Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Lentokoneiden uhkaava törmäysvaara johti turvasuosituksiin – "Jos sää olisi ollut huono, olisi kone saattanut rullata laskeutuvan eteen"

Kuvituskuva.
Kuvituskuva.
Julkaistu 29.06.2017 18:17

MTV UUTISET-STT

Onnettomuustutkintakeskus julkisti tänään turvallisuussuosituksia viimesyksyisen vakavan matkustajakoneiden törmäysvaaran vuoksi.

Helsinki-Vantaan lentokentällä sattui viime lokakuussa vaaratilanne, jossa lennonjohto antoi vahingossa luvan Finnairin koneelle ylittää kiitotie. Samaan aikaan kiitotielle oli laskeutumassa SAS:n matkustajakone.

Finnairin lentäjät näkivät tilanteen, eivätkä lähteneet ylittämään kiitotietä. Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) arvioi lokakuussa tuoreeltaan tilanteen olleen hyvin vaarallinen.

– Jos sää olisi ollut huono, olisi kone saattanut rullata laskeutuvan koneen eteen, koska se oli saanut lennonjohdolta luvankin, arvioi tuolloin johtaja Veli-Pekka Nurmi.

Uutta riskianalyysia

Otkes on antanut tapauksen vuoksi useita turvallisuussuosituksia. Se suosittaa tekemään riskianalyysin Helsinki-Vantaan lentoasemalla kiitotien ylittämisistä.

– Tästä on viimeksi tehty vuonna 2002 riskianalyysi ja nyt olisi uuden, tarkan turvallisuustarkastelun paikka, viestintäpäällikkö Sakari Lauriala sanoo.

Hän lisää, että uhkatekijöitä on käsitelty sen jälkeenkin, mutta ei riittävästi.

Onnettomuustutkintakeskus suosittaa niin ikään, että lennonjohdossa otetaan käyttöön tekninen varoitusjärjestelmä, joka ilmoittaisi lennonjohdolle virheellisistä päätöksistä ja turvallisuuden vaarantumisesta.

– Jos lennonjohto antaisi epähuomiossa väärät ohjeet, olisi käytössä turvaverkko, joka hälyttäisi virheellisestä toiminnasta. Järjestelmä varoittaisi, jos kiitotieturvallisuus vaarantuisi, Lauriala selventää.

Koulutusta inhimillisiin tekijöihin

Otkes suosittelee myös lisäkoulutusta, jossa otettaisiin huomioon inhimillisen toiminnan vaatimukset vaikeassa ympäristössä.

– Liikennemäärät ovat kasvaneet ja tekniset järjestelmät monimutkaistuneet, joten tälle olisi tarvetta.

Neljäntenä suosituksena onnettomuustutkintakeskus ehdottaa, että lennonjohtajia ei jatkossa kuormitettaisi säähavaintopallojen toiminnalla liikaa. Tähän asti niitä varten on pyydetty erikseen puhelimella luvat lennonjohtajilta.

– Tällaiset ylimääräiset tehtävät saattavat vaarantaa lennonjohtajien keskittymiskyvyn, kun huomio siirtyy lentoliikenteen johtamisesta muualle, pohtii Lauriala.

Lisää aiheesta:

Finnairin kone luisteli päin opastekylttiä Helsinki-Vantaalla – Otkes: Kenttäalueen liukas osa olisi pitänyt sulkeaHelsinki-Vantaalla eilen sattunut vaaratilanne puhututtaa asiantuntijoita – tuliko tieto liian myöhään? "Tähän päivään mennessä sellaista puhelua ei ole tullut"Vaaratilanne Helsinki-Vantaan lentokentällä: Matkustajakone laskeutui varatulle kiitotielle – "Lennonjohto antoi Norwegianin koneelle ylösvetokäskyn, mutta siihen ei reagoitu"Helsinki-Vantaalla oli peräkkäisinä päivinä suuronnettomuus lähellä – matkustajakoneelle annettiin lähtölupa kiitotielle, jossa jo kolme konetta töissäOnnettomuustutkijat aikovat kuunnella Helsinki-Vantaan tallenteita torstaina Kiitoteiden vaaratilanteet harvinaisia Suomessa: Viimeisin läheltä piti -tilanne vuonna 2009
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 21:38
    Kuopio

    Mikä värishow! Puijon torni verhoutui mestarin väreihin

  • 20:43
    OP

    OP:n palvelujen häiriöt ohi

  • 20:03
    Poliisi

    Jyväskylässä kadonnut nainen on löytynyt

  • 19:34
    Sote

    Sotejohtaja: Keskustelu rahoitusmallista ajautunut vaarallisille vesille – "Uhkana kansallinen moraalikato"

  • 18:36
    Viiden jälkeen

    Suomalaisissa tuberkuloosiparantoloissa elettiin villiä nuoruutta: "Monelle se oli elämän paras yhteisö"