Onnettomuustutkintakeskus julkisti tänään turvallisuussuosituksia viimesyksyisen vakavan matkustajakoneiden törmäysvaaran vuoksi.
Helsinki-Vantaan lentokentällä sattui viime lokakuussa vaaratilanne, jossa lennonjohto antoi vahingossa luvan Finnairin koneelle ylittää kiitotie. Samaan aikaan kiitotielle oli laskeutumassa SAS:n matkustajakone.
Finnairin lentäjät näkivät tilanteen, eivätkä lähteneet ylittämään kiitotietä. Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) arvioi lokakuussa tuoreeltaan tilanteen olleen hyvin vaarallinen.
– Jos sää olisi ollut huono, olisi kone saattanut rullata laskeutuvan koneen eteen, koska se oli saanut lennonjohdolta luvankin, arvioi tuolloin johtaja Veli-Pekka Nurmi.
Uutta riskianalyysia
Otkes on antanut tapauksen vuoksi useita turvallisuussuosituksia. Se suosittaa tekemään riskianalyysin Helsinki-Vantaan lentoasemalla kiitotien ylittämisistä.
– Tästä on viimeksi tehty vuonna 2002 riskianalyysi ja nyt olisi uuden, tarkan turvallisuustarkastelun paikka, viestintäpäällikkö Sakari Lauriala sanoo.
Hän lisää, että uhkatekijöitä on käsitelty sen jälkeenkin, mutta ei riittävästi.
Onnettomuustutkintakeskus suosittaa niin ikään, että lennonjohdossa otetaan käyttöön tekninen varoitusjärjestelmä, joka ilmoittaisi lennonjohdolle virheellisistä päätöksistä ja turvallisuuden vaarantumisesta.
