Mediamainonta kasvoi yli kymmeneksen

Mediamainontaan käytettiin viime vuonna 5,7 miljardia markkaa eli 11 prosenttia edellisvuotta enemmän, selviää Gallup-Mainostiedon keräämistä ennakkotiedoista.

Eri viestintävälineiden osuudet mainoskakusta eivät vuoden aikana juuri muuttuneet. Sanoma- ja ilmaisjakelulehdissä mainostettiin nyt yhteensä 3,2 miljardilla markalla, mikä oli 11 prosenttia edellisvuotta enemmän. Aikakaus- ja ammattilehtien mainostulot lisääntyivät 17 prosenttia 930 miljoonaan markkaan, televisiokanavien 7 prosenttia lähes 1,2 miljardiin ja radioiden 19prosenttia 216 miljoonaan markkaan.
Ulko- ja liikennemainontaan käytettiin lähes 190 miljoonaa markkaa, 9 prosenttia edellisvuotta enemmän. Suhteellisesti eniten eli peräti 140 prosenttia kasvoi Internet-mainonta, johon käytettiin alustavien tietojen mukaan 22 miljoonaa markkaa. Elokuvamainonta lisääntyi 56 prosenttia 10 miljoonaan markkaan.
Sanoma- ja ilmaisjakelulehtien osuus koko mediamainonnasta kakusta oli 56 prosenttia, tv-mainonnan 20 prosenttia, aikakauslehtien 16 prosenttia, radioiden 4, ulkomainonnan 3, elokuvamainonnan 0,2 ja Internet-mainonnan 0,4 prosenttia.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat