Litrahinnat vaihtuvat kilohinnoiksi kymmenillä tankkausasemilla: "Uskon muutoksen olevan mieleinen useimmille"

Skoda uudisti Octavian päästä varpaisiin 14:27
Yksi Suomen suosituimmista kaasuautoista on ollut Skoda Octavia. Tältä näyttää Octavian uusin sukupolvi.

Gasum kertoo tiedotteessaan muuttavansa kaasuasemiensa hinnoittelua joulukuun alussa. Vanhat litrahinnat poistuvat "asiakkaille mieluisampien" kilohintojen tieltä, ja ne löytyvät jatkossa vain yhtiön verkkosivuilta.

Kaasuautojen tankkausverkostoa ylläpitävä Gasum ryhtyy joulukuun alusta alkaen käyttämään kaasuasemiensa hintapylväissä kilohintoja.

Muutos koskee ainoastaan hintojen esittämistä, eikä sillä ole vaikutusta tankkaus- tai maksukäytäntöihin.

Taustalla ovat Gasumin mukaan asiakastyytyväistutkimuksen vastaukset, jotka paljastivat asiakkaiden kokeneen hämmennystä litrahinnoista, sillä kaasua tankataan ja kulutetaan kiloissa. Muutoksen myötä hinta on helpommin hahmotettavissa.

– Uskon muutoksen olevan mieleinen useimmille asiakkaillemme, Gasumin liikenneyksikön Suomen maajohtaja Olli Paasio kertoo tiedotteessa.

Miksi sitten on käytetty litrahintaa?

Gasumin mukaan litrahintoja käyttämällä on alun perin haluttu havainnollistaa kaasun edullisuutta bensiiniin verrattuna. Litrahinnat ovat perinteisten polttonesteiden tankkaajille tuttuja, joten sen katsottiin tuovan etua kaasuautojen ja tankkausasemien ollessa suurelle yleisölle tuntemattomampia.

– Kilohinnan päivittäminen hintapylväisiin on luonnollinen muutos liikennekaasumarkkinan kehittyessä ja ajoneuvomäärän kasvaessa, Paasio toteaa.

Mikäli kaasuautoilija tai sellaisesta kiinnostunut haluaa tarkastella bio- ja maakaasun vertailulitrahintoja, ilmoitetaan ne jatkossa vain Gasumin verkkosivuilla.

Vertailulitrahintojenkin esitystapa muuttuu

Muutoksen taustalla piilee myös Euroopan unionin jakeluinfradirektiiviin liittyvä uusi määräys, joka määrittelee vertailulitrahintojen yhteneväiseksi esitysmuodoksi jatkossa €/100 km.

Tämän vertailuhintatiedon käyttöönotto perustuu kuitenkin jakelijan omaan harkintaan, eikä Gasum aio toistaiseksi ottaa uutta esitysmuotoa käyttöön sen enempää tankkausasemillaan kuin verkossakaan.

Kaasuautojen osuus Suomen tämän vuoden ensirekisteröinneistä on noin parin prosentin luokkaa.

Uudet kaasuautot ovat viime vuosina tulleet lähes pelkästään Volkswagen-konsernilta, mutta saksalaisjätti ilmoitti maaliskuussa lopettavansa tekniikan kehittämisen. Kaasuautojen myynti ei ole päättymässä ainakaan vielä, mutta kehityspanostukset laitetaan sähköautoihin.

Aiheesta aiemmin keskiviikkona uutisoinut Ilta-Sanomat kertoo, että Gasumilla on Suomessa tällä hetkellä 35 kaasuasemaa, mutta uusia suunnitellaan muun muassa pääkaupunkiseudulle, Lappeenrantaan, Tampereelle ja Turkuun.

Gasumin on omistanut tammikuusta 2016 alkaen 100-prosenttisesti Suomen valtio.

Lähde: Gasum

Lue myös:

    Uusimmat