Väyläviraston rautatieliikennejohtaja Markku Nummelinin mukaan Väylävirasto tekee tarkan tutkinnan tapauksesta. Lumitöitä tekevälle koneelle oli myönnetty lupa puhdistaa Parkanon ykkösraidetta.
– Kone ei olisi saanut missään tapauksessa kääntyä kakkosraiteelle, josta tämä juna sitten kulki. Näin ei olisi saanut toimia, ei mihinkään aikaan, ei milloinkaan, Nummelin painottaa.
Työt ykkösraiteilla olivat luvallisia ja ykkösraide oli turvattu, kakkosraiteella työskentelyyn ei ollut myönnetty lupaa.
– Näin ei olisi missään tapauksessa saanut tapahtua. Kun lupa on myönnetty yhdelle raiteelle, niin siinä on pysyttävä, kaikessa säässä ja kaikissa olosuhteissa.
Kaivinkoneenkuljettajaa ei ole kuultu
Väylävirasto ei vielä ole kuullut kaivinkoneenkuljettajaa. Nummelinin mukaan Parkanon alueella pääurakoitsijana toimii Destia Rail.
– Selvitystä tehdään edelleen, mutta kuljettajan ensisijainen virhe on otaksuma, Nummelin summaa tilanteen.
Onnettomuustutkintakeskus ei ottanut tapausta tutkittavaksi.
– Selvitimme alkuvaiheessa, mitä siellä on tapahtunut. Vahingot olivat sen laatuisia, että päädyttiin lopettamaan tutkinta, kun tiedettiin, että Väylävirasto, VR ja Poliisi tutkivat asiaa, kommentoi Onnettomuustutkintakeskuksen raideliikenneonnettomuuksien johtava tutkija Esko Värttiö.
Lue myös: Tältä näyttää Parkanon törmäyspaikalla: IC-veturin keulassa näkyviä vaurioita – kaivinkoneen harja tempautui ohi kiitäneen junan mukaan
Tapahtumien kulku
Sunnuntaina Helsingistä Ouluun matkalla ollut juna törmäsi raiteita puhdistaneeseen kaivinkoneeseen 200-300 metriä Parkanon asemasta. Intercity-junalla oli vauhtia 180 km/h. Vauhdista huolimatta henkilövahingoilta vältyttiin.
Kaivuri oli pudistanut viereistä raidetta, kun se yllättäen kääntyi ohittavan junan eteen. Kaivurin kauha osui veturin alaosaan. Junan veturi meni rikki ja kaivurin kauha irtosi ja lensi pitkälle törmäyksen seurauksena.