Lohjalla nukkuminen on hyve. Jopa siinä määrin, että päiväunia otetaan koulussa kesken päivän. Näin ainakin Tytyrin koulun luokassa 5.C, jossa lepohetkestä on nautittu jo kahden vuoden ajan liki joka arkipäivä.
Minkälaisia vaikutuksia päiväunilla on ollut täällä Lohjalla?
– Opettajan näkökulmasta tämä vaikuttaa aika oleellisesti siihen, miten lapset jaksavat keskittyä ja millä tavalla ennen ja jälkeen päikkäriä opiskellut asiat uppoavat päähän, iloitsee opettaja Riikka Loukkaanhuhta.
Luokka pyrkii pitämään päikkärit joka päivä, pois lukien perjantain lyhyt koulupäivä, jolloin vuoron saa ”kirjallinen teetunti".
Nukahtaminen ei ole pääasia
Lepohetki on 15 minuuttia, jossa ajassa neljäsosa oppilaista nukahtaa. Opettajan mukaan sillä ei ole väliä, nukahtaako vai ei.
– Pääasia on se, että tulee rauhallinen hetki – se, että lepää, pysähtyy hetkeksi siinä päivässä.
Miksi tällainen hetki on kiva?
– Koska se on yksi sellainen rauhallinen hetki, jolloin on ihan hiljaista ja saa miettiä asioita, pohtii Sara Pettersson.
Oppimistulokset kohentuneet
Loukkaanhuhta on havainnut oppimistulosten parantuneen päikkärihetken myötä.
– Kyllä esimerkiksi keskittymistä vaativissa tehtävissä jaksetaan paremmin miettiä ja toimia sen mukaan, että tehtävät saadaan tehtyä hyvin ja rauhallisesti.
Myös lapset kertovat pystyvänsä keskittymään paremmin.
– Saan paljon paremmin keskityttyä ja tehtyä tehtäviä, iloitsee Pihla Kukkonen.
Jaksatko paremmin iltapäivällä tällaisen hetken jälkeen?
– Joo sitten keskittyy paremmin, sanoo Kaisa Tanskanen.
Opettajakin on nukahtanut
Torkahtaminen ei ole vain lasten etuoikeus. Loukkaanhuhta on itsekin nukahtanut pari kertaa lepohetken aikana.
– Onneksi oppilaat herättävät sitten.