien kohdalla summa on kymmeniä tuhansia ja yhden jopa 130 000 euroa. 

MTV Uutisten tavoittamat Jukkatalon asiakkaat ovat epäuskoisia sen suhteen, että saisivat menettämiään rahoja takaisin yritykseltä. Konkurssipesän pesänhoitajan Krogerus Oy:n mukaan velkojia jonossa on asiakkaiden lisäksi ainakin verottaja, eläkevakuutusyhtiöt sekä tavarantoimittajat.

Asian ytimessä -ohjelman minidokumentissa uutta kotiaan Porvooseen rakennuttaneet Veli-Matti Vilén ja Janica Hakku-Vilén kertovat, kuinka Jukkatalo painosti heitä maksamaan etukäteen yli 50 000 euron laskun rakennustarvikkeista, joita he eivät koskaan saaneet. Jukkatalo jätti toimittamatta pariskunnan mukaan muun muassa kaikki talon sähkökalusteet, älykotijärjestelmän laitteet, viemäröinnit, wc-pöntöt sekä ilmanvaihtoventtiilit.

Heidän mukaansa kesän aikana Jukkatalon toiminnassa oli jälkikäteen ajateltuna epäilyttäviä piirteitä. 

Voit katsoa minidokumentin Veli-Matin ja Janican kokemuksista täältä

Uhkailua ja varastamista

Myös muut Jukkatalon asiakkaat kertovat kummallisista tapauksista ennen konkurssia ja sen jälkeen. Jukkatalon avulla Sipooseen taloa rakennuttanut Sari toteaa, että rakennustontti oli kesällä monesti tyhjillään silloinkin, kun töiden edistämisestä oli sovittu. 

– Meille sanottiin, että urakoitsijoilla oli lomia, mutta kyllä mietimme, että mitähän on meneillään. 

Konkurssin jälkeen toiminta muuttui Sarin mukaan vielä härskimmäksi. 

– Silloin ilmeni varastamista, ja tavarantoimittajat olivat hakeneet luvatta tavaroita pois. Soitin tavarantoimittajan yrityksen toimitusjohtajalle ja sanoin, että teen rikosilmoituksen. 

Rikosilmoituksen uhka sai yrityksen palauttamaan rakennustarvikkeet työmaalle. Kokonaisuudessaan tapaus jätti kuitenkin karvaan maun. 

– Tuntuu ikävältä, että tämä kaikki kaatui meidän rakennuttajien niskaan. Viimeiseen saakka on pidetty kulisseja pystyssä.

Sarilla ei ole tarkkaa arviota Jukkatalon konkurssin myötä menettämistään rahoista, mutta Varsinais-Suomeen taloa rakennuttanut Reetta uskoo menetyksien olevan jopa 50 000 euroa. 

Reetan mukaan heinäkuun aikana melkein kaikki työnteko oli jo loppunut. 

– Heihin oli tosi vaikea saada yhteyttä. Itse jopa hieman helpotuin konkurssiuutisesta, kun tiesin, että nyt projektia saa jatkaa itse. 

Reetan ikävät kokemukset yrityksen toiminnasta eivät rajoitu pelkkään myöhästelyyn ja heikkoon yhteydenpitoon. Hän kuvailee työmaapäällikön uhkailleen, että töitä ei jatketa ennen kuin noin 60 000 euron maksu tarvikkeiden toimituksesta on maksettu etukäteen.

– Me emme hyväksyneet sitä, siellä oli niin paljon asioita hoitamatta ja tavaroita toimittamatta.

Reetta kertoo myös ongelmista maalämpökaivon kanssa, jonka Jukkatalon urakoitsijoiden piti porata tämän vuoden huhtikuussa. Maksu oli hoidettava Jukkatalolle etupainotteisesti. 

Maalämpökaivo porattiin lopulta heinäkuussa.

– Jos konkurssi olisi tullut kuukausi aikaisemmin, myös maalämpökaivosta olisi otettu 20 000 euroa takkiin.

– Nyt takkiin otti urakoitsija.

"Pahoittelen, että ryssimme"

Jukkatalon toimitusjohtaja Ilkka Sydänmetsä kertoo MTV Uutisille sähköpostitse, että hän pitää ajatusta maksujen etupainotteisuudesta vieraana.

–Jukkatalon työpäällikkö on jossain tapauksessa edellyttänyt asiakkaalta rästiin jääneen maksun suorittamista ennen töiden jatkamista, mutta en keksi tilannetta, jossa olisi vaadittu asiakasta maksamaan merkittävää ennakkomaksua projektin aikana.

Hän kuitenkin myöntää, että konkurssipesään jäi saatavia tavarantoimittajien ja urakoitsijoiden lisäksi myös asiakkailta.

– Pahoittelen, että Jukkatalon johdossa ryssimme yhtiön johtamisen niin pahasti, ettei mokien korjaamiseen enää rahat riittäneet ja tästä joutuvat nyt syyttömät tahot kärsimään, hän toteaa viestissään.

Aiemmin hän on julkisuudessa vakuuttanut, että kaikki rakennusvarusteet on toimitettu asiakkaille, jotka ovat niistä maksaneet. 

Menetyksiä jopa 130 000 euroa

Sari ja Reetta eivät allekirjoita Jukkatalon toimitusjohtaja Ilkka Sydänmetsän väitettä siitä, että kaikki rakennusvarusteet olisi toimitettu asiakkaille, jotka ovat niistä maksaneet. 

– Ei ainakaan meidän kohdallamme pidä paikkaansa. Kyllä siellä yksityishenkilöt ottavat isoimmat rahalliset iskut vastaan, Reetta sanoo.

MTV:n haastattelemista Jukkatalon asiakkaista suurimmat taloudelliset vahingot on kokenut Vantaalle taloa rakennuttanut Elle Tick.

Talo oli elokuun lopulla hänen arvionsa mukaan noin 70 prosenttisesti valmis, mutta maksuja Jukkatalolle oli suoritettu jo noin 90 prosentin edestä. Viimeisin summa, noin 23 000 euroa, lähti maksuun elokuun alussa.

– Nyt olemme arvioineet, että kustannukset nousevat niin, että 130 000 euroa tulisi ylimääräistä maksettavaa. 

Hän toteaa, että Jukkatalon toiminta sakkasi koko rakennusprojektin ajan. 

– Maansiirtovaiheessa olisi pitänyt tehdä maakaapeloinnit. Siellä ei ole sähköjä eikä vesiä, viemäriliitäntääkään ei ole tehty, vaikka kaksi vuotta on ollut aikaa säätää. Eivät ole saaneet aikaiseksi, vaikka näistä on maksettu jo. 

Sydänmetsän näkemystä yrityksen velvoitteiden hoitamisen täyttymisestä hän ei allekirjoita alkuunkaan. Menettämiään rahoja Tick ei usko enää näkevänsä. Tavoitteena on kuitenkin saada koti valmiiksi jouluksi.

– Jonkin verranhan se tulee maksamaan, enkä oikein tiedä mistä ne rahat revin, mutta kai tästä jotenkin selvitään. 

Pesänhoitaja: Hyvin mahdollista

Jukkatalon konkurssipesän hoitaja, asianajaja Jarmo Makkonen pitää mahdollisena, että muutamilla asiakkailla on jäänyt joidenkin kymmenien tuhansien edestä saatavia.

– On mahdollista, että kuluttajalle on lähtenyt Jukkatalolta maksuposti, vaikka alihankkija ei ole toimittanut vielä tavaroita tai palvelua.

Sen sijaan yli 100 000 euron saatavista Makkonen ei ole tietoinen. 

– Pyrimme pääsemään mahdollisimman oikeudenmukaiseen lopputulokseen, joka ottaa huomioon paitsi kuluttaja-asiakkaan edun myös konkurssipesän velkojan edun.

Asiakkaiden kohdalla projekteista on tehty konkurssipesän kanssa taloudellinen loppuselvitys.

Joidenkin asiakkaiden kohdalla on Makkosen mukaan tultu selvityksessä siihen lopputulokseen, että asiakas on saanut jopa enemmän kuin mistä on maksanut. Näissä tapauksissa asiakkaalle on lähtenyt konkurssipesältä lasku.

– Asiakas on itsekin ymmärtänyt, että on saanut jotain mistä ei ole vielä maksanut.

Painostusväitteisiin Makkonen ei osaa ottaa kantaa.

– Se, että yhtiö meni konkurssiin taisi kuitenkin tulla aika monelle taholle minun ymmärtääkseni yllätyksenä.

"Lottovoitto" Kouvolassa

MTV tavoitti myös kouvolalaisen Harri Koskelinin, joka aloitti Jukkatalon asiakkaana toukokuussa. Rakennusprosessi kuitenkin viivästyi, kun rakennuslupaan tarvittavat paperit viivästyivät. 

Koskelin kuvailee lupaongelmia onnekkaaksi sattumaksi. Hän ehti maksaa Jukkatalolle ainoastaan 500 euron varausmaksun.

Kun kesän lopulla lupa-asiat alkoivat selkeytyä, oli edessä 30 prosentin maksu kauppasummasta, eli noin 37 000 euroa. 

– Oli päivästä tai kahdesta kiinni, ettei keretty vahvistaa kauppaa, Koskelin kertoo. 

Jukkatalon konkurssista tiedotettiin Koskelinin näkökulmasta kreivin aikaan. 

– Ihmiset ovat sanoneet, että viekää lotto sisälle.

Koskelin kertoo hämmästelleensä Jukkatalon toimintaa jo kesäkuussa. Hän kokee yrityksen viestinnän olleen harhaanjohtavaa. 

– Kukaan ei vastannut puheluihin. Tympäännyin ja soitin suoraan toimitusjohtajalle, joka kertoi, että heillä on ”vähän niin kuin kiinni koko pulju”. 

– Ihmettelen jälkeenpäin, että myyjä ei millään tavalla ilmoittanut, että tehtaalla on alkamassa lomautukset. Emme olisi missään nimessä valinneet Jukkataloa, jos olisimme tienneet. 

Hän pohtii myös sitä, pyrittiinkö heiltä tietoisesti lypsämään maksuja juuri ennen konkurssia. Jukkatalon asiakaspalvelusta elokuun lopulla tulleet puhelut ovat konkurssin jälkeen jääneet mieleen kyseenalaisessa valossa. 

– Perjantaina iltapäivällä asiakaspalvelusta soitettiin ja kyseltiin hirveästi, että joko saadaan lupien puolesta hommaa eteenpäin. Seuraavana maanantainahan tuli konkurssi-ilmoitus, eli kyllä siellä edellisellä viikolla kovasti vielä painettiin hommia. 

*Sarin nimi artikkelissa on muutettu.

Lisää aiheesta Asian ytimessä -ohjelmassa MTV3-kanavalla ja MTV Katsomossa tänään kello 21.

Lue myös:

    Uusimmat