Luonnonmukainen kosmetiikka myy jouluna

Ruohonjuuren tuotevastaava Venla Suvalo ja Pro kosmetiikkayhdistyksen puheenjohtaja Maylis Karjalainen.

Joulu on kaudenhoitotuotteiden myynnin sesonkia. Pakettiin kääritään yhä useammin myös luonnonkosmetiikkaa.

Ruohonjuuren hyllyjen välissä on ahdasta. Ekologisia tuotteita myyvän kaupan käytävillä liikkuu erityisesti nuoria ja keski-ikäisiä naisia. Osa etsii luomuherkkuja joulupakettiin. Osa suunnistaa suoraan kosmetiikkaosastolle.

Ruohonjuuren tuotevastaavan Venla Suvalon mukaan luonnonmukaiset kaudenhoitoaineet ovat nykyään kaupan suosituimpia tuotteita.

– Meille on tullut viime vuosina paljon sellaisiakin asiakkaita, esimerkiksi aikuisia naisia, joita ei ole käynyt aikaisemmin. Myös miesten kosmetiikka on alkanut vetää, Suvalo tietää.

Vaikka vihreä kosmetiikka kiinnostaa, siitä ei välttämättä tiedetä kovin paljon. Asiakkaita kiinnostaa muun muassa, miten se eroaa tavallisesta ja mitä sisällysluettelossa mainitut aineet ovat.

Joululahjaksi ihmiset ostavat ekokaupasta niin sanottuja elämystuotteita, eli esimerkiksi suihkugeelejä ja vartalovoiteita. Tänä jouluna myös Rita Stiensin teos Totuus kosmetiikasta (Tammi 2008) on herättänyt kiinnostusta. Yksi syksyn hittikirjoista on nostattanut keskustelua kauneudenhoitotuotteiden sisältämistä aineista halki Euroopan.

Joulu vauhdittaa loppuvuoden myyntiä

Yksittäinen suomalainen käyttää kosmetiikkaan vuosittain noin 150 euroa. Teknokemian yhdistyksen koordinaattorin Eeva-Mari Karinen mukaan kulutus kasvaa koko ajan.

Joulumyynnin osuudesta koko myyntiin ei ole tilastotietoja. Sillä on kuitenkin selvä merkitys.

– Joulumyynti selittänee, että vuoden viimeisen neljänneksen kasvu on lähes poikkeuksetta nopeampaa kuin muiden neljännesten, Karine kertoo.

Vihreä kosmetiikka tekee tuloaan

Luonnonkosmetiikan markkinat olivat Suomessa vielä pari vuotta sitten häviävän pienet. Nyt ne ovat voimakkaassa kasvussa.

– Sen näkee joka taholla. Olen itse ollut tässä työssä kaksi ja puoli vuotta ja olen nähnyt ison muutoksen jo tänä aikana. Keski-Euroopassa kasvu on ollut viittäkymmentä–sataa prosenttia vuositasolla, Pro kosmetiikkayhdistyksen puheenjohtaja Maylis Karjalainen laskeskelee.

Luonnonkosmetiikkabuumi alkoi Karjalaisen mukaan vuonna 2005, kun Greenpeace teki ohjelman kosmetiikan ympäristövaikutuksista.

– Sen jälkeen sen suosio on noussut kaikkialla. Suomi on viitisen vuotta Ruotsin kehitystä jäljessä, mutta luulen, että kirimme heidät nopeasti kiinni.

Karjalainen arvioi, että luonnonkosmetiikan osuus kokonaismarkkinoista on tällä hetkellä muutaman prosentin luokkaa.

– Uskon että pian päästään jo kymmeneen prosenttiin – ja sinä päivänä tulevat isot merkit mukaan. He tahtovat markkinoille koska haluavat tehdä rahaa. Toisaalta isoilla valmistajilla ei ole nyt suoraa reittiä suurille luomu-, eko- ja biodynaamisten raaka-aineiden markkinoille. Tässä taistellaan siis myös uuteen raaka-aineeseen käsiksi pääsemisestä.

Ihmiset koe-eläiminä

Luonnonkosmetiikka on kemialliselta koostumukseltaan tavallista kosmetiikkaa yksinkertaisempaa. Maylis Karjalainen kertoo, että normikosmetiikassa on kaikkiaan noin kymmenentuhatta eri raaka-ainetta.

– Valtaosa niistä on kemiallisesti ja keinotekoisesti tehtyjä. Aidossa luonnonkosmetiikassa käytettäviä raaka-aineita on kolmisensataa.

Kaikki luonnonmukaisen kosmetiikan raaka-aineet geenimanipuloimattomia luonnosta tulevia tuotteita ja ovat luonnossa hajoavia. Sertifioitu luonnonkosmetiikka on raaka-aineita myöten myös eläimillä testaamatonta. Niitä testataan vapaaehtoisilla ihmisillä riippumattomissa tutkimuslaitoksissa.

Luomu ei rasita luontoa

Luonnonkosmetiikalla on Maylis Karjalaisen mukaan kaksi perusetua tavalliseen kosmetiikkaan verrattuna.

– Toinen on kiistaton: ekologisuus. Kaikki raaka-aineet palautuvat luontoon, eivätkä rasita sitä. Toinen on terveydellinen etu.

Karjalainen selittää, että normikosmetiikassa käytetään voidepohjana pääasiassa mineraaliöljyä, joka on peräisin samasta lähteestä kuin bensiini ja koneöljy.

– Mineraalit heikentävät pitkään käytettyinä ihon omia toimintoja. Kun ihmiset valittavat atopioista, allergioista, kuivuuksista ja herkkyyksistä, normikosmetiikan ihon omia toimintoja tyrehdyttävä vaikutus on iso tekijä siihen.

”Luonnolla” myydään mitä vain

Maylis Karjalainen harmittelee, että mikään taho ei valvo nykyisin luonnonkosme¬tiikkana markkinoituja tuotteita. Luonnonmukai¬suudella ja luonto-sanalla myydään siis mitä tahansa. Kuluttajien ja ammattilaistenkin pa¬rissa vallitseva hämmennys vaikuttaa Karjalaisen mielestä haitallisesti alan uskottavuuteen.

– Suuri yleisö ja jopa kauppojen sisäänostajat ovat vielä aika hakoteillä.

Kaksi vuotta sitten perustettu Pro luonnonkosmetiikkayhdistys pyrkii saamaan luonnonkosmetiikan markkinointiin Suomessa selkeät säännöt. Se on ottanut mallia muista EU-maista, kuten Saksasta, Ranskasta ja Ruotsista, joissa tällaisia sääntöjä jo sovelletaan.

Toistaiseksi ei ole mitään yhtenäistä merkkiä, jonka tuote voi saada kertoakseen luonnonmukaisuudestaan. Karjalainen kertoo, että kenttä on maailmalla murroksessa. Euroopassa voimassa olevia kansallisia sertifikaatteja ovat muun muassa Cosmebio, Ecocert, BDIH ja Soil Association. Niille on tulossa kattojärjestö nimeltään Kosmos.

Vanhat kosmetiikkavalmistajat ovat perustaneet syyskuussa NaTrue-nimisen globaalin sertifikaatin. Lisäksi työn alla on suurten normikosmetiikan valmistajien Oasis.

Lue myös:

    Uusimmat