Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Lentäjän ura sai jatkua kolmen sydänkohtauksen jälkeen – neljäs infarkti aiheutti turman: Ilmailun pelisäännöt voivat nyt muuttua

Lehtikuva
Julkaistu 21.06.2017 13:28

MTV UUTISET–STT

Vampulan pienlentokone-onnettomuus Satakunnassa viime syyskuussa ei aiheuttanut suuria otsikoita, mutta se on johtamassa mahdollisesti merkittäviin ilmailun turvallisuusparannuksiin.

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) on tehnyt turmatutkintansa pohjalta kansainvälisiä suosituksia.

Suositusten ytimessä on lentäjien terveydentilan parempi kokonaisarviointi. Vampulan onnettomuudessa lentäjä sai sydäninfarktin laskeutumisen aikana ja kone ajautui kiitotieltä ojaan.

Lentäjä ja kyydissä ollut matkustaja eivät loukkaantuneet itse ulosajossa, mutta lentäjä kuoli pian tämän jälkeen sairauskohtaukseensa.

Tehdessään turvallisuustutkintaansa tapauksesta Otkes sai selville, että sydäninfarkti oli 65-vuotiaalle lentäjälle jo neljäs. Lisäksi hänellä oli kaksi vuotta aiemmin todettu uniapnea.

Näitä sairauksia ei ollut arvioitu lääkärintarkastuksissa kokonaisuutena, vaan jokaista infarktia käsiteltiin lentäjän kelpoisuutta arvioitaessa kuin se olisi ensimmäinen. Tieto ei ollut kulkenut eri toimijoiden välillä, eikä lentäjää hoitaneilla terveydenhuollon ammattilaisilla ja viranomaisilla ollut yhteistä kokonaiskuvaa hänen terveydestään.

Suositusten voimaantulo selviää syksyllä

Onnettomuustutkintakeskus onkin tehnyt suosituksia kansainväliselle siviili-ilmailujärjestölle (ICAO) sekä EU:n alaiselle Euroopan lentoturvallisuusvirastolle (EASA). Otkes suosittaa, että ICAO sisällyttää ilmailulääketieteelliseen käsikirjaansa riskienhallintamallin toistuvia sydänkohtauksia varten. EASA:lle Otkes suosittaa huomattavia parannuksia ilmailulääkärien koulutukseen.

– Vaikka tämä oli sinänsä pieni onnettomuus, olemme päässeet vaikuttamaan kansainvälisesti pelisääntöihin, Otkesin johtaja Veli-Pekka Nurmi sanoi.

ICAO:lla ja EASA:lla on syyskuun loppuun aikaa päättää, mihin toimenpiteisiin ne ryhtyvät.

Lisäksi Otkes teki kansallisia suosituksia liikenne- ja viestintäministeriölle ja Liikenteen turvallisuusvirastolle Trafille. Ministeriöä suositetaan ulottamaan ilmoitusvelvollisuus lentäjän terveydentilan heikkenemisestä lupaviranomaiselle koskemaan ilmailulääkärien lisäksi kaikkia muitakin terveysviranomaisia. Trafia Otkes suosittaa antamaan ilmailijoille enemmän tietoa lentolupakirjaan liittyvistä oikeuksista.

Löydösten taustalla on Suomen kansainvälisesti poikkeuksellinen turvallisuustutkintalaki, joka antaa tutkijoille laajat oikeudet saada käyttöönsä tietoja onnettomuuteen osallisen terveydentilasta. Esimerkiksi Saksassa tutkijat eivät saaneet kaikkia tietoja lentoperämiehestä, joka ajoi vuonna 2015 Germanwingsin matkustajakoneen tahallaan päin vuorta ja aiheutti 150 ihmisen kuoleman. 

Lisää aiheesta:

Asiantuntija kertoo, missä piilee suurin syy lentoturmiinTurma Sami Saikkosen koulutuslennolla johti uuteen linjaukseen: Iän ja sairauksien riskiä korostettava lentokelpoisuuden arvioinnissaViranomaisten kerrotaan tienneen Boeingin turmakoneen ongelmista jo kaksi vuotta sitten – Suomen ilmailujohtaja MTV:lle: "Konetta ei voi palauttaa liikenteeseen pelkällä ohjelmistomuutoksella"Lentokoneiden uhkaava törmäysvaara johti turvasuosituksiin – "Jos sää olisi ollut huono, olisi kone saattanut rullata laskeutuvan eteen"Trafi tekee tutkintapyynnön droneistaTutkijat vaativat parempaa pääsyä lentäjien terveystietoihin – Germanwingsin perämiehelle suositeltiin psykiatrista hoitoa
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • Eilen22:40
    Politiikka

    KSML: Maria Kaisa Aula on pyytänyt eroa

  • Eilen21:16
    Kotimaa

    Huolestuttava ilmiö leviää Kaustisen kirjastossa

  • Eilen20:42
    Räjähdykset

    Turvallisuusasiantuntija Joroisten räjähdyksestä: Olisi voinut käydä paljon pahemmin

  • Eilen19:22
    Politiikka

    Valtio pohtii Veikkauksen listaamista pörssiin: "On pyörinyt nimenä mukana"

  • Eilen19:03
    Sää

    Markus Mäntykannas kommentoi kylmää käännettä: Suomi jakautuu kahtia