Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Liioitteliko Volkswagen autonsa turvallisuusominaisuuksia? Katso itse – tämän mainoksen brittiviranomaiset kielsivät

1:35Filippiinien presidentti tuhosi 5,5 miljoonan dollarin edestä luksusautoja
Julkaistu 03.08.2018 14:46

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Ison-Britannian mainontaa valvova viranomainen sai valituksia, joiden mukaan Volkswagenin mainokset olivat vastuuttomia ja rohkaisivat vaaralliseen ajamiseen.

Pääkuvan video

Filippiinien presidentti tuhosi 5,5 miljoonan dollarin edestä luksusautoja

Teknologia ja sen mukanaan tuomat mahdollisuudet ovat houkuttelevia asioita automainostajille. Välillä raja nokkelan ja provokatiivisen välillä on hiuksenhieno, kuten MarketingWeekin uutisoima tuore Volkswagenia koskeva tapaus osoittaa.

Yhdistyneiden kuningaskuntien mainontaa valvova Advertising Standards Authority (ASA) sai kuusi valitusta koskien kahta TV-mainosta, joissa esiteltiin Volkswagen Polo -mallista autoa. Valitukset johtivat siihen, että niitä ei saa jatkossa esittää televisiossa. Jäähylle joutuivat saman mainosfilmin pidempi ja lyhyempi versio.

Mainoksessa kerrotaan isän ja pojan tarina pojan lapsuudesta nuoreen aikuisuuteen saakka. Alussa poika nähdään nostamassa kaatunutta kolmipyöräänsä kotitalon pihalla isän seuratessa huolestuneena ikkunasta.

Sen jälkeen filmissä kuvataan, kuinka poika joutuu eri-ikäisenä erilaisiin vaaratilanteisiin muun muassa polkupyörällä ja moposkootterilla ajaessaan.

Lopulta päästään autoajelulle, kun aikuiseksi varttunut poika lähtee kuskaamaan isäänsä. Ajokokemusta voi kuvata holtittoman tuntuiseksi. Poika on lähelle törmätä pikkuautollaan rekkaan aikoessaan vaihtaa kaistaa. Autoon asennettu sokean kulman varoitusjärjestelmä varoittaa kuitenkin viime hetkellä ja kolari vältetään.

Seuraavaksi kuljettaja on vähällä ajaa katua ylittävän jalankulkijan päälle, mutta auton hätäjarrutusavustin pelastaa viime hetkellä tilanteen. Ideana on mitä ilmeisimmin osoittaa, kuinka kehittyneet teknologiaratkaisut lisäävät ajamisen turvallisuutta.

Volkswagenin mukaan mainos oli lämminhenkinen

Kaikille katsojille mainoksen viesti ei kuitenkaan ASA:n saamien valitusten perusteella välittynyt tällä tavalla. Valitusten mukaan mainokset olivat vastuuttomia, sillä ne rohkaisivat vaaralliseen ajamiseen liioittelemalla ajoneuvon turvallisuusominaisuuksia. ASA oli samaa mieltä, ja mainoksien esittäminen televisiossa päätettiin kieltää.

Volkswagenin oman tulkinnan mukaan mainos oli "lämminhenkinen", ja siinä kuvattiin tahattoman kömpelön, epäonnisen ja jossain määrin onnettomuusalttiin henkilön ja jälkikasvustaan huolehtivan vanhemman välistä suhdetta.

Voit katsoa televisiossa kielletyn mainoksen alta.

Lisää aiheesta:

Uusien sähköautojen on pidettävä ääntä, mutta miksi ujelluksen saa pois päältä? Asiantuntija muistuttaa merkittävästä vaaranpaikastaTelkkarimainoksen vielä ymmärtäisi, mutta miten ihmeessä BMW:n radiomainos joutui kiellettyjen listalle?Ridley Scott ohjasi kerran automainoksen, mutta ihmiset suuttuivat siitä niin, ettei sitä koskaan esitetty toista kertaaPeräti 200 työntekijää näki kohumainoksen ennen kuin se julkaistiin – Volkswagen selittää munaustaanUuden Volkswagen Golfin mainos aiheutti somekohun: "Ymmärrämme järkytyksen – mekin olemme kauhuissamme"Autoliikkeen mainos ratsasti Kalifornian kymmeniä tappaneilla maastopaloilla: ”Minua lähes hävettää omistaa Ford”
VolkswagenAutomainoksetAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Volkswagen
  • 22.10.15:23
    Autot

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • 24.8.15:15
    Raha

    Maksaisitko kuukausimaksua lisätehosta? Volkswagenilta uusi tilauspalvelu

  • 26.5.16:23
    Yritykset ja brändit

    Volkswagenin johtajille tuomioita päästömanipulaatiosta

  • 1.1.08:33
    Kuluttajariidat

    Mies latasi sähköautoaan Helsinki-Vantaan parkkihallissa 2,5 tuntia – lasku liki 300 euroa

  • 20.12.202421:01
    Autot

    Volkswagenin kaavailemista säästöistä sopu – Saksan tehtaat pysyvät auki