Tommi Mäkisen johtaman Toyotan rallitiimin testeissä saatetaan nähdä kaksi kokenutta suomalaiskuljettajaa vuonna 2016.
MM-ralliuransa vuosi sitten lopettanut Mikko Hirvonen on ollut mukana Mäkisen tiimin toiminnassa. Todennäköistä on, että Hirvonen hyppää Toyota Yaris WRC:n ohjaamoon ensi keväänä, kun auton testaus aloitetaan.
- Olen Mikon kanssa puhunut siitä, mutta ei me olla sovittu siitä sen enempää. Mutta en ole saanut kieltävääkään vastausta, Mäkinen naurahtaa MTV Sportille.
Hirvonen osallistuu tammikuussa legendaariseen Dakar-ralliin Etelä-Amerikassa, mutta sen jälkeen hänen ohjelmansa on auki.
- Olen ymmärtänyt, että hän on yksi varteenotettava testikuljettaja. Meillä testit alkavat maaliskuussa, ja ne on aika nopeita asioita katsoa kuntoon, Mäkinen sanoo.
Huhuissa on noussut esiin myös Juho Hännisen nimi. Punkaharjulainen Hänninen oli käytännössä koko viime kauden sivussa rallikuvioista.
- Olen itse asiassa puhunut Juhonkin kanssa. Juho on varmasti erittäin taitava testikuljettaja. Hän on ajanut kohtuullisen paljon eri testejä ja lukeutuu myöskin siihen porukkaan, ketkä ovat nopeita kuljettajia. Juho on varmasti yksi erittäin potentiaalinen siinä porukassa, Mäkinen myöntää.
"Otollinen aika tutustua nuoriin kuljettajiin"
Ensi vuoden testirupeaman jälkeen Toyota palaa MM-ralleihin kaudella 2017. Mäkisen mukaan Yariksen testaukseen saattaa osallistua useampikin kuljettaja.
- Pitää katsoa ja tutustua heti alkuvuodesta, millaisia testikuljettajia on maailmalla. Vuosi 2016 voisi olla otollinen aika tutustua nuorempiinkin kuljettajiin, jos mennään tulevaisuutta silmällä pitäen. Meillä nähdään mahdollisesti useampiakin miehiä Toyotan ratissa vuoden 2016 testauksien aikana.
Mäkinen yritti houkutella kokeneen Kris Meeken talliinsa, mutta Citroen vahvisti keskiviikkona tehneensä kolmen vuoden sopimuksen pohjoisirlantilaisen kanssa. Puuppolalaisen tallipomon mukaan kuljettajavalinnoissa kestää vielä tovi jos toinenkin.
- Käytännössä kuljettajaspekulaatiot alkavat aina Neste-rallin jälkeen. Siihen asti ajellaan rallia ja sitten aletaan spekuloimaan niillä asioilla. Keskusteluja varmasti käydään suuntaan ja toiseen, ja meidän on pakko kartoittaa mahdollisimman huolellisesti tilanne, Mäkinen sanoo.
- Meidän pitäisi pystyä näyttämään, missä voisimme mahdollisesti olla suorituskyvyllisesti. Se on meille haaste, koska me ei ajeta ensi vuonna yhtään kisaa vaan testejä. Huippukuljettajilla ykköskriteerinä on se, että auto on mahdollisimman nopea. Meillä on tällä hetkellä se ongelma, että emme pysty sitä vielä näyttämään. Kovasti on tehtävä töitä ja mahdollisimman nopea auto.
Mäkisen tallille huonoin vaihtoehto on se, että talli ei saa houkuteltua kaudeksi 2017 huippupilottia.
- Sitten (2017) meidän pitäisi näyttää, että kaikki on kunnossa, ja mahdollisesti vuodelle 2018 saataisiin lisävahvistusta.