Jättiselvitys: Nämä autot tulevat säilyttämään arvonsa parhaiten – yllättääkö ykkönen?

Tältä näyttää Suomen halvin auto 1:03
Dacia Sanderon Stepway-versio nousi saksalaisselvityksessä parhaiten arvonsa säilyttäväksi autoksi. Sen jäännösarvo on neljän vuoden ja 11 000 vuosittaisen ajokilometrin jälkeen arviolta 66 prosenttia uudesta. Sandero on Suomen halvin uusi auto.

18. kertaa järjestetyssä saksalaisessa vertailututkimuksessa selvitettiin, mitkä autot pitävät arvonsa parhaiten.

Auto Bild -lehden sekä Schwacke-analytiikkayhtiön toteuttamassa vertailussa parhaiten arvonsa säilyttäväksi A-segmentin pikkuautoksi nousi jo toista kertaa peräkkäin Hyundai i10. B-segmentissä voitto meni Dacia Sandero Stepwaylle, C-segmentissä puolestaan Volkswagen Golfille.

Mukana olivat kaikki Saksassa myynnissä olevat uudet autot; yhteensä 350 eri mallia, jotka jaettiin 13 kategoriaan.

A-segmentin Value Champion 2021 -tittelin napanneen Hyundai i10:n jäännösarvo on analyysin mukaan neljän vuoden ja 11 000 vuosittaisen ajokilometrin jälkeen 56,9 prosenttia uuden auton arvosta. Sandero Stepway oli kokonaiskilpailun voittaja säilyttäen peräti 66,0 prosenttia arvostaan, ja C-segmentin ykköspaikan vieneestä Golfista sai neljän vuoden jälkeen takaisin vielä 53,7 prosenttia rahoistaan.

Selvityksessä otettiin huomioon satoja muuttujia, jotka vaikuttavat arvioihin automallien arvonkehityksestä. Sellaisia ovat esimerkiksi käyttökulut, laatu, lähitulevaisuuden kulutustrendit sekä lainsäädännön mahdolliset vaikutukset arvonalenemaan. Saadut tulokset ovat arvioita, joten niihin kannattaa myös suhtautua sellaisina.

Sen lisäksi, että hyvin arvonsa pitävä auto löytää todennäköisimmin ostajansa myös vaihtoautomarkkinoilla, toteaa Auto Bild Groupin päätoimittaja Tom Drechsler Hyundain tiedotteessa, että hyvän jäännösarvon ansiosta leasingyritykset sekä pankit pystyvät tarjoamaan kuluttajille alhaisempia hintoja sekä parempia rahoitusehtoja.

Luokkien voittajat, suluissa arvioitu jäännösarvo 4 vuoden ja 11 000 vuosittaisen ajokilometrin jälkeen

  • Alle 40 000 euron sähköautot: Mini Cooper SE (59,6 %)
  • Yli 40 000 euron sähköautot: Tesla Model S Long Range (61,2 %)
  • Pikkuautot (A-segmentti): Hyundai i10 1.2 (56,9 %)
  • Kompaktit autot (B-segmentti): Dacia Sandero Stepway TCe 90 (66,0 %)
  • Keskikokoiset autot (C-segmentti): Volkswagen Golf 1.5 TSI OPF (53,7 %)
  • Ylemmän keskiluokan autot (D-segmentti): Skoda Superb Combi 2.0 TSI 4x4 DSG (49,8 %)
  • Edustusautot (E-segmentti): BMW 540i xDrive Aut. (44,4 %)
  • Loistoautot (F-segmentti): Mercedes-Benz S 400d 4Matic L 9G-TRONIC (48,6 %)
  • Urheiluautot: Porsche 911 Carrera 4S PDK (58,0 %)
  • Tila-autot: Mercedes-Benz V 300d Lang 4Matic 9G-TRONIC(56,4 %)
  • Pienet katumaasturit: Mazda CX-30 e-SKYACTIV-G 2.0 M HYBRID  (57,5 %)
  • Keskikokoiset katumaasturit: Toyota RAV4 2.5 4x2 Hybrid (57,8 %)
  • Isot katumaasturit: Land Rover Range Rover Sport P400 3.0 (50,1 %)

Lähde: Schwacke, Hyundai

Lue myös:

    Uusimmat