Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Autojen mainetutkimuksen kärkipaikka vaihtui – Mercedes-Benz sai väistyä

Julkaistu 04.02.2016 22:30
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

mikkoau

TNS Gallup tekee vuosittain Automerkkien maine Suomessa -tutkimuksen. Tutkimus on tehty vuodesta 2013 lähtien. Aiempina vuosina kärkipaikkaa pitänyt Mercedes-Benz sai väistyä Volvon tieltä.

Volvon maine oli aiempia vuosia parempi kaikilla mainetta mittaavilla osa-alueilla. Toinen selvä nousija oli Toyota, joka kiri kolmannelle sijalle ja ohitti muun muassa Audin ja BMW:n. Tutkimus tehtiin ennen syksyllä paljastunutta Volkswagenin päästötapausta, joten sen vaikutukset Volkswagenin kohdalla eivät vielä näy. Volkswagen sijoittui edelleen kärkijoukkoon.

Kokonaisuudessaan automerkkien maine korreloi varsin vahvasti myynnin kanssa. Premium-merkkien ulkopuolelta kärjessä olivatkin myydyimmät merkit eli juuri Toyota ja Volkswagen.

– Audilla, BMW:llä ja Mercedes-Benzillä on parempi maine kuin mitä niiden markkinaosuus osoittaa, mutta jos perinteiset premium-merkit jätetään tarkastelun ulkopuolelle, voi sanoa, että automerkin maine kulkee kutakuinkin käsi kädessä myynnin kanssa. Sen takia mainetta kannattaa myös kehittää, toteaa TNS Gallupin Senior Research Manager Jouni Tuominen.

Tutkimus toteutettiin kesällä 2015 internetkyselynä. Vastaajina oli 1 500 aktiivi-ikäistä suomalaista, joista jokainen arvioi keskimäärin kolmea itselleen tuttua automerkkiä.

Lisää aiheesta:

Saksalaiset premiumit on syrjäytetty: Tällä automerkillä on paras maine Suomessa – asiakkaatkin kaikkein uskollisimpia
Näiden autojen omistajat kaikkein merkkiuskollisimpia – kärkikaksikko voi yllättää, kuten myös saksalaiset premiumit
Skodan maine kivunnut jo premium-brändien kantaan – ykkönen tulee edelleen Saksasta
BMW nimettiin epäluotettavimmaksi automerkiksi
Toyotan ostajat kaikkein merkkiuskollisimpia – suuret saksalaiset jäämässä jalkoihin
Tuttu automerkki suomalaisen palvelututkimuksen kärjessä
Mercedes-BenzBMWVolvoToyotaVolkswagenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Mercedes-Benz
  • 5.9.09:20
    Autoteollisuus

    Huhumylly jauhaa: Mercedes-Benz saattaa lopettaa näiden automallien valmistuksen

  • 8.8.10:28
    Takaisinkutsut

    Mercedes-Benzillä maailmanlaajuinen takaisinkutsu – koskee myös Suomea

  • 21.1.19:01
    Kuluttajariidat

    Ostettu Mersu olikin väitettyä vanhempi – Kuluttajariitalautakunta suositti roimaa alennusta

  • 15.1.16:45
    Kuluttajariidat

    Vähän ajetun Mersun hybridiakku hajosi, autoilija vaati hyvitystä – Kuluttajariitalautakunnalta yksipuolinen päätös

  • 10.12.202419:02
    Sähköautot

    Paavi sai alleen uuden auton – katso, miltä täyssähköinen menopeli näyttää!