Maito-Pirkka ja Kainuun meijeri yhteistyöhön

Tamperelainen osuuskunta Maito-Pirkka ja sotkamolainen Kainuun Osuusmeijeri ovat päättäneet perustaa yhteisen markkinointiyhtiön. Uudesta yhtiöstä tulee Valion haastaja maitotuotemarkkinoilla.

Yhteistyritys pyrkii noin 800-900 miljoonan markan liikevaihtoon. Valion liikevaihto on ollut lähes kahdeksan miljardia vuodessa. Yhtiön nimeä ei ole vielä päätetty. Markkinointi yhteisillä tuotemerkeillä alkaa kuitenkin jo lokakuussa.

Maito-Pirkka ja Kainuun meijeri ovat samankokoisia itsenäisiä osuuskuntia. Kumpikin on käsitellyt noin sata miljoonaa litraa maitoa vuodessa. Uuden yrityksen maitomäärä on ainakin 170 miljoonaa litraa vuodessa.

Yhteisyrityksen valtakunnallinen tuotemerkki on Aito, joka on ollut Kainuun meijerin käytössä noin kolmen vuoden ajan. Vähälaktoosisten tuotteiden tuotemerkki on Into.

Markkinointiyhteistyössä Kainuun meijeri hoitaa lähinnä Itä- ja Pohjois-Suomen ja Maito-Pirkka Länsi- ja Etelä-Suomen. Markkinoinnin lisäksi osuuskunnille tulee muutakin yhteistyötä. Osapuolet voivat tasata mm. ylijäämäraaka-aineita. Maito-Pirkan ylijäämä voidaan toimittaa Sotkamon jauhetehtaalle. Oman jauhetehtaan rakentaminen olisi maksanut Maito-Pirkalle yli 20 miljoonaa.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat