Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Mats keksi, miten eräiden liikennevalojen toimintaa voisi parantaa – olisi päässyt helpommalla pitämällä suunsa supussa

0:55Rattiraivo päättyi järkyttävään onnettomuuteenRattiraivo päättyi järkyttävään onnettomuuteen.
Julkaistu 20.05.2019 15:01

Ville Järveläinen

Yhdysvalloissa asuva ruotsalaismies päätti ryhtyä toimenpiteisiin sen jälkeen, kun hänen vaimonsa oli saanut sakot punaisia päin ajamisesta. Hän ei kuitenkaan arvannut, että joutuisi itse maksumieheksi annettuaan kehitysehdotuksen liikennevalojen ohjausjärjestelmän nykyaikaistamiseksi.

Yhdysvalloissa on hyvin yleistä, että liikennevaloin ohjatuissa risteyksissä poliisin automaattivalvonta tarkkailee valojen noudattamista ja punaisia päin ajavista räpsäistään kuva samaan tapaan kuin meillä ylinopeudesta.

Oregonilainen Mats Järlström ei sulattanut vaimonsa saamaa sakkoa punaisia päin ajamisesta, vaan päätti osoittaa, että sakon taustalla oli valojen huono ohjelmointi. Ei kumotakseen sakkoa, vaan tehdäkseen oman osansa, jotta liikennevaloista saataisiin toimivammat.

Asiaa selvittäneen Järlströmin mukaan matemaattinen kaava, jota kyseiset liikennevalot käyttävät vaihtuessaan vihreästä keltaiseksi ja keltaisesta punaiseksi, altistaa muutkin autoilijat vastaavaan rikkeeseen, ja on peräisin 1950-luvulta. Liikennevalojen sielunelämään enemmänkin perehtynyt Järlström tarjosi kritiikin kaveriksi myös oman ehdotuksensa, miten järjestelmää saisi kehitettyä toimivammaksi.

Ihannetilanteessa Oregonin osavaltio olisi kuunnellut asiansa osaavaa kansalaista, kiittänyt ja ottanut hänen ilmaiset kehitysehdotuksensa huomioon. Näin ei kuitenkaan tapahtunut, vaan osavaltio muisti Järlströmiä 500 dollarin sakolla.

Osavaltiota närästi se, että Järlström oli kutsunut itseään ehdotuksensa yhteydessä insinööriksi. Järlströmillä on insinöörin tutkinto ja hän on työskennellyt aikoinaan Ruotsin ilmavoimissa lentokonemekaanikkona, mutta hänellä ei ole Oregonin osavaltion lupapaperia, joka osoittaisi hänen olevan virallisesti lisensoitu insinööri. Osavaltio lätkäisi Järlströmille sakon ammatinharjoittamisesta ilman pätevyyttä.

Järlström huomautti, ettei palautteen antaminen ole ammatin harjoittamista. Järlström kokee, että hänen sananvapauttaan on loukattu sakon myötä.

– Hallituksen insinöörityön kritisointi ei ole rikos, vaan perustuslaillinen oikeus. Perustuslain ensimmäisen lisäyksen mukaan sinun ei tarvitse olla asianajaja kirjoittaaksesi oikeuden päätöksistä. Sinun ei myöskään tarvitse olla lisensoitu maisema-arkkitehti pitääksesi blogia puutarhanhoidosta, eikä sinun tarvitse olla lisensoitu insinööri keskustellaksesi liikennevaloista, Järlströmin asianajaja Samuel Gedge totesi.

Sakko määrättiin Järlströmille vuonna 2016, mutta asiaa puitiin myöhemmin oikeudessa. Aiemmin tänä vuonna tulleen ratkaisun mukaan Järlströmillä oli täysi oikeus sekä antaa palautetta liikennevalojen toiminnasta että ehdottaa parannuksia – ja vieläpä itseään insinööriksi kutsuen.

Lue myös: Autoon unohtunut lasagne johti oivallukseen: "RDA" on pian vakiona jokaisessa uudessa Nissanissa

Lähde: Institute of Justice, Autoblog, The Register

Lisää aiheesta:

Kolmivaloinen liikennevalo keksittiin sata vuotta sitten syystä, joka piinaa liikenteessä edelleenMuistatko autobahnilla 417 km/h kaahanneen tsekkimiljonäärin? Näin hänelle lopulta käviEikö stop-merkki tarkoitakaan pakollista pysähtymistä? Teslat aiheuttavat taas sydämentykytyksiä viranomaisilleApulaissheriffi sai potkut ärsytettyään jo valmiiksi kireää naapuriaan: "Myönnän, että kävin vähän tökkimässä karhua"Oikea periaatteen mies: Richard, 71, on käyttänyt kymmeniä tuhansia vääntäessään satasen ylinopeussakosta – lasten perintörahatkin meniPienen kolhun kylkeensä saanut auto närästää taloyhtiötä – perheenisä joutuu jatkossa pysäköimään muualle hinauksen uhalla
LiikenneYhdysvallatAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • Eilen05:20
    Droonit

    Drooneja: Lentoliikenne keskeytettiin Brysselissä

  • ti23:21
    Bryssel

    Belgialaismedia: Liikenne palautumassa normaaliksi Brysselin ja Liegen lentokentillä

  • ti05:22
    Pysäköinninvalvonta

    Kuopiossa annetut parkkimaksut hämmensivät: Veloittajana Raision kaupunki

  • ma15:17
    Tasoristeysonnettomuudet

    Dramaattinen video: Juna jyräsi rekan voimalla Alankomaissa

  • ma11:59
    Helsinki

    Näin ratikkaliikenne muuttuu Helsingissä