Mats keksi, miten eräiden liikennevalojen toimintaa voisi parantaa – olisi päässyt helpommalla pitämällä suunsa supussa

Rattiraivo päättyi järkyttävään onnettomuuteen 0:55
Rattiraivo päättyi järkyttävään onnettomuuteen.

Yhdysvalloissa asuva ruotsalaismies päätti ryhtyä toimenpiteisiin sen jälkeen, kun hänen vaimonsa oli saanut sakot punaisia päin ajamisesta. Hän ei kuitenkaan arvannut, että joutuisi itse maksumieheksi annettuaan kehitysehdotuksen liikennevalojen ohjausjärjestelmän nykyaikaistamiseksi.

Yhdysvalloissa on hyvin yleistä, että liikennevaloin ohjatuissa risteyksissä poliisin automaattivalvonta tarkkailee valojen noudattamista ja punaisia päin ajavista räpsäistään kuva samaan tapaan kuin meillä ylinopeudesta.

Oregonilainen Mats Järlström ei sulattanut vaimonsa saamaa sakkoa punaisia päin ajamisesta, vaan päätti osoittaa, että sakon taustalla oli valojen huono ohjelmointi. Ei kumotakseen sakkoa, vaan tehdäkseen oman osansa, jotta liikennevaloista saataisiin toimivammat.

Asiaa selvittäneen Järlströmin mukaan matemaattinen kaava, jota kyseiset liikennevalot käyttävät vaihtuessaan vihreästä keltaiseksi ja keltaisesta punaiseksi, altistaa muutkin autoilijat vastaavaan rikkeeseen, ja on peräisin 1950-luvulta. Liikennevalojen sielunelämään enemmänkin perehtynyt Järlström tarjosi kritiikin kaveriksi myös oman ehdotuksensa, miten järjestelmää saisi kehitettyä toimivammaksi.

Ihannetilanteessa Oregonin osavaltio olisi kuunnellut asiansa osaavaa kansalaista, kiittänyt ja ottanut hänen ilmaiset kehitysehdotuksensa huomioon. Näin ei kuitenkaan tapahtunut, vaan osavaltio muisti Järlströmiä 500 dollarin sakolla.

Osavaltiota närästi se, että Järlström oli kutsunut itseään ehdotuksensa yhteydessä insinööriksi. Järlströmillä on insinöörin tutkinto ja hän on työskennellyt aikoinaan Ruotsin ilmavoimissa lentokonemekaanikkona, mutta hänellä ei ole Oregonin osavaltion lupapaperia, joka osoittaisi hänen olevan virallisesti lisensoitu insinööri. Osavaltio lätkäisi Järlströmille sakon ammatinharjoittamisesta ilman pätevyyttä.

Järlström huomautti, ettei palautteen antaminen ole ammatin harjoittamista. Järlström kokee, että hänen sananvapauttaan on loukattu sakon myötä.

– Hallituksen insinöörityön kritisointi ei ole rikos, vaan perustuslaillinen oikeus. Perustuslain ensimmäisen lisäyksen mukaan sinun ei tarvitse olla asianajaja kirjoittaaksesi oikeuden päätöksistä. Sinun ei myöskään tarvitse olla lisensoitu maisema-arkkitehti pitääksesi blogia puutarhanhoidosta, eikä sinun tarvitse olla lisensoitu insinööri keskustellaksesi liikennevaloista, Järlströmin asianajaja Samuel Gedge totesi.

Sakko määrättiin Järlströmille vuonna 2016, mutta asiaa puitiin myöhemmin oikeudessa. Aiemmin tänä vuonna tulleen ratkaisun mukaan Järlströmillä oli täysi oikeus sekä antaa palautetta liikennevalojen toiminnasta että ehdottaa parannuksia – ja vieläpä itseään insinööriksi kutsuen.

Lue myös:

    Uusimmat