Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Lisää sähköautoja ja tuulivoimaa – Sitran mukaan Suomi voisi vähentää päästöjään 60 prosentilla vuoteen 2030 mennessä

2:11Lisää sähköautoja ja tuulivoimaa
Julkaistu 19.11.2018 04:00
Toimittajan kuva
Päivi Mäki-Petäjä

paivi.maki-petaja@mtv.fi

@pmakipetaja

Suomen itsenäisyyden juhlarahaston Sitran ja konsulttiyhtiö McKinseyn tekemän selvityksen mukaan Suomi voi vähentää päästöjään kustannustehokkaasti 60 prosentilla vuoteen 2030 mennessä.

Tehokkaimmat keinot ovat sähköautojen ja tuulivoimaloiden määrän voimakas lisääminen. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää seuraavalta hallitukselta selkeän päästövähennystavoitteen asettamista ja erilaisia kannustimia, jotka houkuttelevat vähäpäästöisiin valintoihin.

Sitran mukaan Suomella on hyvät mahdollisuudet vähentää päästöjään 60 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Päästövähennykset eivät edes tule kalliiksi vaan tuottavat jopa säästöjä.

sähköauto electric carSitran raportin mukaan sähköautojen määrää pitäisi lisätä merkittävästi vuoteen 2030 mennessä.Shutterstock

Sähköautot ja tuulivoima kustannustehokkaimmat keinot

Kustannustehokkaimmat päästövähennyskeinot ovat tuulivoima ja sähköautot. Sähköautojen ja ladattavien hybridien määrää pitäisi lisätä nykyisestä 11 000:sta 800 000: een ja tuulivoimaa pitäisi rakentaa lisää 5 gigawattia, nykyisestä 2 gigawatista 7 gigawattiin. Tämä pitäisi saada aikaan reilussa kymmenessä vuodessa.

Tähän asti sähköautojen määrä on lisääntynyt hitaasti, mutta Sitran mukaan akut kehittyvät ja sähköautojen hinta laskee nopeasti lähivuosina.

– Tämän lisäksi on olennaista, että meillä on latausverkosto niille valmiina ja tähän tarvitaan valtion toimia ja lisäksi valtio voi kannusteilla ja verotusteknisillä ratkaisuilla entisestään vauhdittaa siirtymää sähköautoihin, sanoo ilmastoratkaisujen asiantuntija Mariko Landström Sitrasta.

Sähkölinja

Luvitus ja sähkönsiirtoverkko kuntoon

Sitrassa uskotaan myös tuulivoiman voittokulkuun. Jo nyt suunnittelupöydillä on 15 gigawatin edestä tuulipuistosuunnitelmia.

– Lisäksi tarvitaan valtiolta, että ne luvitusprosessit menevät eteenpäin tarpeeksi nopeasti ja toisaalta, että sähkönsiirtoverkko on tarpeeksi vahva kantamaan tämän uuden tuulivoiman tuotannon. Merituulivoima tulee todennäköisesti kilpailukykyiseksi vuoden 2025 tienoilla, arvioi Landström.

Puurakentaminen, Helsinki, omakotitalo, Honkasuo

Kuluttajien valinnoilla voisi olla suuri merkitys

Tavallisten kansalaisten valinnoilla on Sitran mukaan suuri merkitys eli ainakin pitäisi ottaa sähköauto alle ja luopua kodin öljylämmityksestä.

– Sitran arvion mukaan noin 70 prosenttia kaikista Suomen päästöistä johtuu kuluttajien valinnoista eli kyllä sillä tosi merkittävä osuus voisi olla, uskoo Landström.

Päästökauppa, piiput, piippu, päästöt

Sähköistäminen vähentäisi teollisuuden päästöjä

Teollisuuden päästövähennyksiä ohjaa pääasiassa päästökauppa.

– Tässä selvityksessä on myös tunnistettu, että sähköistämisellä olisi isoja mahdollisuuksia metsäteollisuudessa ja teräksen tuotannossa. Lisäksi sementin tuotannossa ja öljynjalostuksessa voidaan vähentää päästöjä vaihtamalla polttoaineita biomassaan ja biokaasuun, listaa Landström.

Suomi tavoittelee hiilineutraaliutta eli nollapäästöjä vuoteen 2045 mennessä. Virallista välitavoitetta eli sitä, paljonko päästöjä pitäisi vähentää vuoteen 2030 mennessä, ei ole asetettu.

Välitavoitteen asettaminen jää seuraavan hallituksen tehtäväksi. Lisäksi tarvitaan päästövähennyssuunnitelmat eri aloille ja uusia kannustimia vähäpäästöisiin valintoihin.

Lisää aiheesta:

Uusi ilmastoraportti julki – maailman päästöt voidaan puolittaa vuoteen 2030 mennessä, mutta se vaatii täyskäännöstä ja hetiLiikenteen päästöt puoliksi vuoteen 2030 mennessä: "Olemme edenneet odotettua nopeammin"Sitran selvitys moittii Suomen ilmastopolitiikkaa selkeän vision puutteesta – ennakointi pienentäisi ilmastotoimien lopullista hintaaSuomen ilmastopaneeli: Päästöjä vähennettävä radikaalisti – mitä tämä tarkoittaa tavallisen ihmisen arjessa?Sitran selvitys: Kunnat ovat ilmastopäästöjen vähentämisessä selvästi valtiota kunnianhimoisempiaTällä tavalla hiilettömään liikenteeseen voidaan päästä – kolme vaihtoehtoista polkua
KotimaaIlmastonmuutosSähköautotTulevaisuus
Tuulivoiman lisääminen vaatii luvituksen sujuvoittamista ja sähkönsiirtoverkon vahvistamista.
Lehtikuva

Sitran mukaan noin 70 prosenttia kaikista Suomen päästöistä johtuu kuluttajien valinnoista.MTV

Teollisuuden päästöjä voitaisiin vähentää merkittävästi sähköistämisen avulla.Lehtikuva

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • Eilen23:05
    Kadonneet

    Raahessa kateissa ollut henkilö löytyi

  • Eilen21:42
    Yritykset ja brändit

    Koulukiusatusta tietokonenörtistä rikkaaksi yrittäjäksi – erikoishaastattelussa Varustelekan Valtteri Lindholm

  • Eilen18:51
    Liikenneonnettomuudet

    Poliisiauto kaatui Kehä kolmosella Vantaalla takaa-ajotilanteessa

  • Eilen18:41
    Jäänmurtajat

    Suomi varautuu jäänmurtajien uudistamiseen

  • Eilen17:44
    Vuokra-asuminen

    Vapaarahoitteiset vuokrat laskivat pääkaupunkiseudulla ja nousivat muualla