Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Maailmanennätysmuna murtui – Instagram-julkkis haluaa näkyvyyttä tärkeälle asialle

7:52Ammattina somettaminenVideolla keskustellaan ammattisomettamisesta. Miten sillä voi tienata?
Julkaistu 06.02.2019 13:26

Petra Sundell

petra.sundell@mtv.fi

Sosiaalisessa mediassa nopeasti kymmenien miljoonien ihmisten tietoisuuteen noussut kuva kananmunasta kampanjoi ensimmäisellä yhteistyövideollaan mielenterveysongelmien puolesta.

Tammikuun puolen välin tienoilla Instagramin tykätyimmäksi kuvaksi nousi World_record_egg-nimisen tilin julkaisema kuva kananmunasta.

Kuva ohitti aiemmin kuvapalvelun tykätyimmän kuvan titteliä pitäneen Kylie Jennerin kuvan hänen vastasyntyneestä tyttärestään vain yhdeksässä päivässä.

LUE MYÖS: Kylie Jenner syrjäytettiin yllättäen Instagramin tykätyimpänä – päätti kommentoida kakkossijaansa hauskalla tavalla

Nyt munalla on jo yli 52 miljoonaa tykkäystä, tiliä taas seuraa yli 10 miljoonaa ihmistä. Fanit ovat jopa antaneet kananmunalle nimen: Eugene!


Jos julkaisu ei näy, voit katsoa sen täältä.

Vielä tammikuussa oli epäselvää, kuka tilin takana oli ja miksi ennätys tehtiin juuri munalla. Nyt asia on kuitenkin paljastunut, ja maailman ennätyksen tykätyimpänä Instagram-kuvana tehnyt muna on rikkoutunut ja paljastanut tärkeän viestin.

New York Times kertoi sunnuntaina, että World_record_egg-tilin takana on lontoolainen markkinointiammattilainen Chris Godfrey, 29, sekä hänen ystävänsä Alissa Khan-Whelan, 26, ja C.J. Brown, 29.

Kun Godfrey kuuli Jennerin kuvan pitävän Instagramin tykätyimmän kuvan titteliä, hän otti sen haasteena. Kananmuna taas valikoitui kuvaan, sillä se on universaali.

– Kananmunalla ei ole sukupuolta, rotua tai uskontoa. Kananmuna on kananmuna, se on maailmanlaajuinen, Godfrey kommentoi New York Timesille.

Ensimmäinen mainos tuo mielenterveysongelmia näkyviksi

Amerikkalaisen jalkapallon SuperBowl-kisan aikaan julkaistiin myös ensimmäinen mainos, jossa muna esiintyi.

Videopalvelu Hulussa julkaistiin silloin lyhyt animaatiovideo, jolla haluttiin tuoda mielenterveysongelmia näkyvämmäksi.

Voittoa tavoittelemattoman järjestön Mental Health American kanssa yhteistyössä tehdyllä videolla kananmunan kuori hajoaa "sosiaalisen median paineen alla". Jos katsoja tuntee samoin, häntä kehotetaan puhumaan asiasta ja hänet ohjataan mielenterveysjärjestön nettisivuille.


Jos julkaisu ei näy, voit katsoa sen täältä.

– Ihmiset ovat rakastuneet tähän munaan, ja Eugene-muna haluaa jatkaa positiivisten viestien levittämistä, Khan-Whelan kommentoi.

Suosio tuo rahaa

Ryhmä munan takana päätti paljastaa nyt henkilöllisyytensä laittaakseen päätöksen huhuille, jotka ovat liikkuneet tilin pitäjistä ja siitä, kuinka suosiota on onnistuttu niittämään.

Godfrey vakuuttaa, että kananmunan suosion kasvu on ollut täysin luonnollista eikä kenellekään Instagram-vaikuttajalle tai ryhmälle ole maksettu sen mainostamisesta. Tiimin mukaan muna on erityisesti nuoren sukupolven suosiossa.

Munan takana oleva kolmikko ei suostu paljastamaan, millaisista summia heille tarjotaan markkinointiyhteistyöstä. Jotkut asiantuntijat ovat arvioineet, että yhteistyöstä tilin kanssa voisi joutua maksamaan jopa 10 miljoonan dollaria, mutta Godfreyn mukaan summa on liioiteltu.

Tällä hetkellä munatiimille maksaa videopalvelu Hulu, ja mielenterveysmainos oli myös sen tuottama.

Muitakin kampanjoita on munatiimin mukaan tulossa, mutta he eivät vielä paljasta, mitä muita aiheita ennätyskananmuna tulee mielenterveyden lisäksi kannattamaan.

LUE MYÖS: Liki 16 000 Instagram-seuraajaa – Frank on yksi Suomen suosituimmista koirista

Lähteet: New York Times, Mashable, CNBC, Time 

Lisää aiheesta:

Ison-Britannian koronaviestintä sai tyrmäyksen: Kuvassa nainen tekee kotityöt miehen istuessa sohvalla – "Näköjään 1950-luvun seksismi leviää myös nopeasti"Kodittomalle miehelle hurja TikTok-suosio vain vuorokaudessa – "vihaiset videot" ovat naurattaneet jo miljoonia Kosmetiikkajätin synkkä uutuus herätti kritiikkiä tökerön julkaisuajankohdan vuoksi: "Niin harkitsematonta"Nainen hehkuttaa härskiä tapaansa ottaa aurinkoa – siitäkös riemu repesi: "Tällä olisi kielteisiä vaikutuksia naapurisuhteisiini"Kylie Jenner syrjäytettiin yllättäen Instagramin tykätyimpänä – päätti kommentoida kakkossijaansa hauskalla tavallaKuva kananmunasta nousi Instagramin tykätyimmäksi – ohitti Kylie Jennerin reilussa viikossa
Sosiaalinen mediaMainontaMielenterveysMitä ihmettä?DigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sosiaalinen media
  • Eilen09:09
    TikTok

    Kylmäävä totuus Tiktokista – asiantuntijat ihmettelevät, miksi yksi asia on yhteiskunnalle ja perheille niin vaikeaa

  • ti18:50
    Virukset

    Ethän sorru tähän herpeksen hoitoniksiin? "Heikentää tilannetta entisestään"

  • ti05:02
    Espoo

    Kauppakärryt "karkaavat" Espoossa – suivaantunut Satu sanoo suorat sanat

  • 19.10.06:14
    Ero

    Psykologi Heidi erosi ja hänen somensa sisältö muuttui täysin: "Turha itkeä ruman ja typerän perään"

  • 18.10.06:47
    Facebook

    Tappouhkauksia ja itsensä satuttamista – Facebook-ryhmän ylläpitäjät joutuvat hakemaan apua hätäkeskuksesta