"Kiskomontusta" uutta tietoa – veturinkuljettaja kuuli oudon kolauksen jo viikko sitten

Kiskoista löytynyt vaurio pysäytti kaukojunaliikenteen – aiheutti laajat tarkastukset rataverkossa ja junissa 2:16
Katso myös juttu tiistailta: Kiskoista löytynyt vaurio pysäytti kaukojunaliikenteen – aiheutti laajat tarkastukset rataverkossa ja junissa

Rautatiealan unionissa ihmetellään, miksi junaliikenteen päiväksi lamauttanutta ja VR:lle miljoonatappiot aiheuttanutta ratavauriota alettiin tutkia vasta maanantaina. Sen mukaan veturinkuljettaja oli ilmoittanut viasta ensimmäisen kerran perjantaina. Väyläviraston mukaan kohta on kuitenkin eri kuin josta veturin aiheuttamat jäljet myöhemmin löytyivät.

VR kertoi maanantaina alkuillasta julkisuuteen, että junakalustojen pyörissä on havaittu ratavaurioiden aiheuttamia lovia ja että kalustoa ja rataverkkoa aletaan tarkastaa.

Samalla se kertoi, että kaikki tiistain kaukojunavuorot perutaan.

VR:n ja Väyläviraston mukaan ratavaurio näytti syntyneen perjantaina.

Ensimmäinen havainto ongelmasta tehtiin VR:n mukaan kuitenkin vasta kaksi päivää myöhemmin sunnuntai-iltana, kun Oulusta Kajaanin kautta Helsinkiin tullut juna saapui varikolle ja sille tehtiin rutiinitarkastuksia. Sen jälkeen vaurioita havaittiin lisää.

Väylävirasto paikansi kiskovauriot tiistain vastaisena yönä Kouvola–Lahti-osuudella Niinimäen ja Mankalan väliltä pohjoiselta raiteelta.

Väylävirasto kertoi tiistaina liikenne- ja viestintäministeriölle lähettämässään selvityksessä, että se sai VR:ltä tiedon henkilökaukoliikennejunien pyörävioista maanantaina sähköpostitse aamukahdeksan maissa.

Yli 70 prosenttia VR:n junista ehti ajaa vaurioituneella rataosuudella ennen liikenteen seisauttamista.

RAU: Veturinkuljettaja ilmoitti viasta jo perjantaina

Muun muassa veturinkuljettajia edustavan Rautatiealan unionin mukaan yksi veturinkuljettaja oli havainnut rataongelman jo perjantaina ja ilmoittanut siitä Fintrafficin liikenteenohjaukseen.

– Ratavaurio havaitaan yleensä sitä kautta, että veturinkuljettaja huomaa jonkin täräyksen tai kolauksen, jonkin erilaisen äänen, junaa ajaessaan. Hän tekee siitä ilmoituksen liikenneohjaajalle, joka kirjaa sen järjestelmiin, RAUn hallituksen puheenjohtaja Markku Lehtinen toteaa MTV Uutisten haastattelussa.

Hänen mukaansa ilmoituksia samasta paikasta oli tehty jo ennen sunnuntaitakin useita.

– Koko tämä kokonaisuus on aika mielenkiintoinen, Lehtinen muotoilee.

Ratojen kunnossapito-osaston johtaja Jukka P. Valjakka Väylävirastosta kertoo Väyläviraston kyllä saaneen veturinkuljettajan ilmoituksen perjantaina ja tarkastaneen ilmoitetun kohdan radasta samana päivänä.

– Kyse on kuitenkin eri kohdasta kuin se, josta veturin aiheuttamat jäljet myöhemmin [tiistaina] löytyivät, Valjakka kertoo MTV Uutisille.

Veturinkuljettaja joutui ison uutisen osaseksi

RAUn Lehtinen korostaa sitä, että vauriosta ilmoittanut veturinkuljettaja toimi asiassa oikein. 

– Tietysti on ikävää, jos samassa uutisessa kerrotaan tapahtuneesta ja veturinkuljettajan osuudesta ilmoittajana – ja siitä, että VR:lle on tullut tilanteessa miljoonatappiot. 

– Se saattaa henkilöstä tuntua vähän ikävältä.

"Nyt nähtiin tämäkin päivä"

Väyläviraston Valjakan mukaan kyseiset kisko-ongelmat eivät ole täysin poikkeuksellisia. Sitä että ne "aiheuttaisivat noin laajasti veturin pyöriin tuollaisia jälkiä", hän ei kuitenkaan muista miesmuistiin tapahtuneen.

Raideliikenteen turvallisuutta valvovan Liikenne- ja viestintäviraston Traficomin mukaan koko Suomen kaukojunaliikenteen katkaisu tiistaina oli ennen kaikkea varotoimi, sillä tilanteen ollessa päällä ongelman laajuudesta ei ollut vielä varmuutta.

RAU:n Lehtinen korostaa omastakin puolestaan sitä, että kyse on turvallisuudesta.

– Tässä työskennellään niin turvallisuuskriittisellä alalla, että minkäänlaiseen riskinottoon ei ole mahdollisuutta; turvallisuus menee kaiken edelle.

– Mutta eihän tällaisessa tilanteessa Suomessa olla oltu, että olisi koko kaluston liikenne keskeytetty. Nyt nähtiin tämäkin päivä.

Tapauksen tutkinta jatkuu

Liikenne- ja viestintäministeriö ja VR:n omistajaohjauksesta vastaava valtioneuvoston kanslia kertoivat keskiviikkona pyytäneensä VR:ltä lisätietoa asiassa.

Ne haluavat selvyyden muun muassa siitä, miten vauriot syntyivät, miksi ne olivat niin laajat ja miksi niitä seurasi niin merkittävä junaliikenteen pysähtyminen.

Ehkä tiedonkulun oletettua viivettäkin pohditaan.

Valjakan mukaan tieto kulkee ainakin veturinkuljettajien ja Väyläviraston mukaan jo nykyisellään hyvin "suoraa linjaa" pitkin.

Suuri osa kalustosta tarkastettu

VR kertoi torstaina, että suuri osa sen kalustosta on nyt tarkastettu ja todettu liikennekelpoiseksi.

Yhtiö peruu tulevien viikkojen aikana yksittäisiä vuoroja, mutta hiihtolomaliikenteen on määrä käynnistyä perjantaina lähes normaalisti.

Lue myös:

    Uusimmat