Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Turma Sami Saikkosen koulutuslennolla johti uuteen linjaukseen: Iän ja sairauksien riskiä korostettava lentokelpoisuuden arvioinnissa

9:04Erikoishaastattelu: Vakavasta lentoturmasta selvinnyt näyttelijä ja ohjaaja Sami Saikkonen haluaa jatkaa yhä lentämistäKatso myös: Erikoishaastattelu: Vakavasta lentoturmasta selvinnyt näyttelijä ja ohjaaja Sami Saikkonen haluaa jatkaa yhä lentämistä
Julkaistu 26.09.2022 11:55
Toimittajan kuva
Kati Hyttinen

kati.hyttinen@mtv.fi

Onnettomuustutkintakeskus mukaan lentokelpoisuuden arvioinnissa on syytä korostaa jatkossa aiempaa enemmän iän ja monisairauden aiheuttamaa riskiä. Otkesin kannanotto liittyy koulutuslennolla sattuneeseen onnettomuustilanteeseen, jossa koulutettava menehtyi sairaskohtaukseen.

Tapaus sattui vuosi sitten 27. syyskuuta, kun lennonopettajana toiminut Sami Saikkonen ja hänen koulutettavansa lähtivät kertauskoulutuslennolle Hyvinkään lentopaikalta.

Kone oli Van’s RV-8 -tyyppinen harrasterakenteinen lentokone, ja lennolla oli tarkoitus jatkaa koulutettavan LAPL-lupakirjan voimassaoloa.

Kyseiseen kertauskoulutuslentoon kuului muun muassa simuloituja pakkolaskuja. Yhden pakkolaskun aikana koneen lentäjä menetti koneen hallinnan ja kone törmäsi maahan.

Koulutettava menehtyi, ja opettaja loukkaantui vakavasti. Lentokone vaurioitui korjauskelvottomaksi. 

Lue myös: Sami Saikkosen lentoturmasta lisätietoa: Onnettomuus ei johtunut teknisestä viasta

Turman aiheutti sairauskohtaus

Otkes kertoo koulutettavan menehtyneen onnettomuuspaikalla sairaskohtaukseen. 

Tutkinnassa selvisi, että koulutettavalla oli sydän- ja verisuonisairauksia, joita seurattiin sairaalassa. 

Koulutettavan äkillisen toimintakyvyttömyyden riskin kasvua ei sairauksista ja korkeasta iästä huolimatta kuitenkaan ollut tunnistettu. Lääketieteellinen kelpoisuus pysyi täten voimassa. 

– Ei ole harvinaista, että ilmailulääkäri joutuu arvioimaan yhden tai kahden sairauden aiheuttamaa inkapasitaation riskiä työikäiselle lentäjälle, Onnettomuustutkintakeskuksen asiantuntija, ilmailulääkäri Alpo Vuorio toteaa Otkesin tiedotteessa. 

– Iäkkäiden, monisairaiden lentäjien inkapasitaatioriskin lisääntymisestä iän karttuessa on kuitenkin hyvin vähän tutkimustietoa saatavilla. Näissä tapauksissa lentäjän inkapasitaatioriskin arviointi on hyvin vaikeaa, ellei mahdotonta.

Lue myös: Vakavasta lentoturmasta selvinnyt Sami Saikkonen jatkaa lentämistä: "Spekulaatio ei hyödytä mitään, se ei muuta lopputulosta"

Tietoisuutta myös harrasterakenteisten koneiden koulutuskäytöstä lisättävä

Onnettomuustutkintakeskus antaa ikään ja monisairauteen liittyvät suositukset nyt sekä Euroopan lentoturvallisuusvirastolle (EASA) että kansainväliselle siviili-ilmailujärjestölle (ICAO). 

Sen mukaan sekä tietoisuutta että ilmailulääkäreiden kykyä puuttua asiaan arvioinneissaan on lisättävä.

Myös yleisilmailijoiden tietoisuutta harrasterakenteisten ja experimental-ilma-alusten koulutuskäytöstä on Otkesin mukaan syytä lisätä.

– RV-8-lentokoneen käyttö koululennolla olisi vaatinut viranomaisen erillishyväksynnän. Erillishyväksyntä edellyttää muun muassa täydellisiä kaksoisohjaimia, tutkinnanjohtaja Janne Kotiranta toteaa.

– Lennonopettajan mahdollisuus puuttua koulutettavan lentämiseen oli rajallinen, koska lentokoneen takaohjaamosta oli irrotettu sivuperäsinpolkimet.

Lisää aiheesta:

Edistysaskel Jämijärven liidinonnettomuuden tutkinnassaNorwegianin lennolla vakava vaaratilanne – kaksi loukkaantuiFinnairin kone luisteli päin opastekylttiä Helsinki-Vantaalla – Otkes: Kenttäalueen liukas osa olisi pitänyt sulkeaYllättävän pieni moka lentokoneen ohjaamossa voi johtaa katastrofiin – valtaisaan turmaan johtanut erehdys on sattunut kahdesti myös SuomessaPirkkalan lento-onnettomuuden uhrin koulutushistoria otetaan tarkempaan syyniin – Otkes ei julkaise turmavideota: "Haluamme kunnioittaa omaisia"Lentäjän ura sai jatkua kolmen sydänkohtauksen jälkeen – neljäs infarkti aiheutti turman: Ilmailun pelisäännöt voivat nyt muuttua
Lento-onnettomuudetLentäminenHarrastuksetKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Lento-onnettomuudet
  • to19:38
    Lentokoneet

    Pakkolaskun tehneen lentokoneen luultiin törmänneen meteoriittiin – oikea syy onkin ehkä ihan muu

  • ti11:45
    Jämijärven turma

    Tutkinta valmis: Jämijärven lento-onnettomuus todennäköisesti usean asian loppusumma

  • ma20:27
    Lentokoneet

    Sotilaskone oli törmätä autoihin – kuljettaja kuvasi kaiken

  • 24.10.16:18
    Pelastuslaitos

    Vesitaso on tehnyt pakkolaskun Salossa

  • 20.10.07:32
    Lentokoneet

    Lentokone suistui mereen Hongkongissa