Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Lewis Hamiltonilta pollea lausunto Bottaksen lyömisestä: ”Turva-autolla ei mitään vaikutusta – minä päätin taktiikasta”

Valtteri Bottas sai seurata Lewis Hamiltonin juhlia tämän kotiradalla Silverstonessa.
Valtteri Bottas sai seurata Lewis Hamiltonin juhlia tämän kotiradalla Silverstonessa.Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press
Julkaistu 15.07.2019 11:12
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Lewis Hamilton ei hyväksy selitystä, että turva-auto järjesti hänelle kuudennen voiton kotimaansa Ison-Britannian F1-kisassa. Sen sijaan hän kertoo tehneensä itse päätöksen yhden pysähdyksen taktiikasta, jolla löi Valtteri Bottaksen Silverstonessa.

LUE MYÖS: Lewis Hamilton kieltäytyi tottelemasta Mercedeksen määräystä – ”Miksi olisi pitänyt ottaa riski?”

Hamiltonin eteen avautui jalkapallotermein tyhjä maali, kun Alfa Romeon Antonio Giovinazzin pyörähdys toi turva-auton radalle kierroksella 20. Tätä ennen kärkimies Valtteri Bottas oli onnistunut pitämään toisen Mercedeksen takanaan ja käymään varikolla renkaidenvaihdossa.

Hamilton oli lisäksi juuri oikeassa kohdassa rataa, jotta pystyi tulemaan saman tien varikolle keltaisten lippujen noustessa esiin. Bottas joutui erittäin vaikeaan asemaan eikä pystynyt enää haastamaan brittiä.

Siitä huolimatta turva-autolla ei Hamiltonin mukaan ollut mitään osuutta Silverstonen kisan ratkaisuun.

– Minä aioin mennä yhdellä pysähdyksellä, ja Valtteri oli kahdella stopilla, joten sillä ei olisi ollut mitään väliä. Turva-autolla ei ollut mitään vaikutusta, Hamilton väitti RaceFans-sivuston mukaan.

Hamilton perustaa näkemyksensä siihen, että Bottaksella oli jo neljä kierrosta aikaa saavuttaa häntä varikkokäyntinsä jälkeen. Suomalainen onnistui tuoreemmilla renkailla ottamaan eron alle 18 sekuntiin, mutta Hamiltonin mukaan tämä ei olisi riittänyt pitkälle kisassa.

– Hän ei saanut sillä hetkellä minua kiinni. Hänen olisi pitänyt saada, mutta hän ei saanut, ja minä pidin eron käytännössä samana, Hamilton korosti.

– Ajattelin vain, että hän tuli varikolta vain seitsemän kymmenystä minun varikkostoppini raameissa, joten hän olisi ollut pysähdykseni jälkeen 0,7 sekuntia edellä. Sitten se kasvoi yhteen, puoleentoista ja pariin sekuntiin.

– Olisin siis palannut takaisin radalle hänen peräänsä ja hänen olisi pitänyt pysähtyä vielä uudelleen. Sillä ei siis ollut mitään merkitystä. Olisin tietysti yrittänyt ohitusta hänestä, mutta siihen ei jälkikäteen olisi ollut mitään tarvetta, Hamilton perusteli.

LUE MYÖS: Lewis Hamilton kertoo, miten Valtteri Bottas onnistui yllättämään hänet – ”Hän ajoi sensaatiomaisen hyvin siinä”

Bottas kertoi kisan jälkeisessä lehdistötilaisuudessa, että Mercedeksen laskelmien mukaan yhden pysähdyksen kisan piti olla mahdoton. Hamilton otti kunnian itselleen voitokkaasta taktiikasta.

– Siitä (yhdestä stopista) ei sovittu. Sanottiin vain, että niin voi tehdä, joten katsoin vaihtoehtoja läpi ja tietysti halusin yrittää jotain muuta.

– Kun Bono (kisainsinööri Peter Bonnington) sanoi radioon ja kysyi ”mitkä renkaat haluat?”, minä sanoin ”haluan kovat”, Hamilton jatkoi.

– Tiesimmekö, että voimme mennä yhdellä pysähdyksellä? Emme oikeastaan, mutta heti kun pääsin niille renkaille, ne olivat aika vahvat eivätkä vaikuttaneet antavan periksi kovinkaan nopeasti. Eli minä päätin siis pysyä radalla.

Lisää aiheesta:

Mercedeksen toiminta sapetti Lewis Hamiltonia – tuhahti tiimiradiossa: "Älkää jättäkö sitä minun vastuulleni!"Mitä Valtteri Bottaksen varikkokäynnillä oikein tapahtui? Mercedes-pomo paljastaa mekaanikon rohkean liikkeen, joka laukaisi tilanteenLewis Hamilton oli menettää hermonsa – tuhahti tallilleen kuin Kimi Räikkönen konsanaanMiksi Mercedes ei kuunnellut kuljettajiaan? Insinööripomolta yksityiskohtainen selvitys Ranskan GP:n ratkaisuhetkistäMercedeksen ottama riski aiheutti tallissa sekaannusta: tappio Kimi Räikköselle jyskyttää yhä Lewis Hamiltonin päässä – "Tiedättehän sen"Lewis Hamilton kieltäytyi tottelemasta Mercedeksen määräystä – ”Miksi olisi pitänyt ottaa riski?”
F1Lewis HamiltonValtteri BottasBritannian GPMercedesUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen18:43
    Singaporen GP

    George Russell suvereeniin voittoon, McLarenin sisällä selvitettävää – näin Singaporen F1-kisa eteni

  • Eilen18:38
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamiltonille mätkäistiin rangaistus

  • Eilen17:40
    Singaporen GP

    McLaren-kuskien välillä kipinöi: "Aika paskaa väistämistä"

  • Eilen12:39
    Singaporen GP

    F1-kisan lähtöruudukkoon lisää muutoksia – kaksi kuskia starttaa varikolta

  • 4.10.21:36
    Singaporen GP

    F1-tallin molemmat kuljettajat hylättiin – Max Verstappen pillastui