Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Mitä hyötyä pankkikonttorin palvelusta on? Asiakkailta suora mielipide

1:38Pankkikonttorivierailijat kertovat, miksi kasvokkaista palvelua tarvitaanPankkikonttorivierailijat kertovat, miksi kasvokkaista palvelua tarvitaan.
Julkaistu 26.09.2025 18:26
Toimittajan kuva

Emma Kilpinen

emma.kilpinen@mtv.fi

Toimittajan kuva

Jarno Miettinen

jarno.miettinen@mtv.fi

Pankkikonttoripalveluita tarvitaan, sillä kaikkea ei pysty hoitamaan netissä, sanovat MTV:n haastattelemat pankkiasiakkaat. 

Pankissa käydään paikan päällä harvoin, mutta tästä huolimatta kasvokkaista palvelua tarvitaan. 

Tätä mieltä olivat MTV Uutisten haastattelemat ihmiset, jotka vierailivat helsinkiläisessä pankkikonttorissa eilen torstaina. 

Itse pankit eivät näytä olevan eri mieltä asiakkaiden kanssa: MTV Uutiset kertoi tänään, että pankkikonttoreita on jopa lisätty, vaikka pidemmän ajan trendinä on ollut pankkikonttoreiden sulkeminen. Pankit näkevät, että kasvokkaiselle asioinnille on yhä kysyntää. 

Lue aiheesta lisää: Pankkikonttoreita on kadonnut Suomesta yli 2 000 – nyt tapahtui käänne

Kasvokkain asiat hoituvat

Helsingissä Osuuspankin konttorissa vieraillut Kiki Molander arvioi, että hän käy konttorissa noin joka toinen vuosi. Laimes Jali-Miettinen taas kertoo käyneensä hoitamassa asioitaan jopa päivittäin pankissa. Hänestä konttorilla onnistuu luontevasti erityisesti oman yrityksen pankkiasioiden hoitaminen. 

– Voin vain mennä sinne ja luottaa siihen täysin, Jali-Miettinen kertoo. 

Thomas Otieno on ihastunut erityisesti verkkopankin chat-ominaisuuteen. Hän käyttää sitä päivittäisessä asioinnissa ja pankkiin hän saapuu ainoastaan, jos hänellä on ongelma, jota chat ei osaa ratkaista. 

– Tänään tulin tänne, kun chat ei osannut auttaa minua, Otieno kertoo. 

Myös Arja Varis saapuu pankkiin vain erityisestä syystä. Tänään vuorossa oli kauppakirjan teko. 

– Kyllä nykyään kaikki hoituu verkkopankissa, Varis toteaa. 

Asioita korjattava

Vaikka Finanssivalvonta kertoo, että iäkkäät ovat oppineet digipalveluiden käytön, voi vanhuksilla olla yhä hankalaa asioida verkon kautta. Arja Varis on huomannut tämän elämässään. Hän käy säännöllisesti auttamassa muutamaa vanhusta tietokoneen käytön kanssa, sillä he eivät selviä sen kanssa yksin. 

– Ikäihmisille, jotka eivät ole tottuneet digitaalisten pankkipalveluiden käyttöön, asiointi on todella vaikeaa. He eivät näe numeroita kunnolla, Varis kertoo.

Varis tuo esille myös kasvokkaisen palvelun kustannukset. Paikan päällä asian hoitaminen voi tulla huomattavasti kalliimmaksi kuin netissä. 

– Jos pankissa kävisi paikan päällä maksamassa laskuja, olisi se äärettömän kallista. 

Kiki Molander on Variksen kanssa samoilla linjoilla. Hänestä pankkipalvelua pitäisi saada pankkikonttorilta ilman ajanvaraustakin. 

– Eivät kaikki ihmiset osaa, halua tai pysty hoitamaan asioita härveleiden äärellä.  

Lisää aiheesta:

Pankkikonttoreita on kadonnut Suomesta yli 2 000 – nyt tapahtui käänneKäteisen käyttö on vähentynyt rajusti Suomessa – asiantuntija kertoo, miksei riihikuivasta päästä kokonaan eroonJopa sadattuhannet suomalaisvanhukset ajautuvat umpikujaan, koska netinkäyttö on liian vaikeaa – "Pankkeihin liittyen tulee aika karuja yhteydenottoja"Pankkiasiat kannattaa nyt hoitaa etänä – laskujen maksu onnistuu myös ilman internetiäPankkien asiakkaat joutuvat muuttamaan 1980-luvulta lähtöisin olevaa tapaa, eikä uudistus harmita pelkästään ikäihmisiä – Noora, 41: ”Ei tunnu, että hallitsisin omia raha-asioitani” Nordean tilasto yllättää, vanhemmat ikäryhmät eivät ole viimeisinä luopumassa painetuista tunnuslukulistoista, Mirja Pilke hoitaa pankkiasiat älypuhelimella: "Tämä on helppoa"
RahaTalousDigitalisaatioKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Raha
  • 18:11
    Sähkö

    Pörssisähkön käyttäjillä huomenna tuskan päivä

  • 18:08
    Talous

    Pankkikonttoreita on kadonnut Suomesta yli 2 000 – nyt tapahtui käänne

  • Eilen17:03
    Vaatteet

    Raportti suomalaisyritysten vaatteiden tekijöistä huolestuttavaa luettavaa

  • Eilen00:01
    Talouskasvu

    Taas uusi tyly talouskasvuennuste – "Kotitaloudet säästävät poikkeuksellisen voimakkaasti"

  • ke21:24
    Veikkaus

    Täysosuma! Joku voitti Vantaalla yli neljä miljoonaa Vikinglotosta