Matikka ei vain laskemista ja kuvis piirtämistä – peruskouluaineiden raja-aidat kaatuvat

Suomen peruskouluissa opiskellaan tulevina vuosina aiempaa enemmän laajoja, oppiainerajat ylittäviä kokonaisuuksia.

Asia käy ilmi Opetushallituksen tiistaina julkaisemista opetussuunnitelman perusteiden luonnoksista. Niitä on hiottu reilun 300 asiantuntijan johdolla runsaan puolentoista vuoden ajan.

Opetusneuvos Irmeli Halinen kertoo, että luonnoksissa on mietitty uudelleen myös kaikkien oppiaineiden opetusta. Muutoksia on tulossa erityisesti taide- ja taitoaineiden opetukseen. Esimerkiksi liikunnan suhteen korostetaan taitoja, kuten hyppäämistä ja heittämistä, eri liikuntalajien sijaan.

– Uinnin oppiminen on oikeastaan ainoa selkeästi mainittu liikuntalaji, Halinen sanoo.

Näin opetussuunnitelmauudistus etenee 

– Perusopetuksen ja lisäopetuksen opetussuunnitelman suomenkielisten perusteiden luonnokset ovat nyt kommentoitavina Opetushallituksen nettisivuilla toukokuun 15. päivään asti. Ruotsinkielisten perusteiden kommentointiaika on 25.4.–25.5.

– Opetushallitus toivoo kommentteja esimerkiksi järjestöiltä, työelämän edustajilta, koulutuksen asiantuntijoilta, vanhemmilta ja oppilailta.

– Kommentointimahdollisuuden lisäksi kaikki opetuksen järjestäjät saavat Opetushallitukselta palautepyynnön ja palautetta koskevan kyselyn.

– Opetussuunnitelman perusteet viimeistellään saadun palautteen perusteella. Syys-lokakuussa perusteet lähtevät lausuntokierrokselle, valmiita niistä pitäisi tulla vuoden loppuun mennessä.

– Valtakunnallisten perusteiden pohjalta laaditaan paikalliset opetussuunnitelmat. Niiden mukaiseen opetukseen tulee voida siirtyä koulussa syksyllä 2016 alkavan lukuvuoden alussa.

Opetusneuvos arvelee, että paljon keskustelua herättävät myös uudistuvat käsityö, uskonto, yhteiskuntaoppi ja musiikki – ehkä äidinkieli ja kirjallisuuskin.

– Kuvataiteen opetuksessa näkyy hyvin oppilaita ympäröivän visuaalisen maailman muuttuminen ja kaikissa oppiaineissa tieto- ja viestintäteknologian rooli sekä kestävä kehitys.

Halisen mukaan kaikessa opetuksessa on tärkeää luopua perinteisistä, sukupuoleen sidotuista rooleista. Julkisuudessa on viime aikoina keskusteltu siitä, pitäisikö poikien ja tyttöjen erottelusta liikuntatunneilla luopua. Tähän luonnokset eivät ota kantaa, mutta ne eivät myöskään erottele tyttöjen ja poikien liikuntaa millään tavalla.

OAJ lisäisi ajattelun taitoja

Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen pitää tuoreita luonnoksia pääosin hyvinä, mutta parantamisen varaakin hän löytää. Luukkainen kehuu erityisesti pyrkimystä ylittää oppiaineiden raja-aitoja sekä kansainvälistyvän maailman ja digitaalisen kehityksen huomioimista. Hän iloitsee myös siitä, että jo luokkien 3–6 oppilaita pyritään matematiikan tunneilla innostamaan ohjelmoimaan.

– Taustalla ei ole se, että itse ohjelmointia pitäisi hirveästi opiskella, vaan logiikan oppiminen, Luukkainen sanoo.

Luukkainen on kuitenkin huolissaan siitä, viekö luonnoksissa tarkoin määritelty opetuksen sisältöosa aikaa ajattelun ja tiedon etsimisen taitojen oppimiselta.

Nykyisen opetussuunnitelman perusteet ovat olleet käytössä peruskouluissa vajaat kymmenen vuotta. Uusien suunnitelmien mukaiseen opetukseen siirrytään syksyllä 2016.

Lue myös:

    Uusimmat