Lomakausi alkaa – tätä kannattaa varoa Kanariansaarilla

Euroopan kuluttajakeskus varoittaa Kanariansaarilla matkailevia ongelmista, jotka liittyvät aikaosuussopimusten eli ns. pitkäaikaisten lomatuotteiden myyntiin.

Euroopan kuluttajakeskuksen mukaan tyypillinen huijauskuvio menee yleensä näin: suomalainen nuori tarjoaa lomakohteessa asiakkaalle arpalipuketta, jolla asiakas voittaa palkinnon.

Nuori tarjoaa voiton lunastamiseksi taksikyytiä paikkaan, josta voiton voi noutaa. Paikassa on luvassa useamman tunnin istunto, jossa asiakkaalle kerrotaan aikaosuuslomailun hienouksista, kohteista ympäri maailmaa ja usein myös kauppaan sisältyvästä ilmaisesta Karibian risteilystä.

Lopuksi tarjotaan allekirjoitettaviksi suomeksi kirjoitettuja sopimuspapereita.

Liian hyvää ollakseen totta

Euroopan Kuluttajakeskus sai viime vuonna noin 30 yhteydenottoa kuluttajilta, jotka eivät olleet tyytyväisiä Kanarialla allekirjoittamaansa sopimukseen. Moni ei kunnolla tiennyt, mitä oli hankkinut.

Kuluttajakeskukselle valitettiin pitkäaikaisista lomatuotteista, kuten esimerkiksi jäsenyyksistä ja niihin liittyvistä vouchereista, jotka oikeuttavat vaikkapa risteilyihin ja hotellimajoituksiin. Asiakkaille oli myös kaupattu tietokoneohjelmia varausten tekoon.

Euroopan kuluttajakeskus kehottaa kuluttajia harkitsemaan huolellisesti aikaosuussopimuksen allekirjoittamista ja selvittämään palvelun tarkan sisällön.

Tuotteet ovat usein erittäin monimutkaisia sopimuskokonaisuuksia, joita kuluttajan on vaikea hahmottaa. Sopimuksen kesto on vähintään vuoden.

Lue myös:

    Uusimmat