Liikenneympyräasiantuntija vastaa: Miksi USA:ssa on niin vähän kiertoliittymiä?

Yhdysvallat tulee jälkijunassa muuhun maailmaan verrattuna – ainakin liikenneympyröiden määrässä.

Risteykset USA:ssa ovat rasittavia: pysähdy, käänny vasemmalle tai oikealle, jatka suoraan. Miksi rapakon takana pidetään edelleen tiukasti kiinni 90-asteen kulmista kuljettajaystävällisempien kiertoliittymien sijaan?

Yhdysvaltoihin muuttanut australialainen tutkija Damien Saunder kertoo hämmästyneensä liikenneympyröiden vähyydestä Kaliforniassa.

– Halusin selvittää, onko kyseessä vain joku kalifornialaisten juttu vai koskeeko tämä koko Yhdysvaltoja, Saunder kertoo.

Määrissä valtavia eroja

Saunder hyödynsi Nokian Here-karttoja ja teki mielenkiintoisia havaintoja. Esimerkiksi Ranskassa on 25 kertaa Yhdysvaltoja todennäköisempää päätyä liikenneympyrään.

Hän huomasi myös, että USA:n liikenneympyrät eivät ole jakautuneet tasaisesti koko maahan. Floridassa niitä on 1 283, mutta Wyomingissa sekä Etelä- ja Pohjois-Dakotassa yhteensäkin alle 50 kappaletta.

Saksassa yhtä liikenneympyrää kohden on 313 tavallista risteystä. Isossa-Britanniassa vastaava luku on 127, kun taas Ranskassa joka 45:s risteys on liikenneympyrä. 

Saunderin ajatus siitä, että Kaliforniassa olisi vähemmän kiertoliittymiä kuin muualla Yhdysvalloissa ei kantanut pitkälle: Ainoastaan Floridassa on enemmän liikenneympyröitä kuin Kaliforniassa. 

Kaikkein tiheimmin liikenneympyröitä on Marylandissa. Saunder laski, että joka 363:s risteys on kiertoliittymä. Sen sijaan Etelä-Dakotassa autoilija ajaa keskimäärin lähes 23 000 risteyksestä ennen kuin kohtaa liikenneympyrän.

Mistä se sitten johtuu?

Iso-Britannia sai ensimmäiset "modernit" liikenneympyränsä 1960-luvulla. USA:n ensimmäinen kiertoliittymä otettiin käyttöön vuonna 1990 Nevadassa.

Liikenneympyräasiantuntija Lee Rodegerdts arvioi, että kiertoliittymien hyödyt eivät ole olleet laajalti tiedossa. Lisäksi liikennevaloilla on pitkät perinteet Yhdysvalloissa.

Eroja voidaan Rodegertsin mukaan selittää myös infrastruktuuriin käytetyillä investoinneilla. Turvallisuusnäkökulmasta tarkasteltuna liikenneympyrät ovat hyviä ratkaisuja perinteisiin risteyksiin verrattuna. Yhdysvalloissa turvallisuus ei ole välttämättä ollut ykkösprioriteetti risteyksien suunnittelussa.

Brittitoimittaja Stephen Beard on kuitenkin esittänyt kiistanalaisempia teorioita. Beardin teorian mukaan liikenneympyrät kukoistavat Isossa-Britanniassa, koska ne vaalivat peribrittiläisiä hyveitä: kompromissien tekemistä sekä yhteistyötä. 

– Yhdysvaltojen aggressiivisempi kulttuuri voi selittää liikenneympyröiden vähyyden, Beard sanoo.

Yhdysvallat ei kuitenkaan ole sivistyneistä valtioista ainoa, jossa liikenneympyrät ovat eräänlainen harvinaisuus. Myöskään Japanissa ei ole koettu minkäänlaista liikenneympyrähuumaa, sillä maan ensimmäiset liikenneympyrät otettiin käyttöön vasta vuonna 2014. 

Lähde: Citylab

Lue myös:

    Uusimmat