Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Lukijoiden huoli verkkopalveluista: Sähköistyminen saattaa ihmiset eriarvoiseen asemaan

Kyselyyn vastanneiden mielestä täytyy olla mahdollisuus valita, haluaako käyttää sähköistä vai perinteistä palvelua. Kuvan henkilöt eivät liity juttuun.
Kyselyyn vastanneiden mielestä täytyy olla mahdollisuus valita, haluaako käyttää sähköistä vai perinteistä palvelua. Kuvan henkilöt eivät liity juttuun.Colourbox.com
Julkaistu 07.01.2013 16:00

Useat Studio55.fi:n verkkopalvelukyselyyn vastanneista ovat sitä mieltä, että verkossa asioiminen on näppärää ja säästää aikaa. He ovat kuitenkin huolissaan siitä, että asioiden hoitaminen siirtyy kokonaan Internetiin. Lukijat huomauttavat, että kaikilla ei ole edelleenkään mahdollisuutta käyttää verkkopalveluita.

Vastaajat kritisoivat sitä, että useat palvelut ovat saatavissa vain Internetissä.

– Aivan järkyttävää, että palvelut siirtyvät yksi toisensa jälkeen nettiin. Samoin esimerkiksi uutisissa usein sanotaan, että asiasta enemmän nettisivuillamme. Ainakaan maaseudulla ei läheskään kaikilla ole edes tietokonetta, saati halua ja innostusta opetella sitä käyttämään. Tietokonesukupolvi ei ajattele eläkeläisiä eikä syrjäseuduilla asuvia!

– Käytän nettiä ja siinä kaikki ok. Minulla on paljon tuttavia, joille netti ei ole tuttu kapine ja heitä säälin. Esimerkiksi uutisissa on nykyisin usein viittaus: lue lisää netissä. On paljon aktiivisia ikäihmisiä, joita kiinnostavat asiat, muttei netti. Minusta valtakunnan uutisissa viittaus nettiin on törkeää.

Kuvituskuva.Colourbox.com

– Asioin itse verkossa. Mutta ne ihmiset, jotka eivät asioi verkossa ja joilla ei ole tietokoneen kanssa käyttökokemusta, ovat aika heikoilla. Voisi sanoa että he ovat oikeusturvaa vailla. Ihmiset eriarvoistuvat, mikä ei mielestäni ole demokraattisen yhteiskunnan toimintatapa.

– Tämä eriarvoistaa ihmisten palveluiden saatavuuden ja vie ihmisten itsenäisyyden hoitaa asioitaan. Mietipä ihmistä, jolle tietotekniikka ei ole koskaan esimerkiksi työn kautta tullut tutuksi. Maaseudulta, josta lankaverkko on riisuttu ja mummot ovat joutuneet opettelemaan kännykän käytön, tämä on jo itsessään tuonut turvattomuutta ja eriarvoisuutta. Vahvemman, ei heikomman, ehdoilla sitä mennään.

Inhimillisestä kanssakäymisestä ei haluta luopua

Vastaajat eivät kannata sitä, että palvelut ovat saatavissa vain sähköisesti. Tiukan paikan tullen pitäisi olla tiedossa joku henkilö, jolta voisi kysyä apua.

– Sähköistyminen on upea asia, mutta se ei saisi johtaa siihen, ettei mistään muualta apua saa. Ainakin hyvin toimiva puhelinapu pitäisi olla ongelmien ilmetessä.

– Henkilökohtaisesti asioin sähköisesti aina, kun se on mahdollista, ja olen hyvinkin sinut tietokoneen kanssa. Palveluiden sähköistyminen on nykyaikaa ja yhä useammat vanhemmatkin ihmiset käyttävät niitä sujuvasti. Aina täytyisi olla mahdollisuus myös asioida tavalla tai toisella henkilökohtaisesti. Ei voida automaattisesti olettaa, että kaikilla on mahdollisuus tietokoneen käyttöön. Sitä paitsi, mitenkäs esimerkiksi teet ilmoituksen toimimattomasta netistä, jos netti ei toimi?

– On tietenkin helppoa asioida verkossa mutta on valitettavaa, että ihmiset eivät enää saa inhimillistä palvelua, vaan kaikki hoidetaan kohta koneella. Mihin jää inhimillinen kanssakäyminen? Minä asioisin mieluummin ihmisten kanssa kuin koneiden kanssa. Elämme nyt itsepalveluyhteiskunnassa. Mihin katosi palveluyhteiskunta?

Kuvituskuva.Colourbox.com

– Huono homma, sillä kaikki eivät omista tietokoneita ja nettiä. Tällä varjolla saadaan palvelut kauas. Kaikki sosiaaliset kontaktit poistetaan ja pahoinvointi lisääntyy.

– Helpottaahan tuo sähköistyminen asiointia koska sitä voi tehdä kelloajasta riippumatta. Harmittaa vain että muunlainen asiointi koko ajan vaikeutuu ja kallistuu. Kaikille tuo verkkoasiointi ei ole mahdollista tai se on vaikeaa. Odotettavissa on, että myös verkkoasiointi tulee maksulliseksi.

Tietokoneen käyttöön kaivataan opastusta

Useat lukijat suhtautuvat verkossa asiointiin myönteisesti, mutta he kaipaisivat opastusta Internetin käytössä.

– Sähköiset palvelut helpottavat paljon vanhusten elämää tarjoamalla edullisen yhteydenpitokanavan muihin ihmisiin, pankkeihin, viranomaisiin jne. Monissa kunnissa on esimerkiksi kirjastojen yhteydessä senioreille nettikoulutusta tai -neuvontaa. Vanhuksia pitäisi vielä vaan rohkaista niiden käyttäjiksi.

– Hieno juttu ainakin meille hankalasti liikkeelle pääseville. Alkeiskursseja saisi olla enemmän niin, että vanhimmatkin pääsisivät palvelujen pariin. Kunta voisi järjestää syrjäkylille yhteisiä palvelupisteitä.

– Asiointi verkossa on todella hyvä asia. Toivoisin, että tietokoneiden kehittyessä olisi mahdollisuutta saada helpposelkoista opastusta. Varsinkin meille, jotka emme ole kasvaneet tietokoneet ja kännykät kädessä.

Studio55.fi

Kuvat: Colourbox.com

Lääkärikäynti hoituu netissä – suomalaispalvelu edelläkävijä Euroopassa

Mitä kaikkea verkossa kaupataan - ovatko tässä kummallisimmat nettiostokset?

Käytätkö montaa lääkettä samaan aikaan? Turvallisuuden voi nyt tarkistaa verkossa

Lisää aiheesta:

Onko yhteiskunta unohtanut iäkkäämpien kansalaisten tarpeet digiasioissa?Jopa sadattuhannet suomalaisvanhukset ajautuvat umpikujaan, koska netinkäyttö on liian vaikeaa – "Pankkeihin liittyen tulee aika karuja yhteydenottoja"Erja Saarisen iäkäs äiti sai HUSista viestin, jonka tulkitsemiseksi tarvitsi tytärtään – moni pulassa digipalvelujen kanssa: "Äiti kokee olevansa huono"Digimummo Liisa, 71, auttaa muita vanhuksia digiaikaan, kun korona katkaisi yhteydenpidon – 93-vuotiaan sokean tablettigurun esimerkki todistaa, että kuka tahansa voi oppiaPankkien asiakkaat joutuvat muuttamaan 1980-luvulta lähtöisin olevaa tapaa, eikä uudistus harmita pelkästään ikäihmisiä – Noora, 41: ”Ei tunnu, että hallitsisin omia raha-asioitani” Lukijat pahvisten pankkitunnusten katoamisesta: Toisia mobiiliasiointi miellyttää – toisia hirvittää, kun kaikki on kännykän varassa
Studio55

Tuoreimmat aiheesta

Studio55
  • 06.03.201706:15
    Studio55

    20 todistetta, että sinulla menee paremmin kuin luulet

  • 02.03.201708:06
    Studio55

    Hyvää Elämää -ohjelma jatkaa terveyden tiellä – Studio55.fi-sivujen päivitys lakkaa

  • 02.03.201706:15
    Syöpä

    Jo viiden kilon ylipaino voi nostaa syöpäriskiä puolella

  • 01.03.201719:30
    Studio55

    Syöpäpotilaan hiustenlähtö vähenee tutkitusti tällä keinolla

  • 01.03.201706:15
    Studio55

    Viisi merkkiä siitä, että olet pitkäkestoisessa parisuhteessa