Autojen mainetutkimuksen kärkipaikka vaihtui – Mercedes-Benz sai väistyä

TNS Gallup tekee vuosittain Automerkkien maine Suomessa -tutkimuksen. Tutkimus on tehty vuodesta 2013 lähtien. Aiempina vuosina kärkipaikkaa pitänyt Mercedes-Benz sai väistyä Volvon tieltä.

Volvon maine oli aiempia vuosia parempi kaikilla mainetta mittaavilla osa-alueilla. Toinen selvä nousija oli Toyota, joka kiri kolmannelle sijalle ja ohitti muun muassa Audin ja BMW:n. Tutkimus tehtiin ennen syksyllä paljastunutta Volkswagenin päästötapausta, joten sen vaikutukset Volkswagenin kohdalla eivät vielä näy. Volkswagen sijoittui edelleen kärkijoukkoon.

Kokonaisuudessaan automerkkien maine korreloi varsin vahvasti myynnin kanssa. Premium-merkkien ulkopuolelta kärjessä olivatkin myydyimmät merkit eli juuri Toyota ja Volkswagen.

– Audilla, BMW:llä ja Mercedes-Benzillä on parempi maine kuin mitä niiden markkinaosuus osoittaa, mutta jos perinteiset premium-merkit jätetään tarkastelun ulkopuolelle, voi sanoa, että automerkin maine kulkee kutakuinkin käsi kädessä myynnin kanssa. Sen takia mainetta kannattaa myös kehittää, toteaa TNS Gallupin Senior Research Manager Jouni Tuominen.

Tutkimus toteutettiin kesällä 2015 internetkyselynä. Vastaajina oli 1 500 aktiivi-ikäistä suomalaista, joista jokainen arvioi keskimäärin kolmea itselleen tuttua automerkkiä.

Lue myös:

    Uusimmat