Yhdysvalloissa asuva ruotsalaismies päätti ryhtyä toimenpiteisiin sen jälkeen, kun hänen vaimonsa oli saanut sakot punaisia päin ajamisesta. Hän ei kuitenkaan arvannut, että joutuisi itse maksumieheksi annettuaan kehitysehdotuksen liikennevalojen ohjausjärjestelmän nykyaikaistamiseksi.
Yhdysvalloissa on hyvin yleistä, että liikennevaloin ohjatuissa risteyksissä poliisin automaattivalvonta tarkkailee valojen noudattamista ja punaisia päin ajavista räpsäistään kuva samaan tapaan kuin meillä ylinopeudesta.
Oregonilainen Mats Järlström ei sulattanut vaimonsa saamaa sakkoa punaisia päin ajamisesta, vaan päätti osoittaa, että sakon taustalla oli valojen huono ohjelmointi. Ei kumotakseen sakkoa, vaan tehdäkseen oman osansa, jotta liikennevaloista saataisiin toimivammat.
Asiaa selvittäneen Järlströmin mukaan matemaattinen kaava, jota kyseiset liikennevalot käyttävät vaihtuessaan vihreästä keltaiseksi ja keltaisesta punaiseksi, altistaa muutkin autoilijat vastaavaan rikkeeseen, ja on peräisin 1950-luvulta. Liikennevalojen sielunelämään enemmänkin perehtynyt Järlström tarjosi kritiikin kaveriksi myös oman ehdotuksensa, miten järjestelmää saisi kehitettyä toimivammaksi.
Ihannetilanteessa Oregonin osavaltio olisi kuunnellut asiansa osaavaa kansalaista, kiittänyt ja ottanut hänen ilmaiset kehitysehdotuksensa huomioon. Näin ei kuitenkaan tapahtunut, vaan osavaltio muisti Järlströmiä 500 dollarin sakolla.
Osavaltiota närästi se, että Järlström oli kutsunut itseään ehdotuksensa yhteydessä insinööriksi. Järlströmillä on insinöörin tutkinto ja hän on työskennellyt aikoinaan Ruotsin ilmavoimissa lentokonemekaanikkona, mutta hänellä ei ole Oregonin osavaltion lupapaperia, joka osoittaisi hänen olevan virallisesti lisensoitu insinööri. Osavaltio lätkäisi Järlströmille sakon ammatinharjoittamisesta ilman pätevyyttä.