Helsingin yliopiston liikennelääketieteen professori Timo Tervo vastasi kysymykseemme siitä, miksi liikenteessä näkee paljon kiusaamista niin autoilijoiden, pyöräilijöiden ja myös jalankulkijoiden toimesta. Vastaus kääntyi voimakassanaiseksi vetoomukseksi pyöräilijöiden liikennetapojen parantamisen puolesta.
Kysymyksemme liikennelääketieteen professori Timo Tervolle kuului muodossa "Miksi liikenteessä kiusataan toisia autoilijoita tai pyöräilijöitä ja jalankulkijoita? Esimerkiksi ei anneta tilaa toiselle tai kiilataan."
Tervon mielestä asia on monitahoinen.
– Autoiluun liittyy jo mainonnankin kautta primitiivisiä asenteita voimasta ja suorituskyvystä, joilla ajoneuvoja markkinoidaan. Kun sijoitetaan suuria summia voimakkaaseen ja kalliiseen ajoneuvoon, sitä halutaan ulosmitata ja näyttää ”vähemipiarvoisille tienkäyttäjille" niin kutsutusti närhen munat, Tervo täräyttää.
Hän kuvailee esimerkkinä tilannetta, jossa kiireisempi auto hiillostaa toista autoa ajaen korkeinta sallittua nopeutta – puskurissa kiinni.
– Hovikumarrus olisi tehtävä ja päästää ”rikkaampi” ohi. Toinen menetelmä on moottoriteiden rampeilta eteen ajo ylinopeudella.
"Pyöräilijät todennäköisesti eniten lakia rikkova ryhmä"
– Pyöräilijät ovat meillä todennäköisesti eniten lakia rikkova tienkäyttäjäryhmä. Ajellaan jalkakäytävillä, suojateillä, ajoväylillä vastavirtaan ja niin edelleen – usein yllättäen autoilijoiden eteen, jopa provokatorisesti. Päin punaisia ja erittäin suurella nopeuserolla jalankulkijoihin verrattuna, Tervo paaluttaa.


