Mannerheimin salonkivaunun töhrimiseen käytetty spraymaali imeytynyt syvälle puupaneeleihin – Museojohtaja: "Kyllä tässä aika suuri vahinko on tehty"

Mannerheimin historiallinen junavaunu töhrittiin Mikkelissä 1:18
Tältä legendaarinen salonkivaunu näyttää nyt.

Mikkelin rautatieasemalla esillä oleva Mannerheimin salonkivaunu töhrittiin keskiviikon ja torstain välisenä yönä, kertoo Mikkelin kaupungin museojohtaja Matti Karttunen. Tarkkaa kellonaikaa teolle hän ei tiedä.

– Vartiointiliike huomasi sen ennen kahdeksaa torstaiaamuna ja ilmoitti siitä museolle. Kahdeksan jälkeen oltiin toteamassa tilanne.

Karttusen mukaan vaunun kylkeen tehty graffiti on lähes puolet vaunun radanpuoleisesta julkisivusta.

– Se on todella suurikokoinen, varmaan kaksi metriä korkea graffititöhry ja muutaman metrin pitkä. Tosi provokatiivisesti laitettu, Karttunen kuvailee.

Mannerheimin ahkerassa käytössä sotavuosina

Karttusen mukaan tapaus on vakava ja surullinen, sillä kyseessä on arvokas kulttuuriperintökohde.

Vuonna 1930 valmistunut salonkivaunu on tullut tunnetuksi etenkin siitä, että se oli marsalkka Carl Gustaf Emil Mannerheimin käytössä talvi- ja jatkosodan aikana.

Karttusen mukaan Mannerheim käytti salonkivaunua ahkerasti. Sotien aikana Mannerheim matkusti vaunulla noin 80 000 kilometriä.

– Aina kun hän teki pidempiä matkoja, esimerkiksi neuvottelumatkoja Helsinkiin tai tarkastusmatkoja eri rintamille, niin junalla sinne mentiin ja salonkivaunu oli junaan liitettynä.

Salonkivaunu oli keskeisessä roolissa Mannerheimin 75-vuotispäivillä vuonna 1942, jolloin natsi-Saksan johtaja Adolf Hitler kävi vierailulla Suomessa.

Neuvottelut Hitlerin ja Mannerheimin välillä käytiin salonkivaunussa Imatran Immolassa.Vaunu oli Mannerheimin käytössä vuosina 1939–1946, eli sotavuosien jälkeen vielä Mannerheimin presidenttikauden aikana.

Spraymaali imeytynyt huokoisiin puupaneeleihin

Karttusen mukaan töhryjen puhdistaminen salonkivaunun kyljestä ei ole yksinkertaista.

– Vaunun ulkovuoraus koostuu puupaneeleista, jotka itse asiassa aika huokoista materiaalia. Siihen kun spraymaalia ruiskutetaan, se imeytyy aika syvälle siihen materiaaliin. Kyllä tässä aika suuri vahinko on nyt tehty.

Mikkelin asemalla katoksen alla seisova vaunu on sääolosuhteille alttiina, mikä aiheuttaa luontaisestikin kulumista vaunun ulkovuorauksessa, Karttunen kertoo.

– Meillä oli suunnitelmissa, että ensi kesänä vaunu joutuu joka tapauksessa suurempaan kunnostukseen.

Nyt tarvitaan kuitenkin Karttusen mukaan pikaisia toimia, jotta pärjätään ensi kesään saakka.

– Jos ei saada puhdistettua töhryjä pois, niin sitten peitetään uudella maalipinnalla.

Karttusen arvion mukaan vaunun puhdistaminen tulee maksamaan tuhansia euroja. Puhdistustyöt aloitetaan ensi viikolla.

– Kaikki ikkunoita suojaavat pleksit joudutaan vaihtamaan ja tekemään paikkausmaalaukset.

Karttunen on toiminut Mikkelin museojohtajana 15 vuotta, eikä salonkivaunulle ole sinä aikana tapahtunut aiemmin vastaavaa ilkivaltaa.

Poliisilla ei ole toistaiseksi epäiltyjä

Itä-Suomen poliisi tutkii asiaa törkeänä vahingontekona, kertoo rikosylikonstaapeli Kimmo Sikanen.Poliisilla ei ole tällä hetkellä tietoa graffitin tekijästä tai tekijöistä.Tutkinta on vasta alkuvaiheessa. Sikanen ei osaa sanoa, onko teosta saatavilla valvontakameran kuvaa tai silminnäkijöiden havaintoja.

– Jos joillakin havaintoja on, niin uskon, että varmasti ovat poliisiin yhteydessä. Siitä en tiedä, onko yhteydenottoja jo tullut, Sikanen sanoo.

Rikoslain mukaan törkeä vahingonteko voi tulla kysymykseen esimerkiksi silloin, jos vahingonteolla aiheutetaan historiallisesti tai sivistyksellisesti erityisen arvokkaalle omaisuudelle huomattavaa vahinkoa.Törkeästä vahingonteosta rangaistushaarukka on neljästä kuukaudesta neljään vuoteen vankeutta.

Lue myös:

    Uusimmat