Traficomin ilmailujohtaja Jari Pöntinen kertoo lentokone-onnettomuuksien yleisimmistä syistä.
Yhdysvalloissa tapahtunutta lentoturmaa tutkiva liikenneturvallisuuslautakunta (NTBS) on ilmoittanut, ettei "yhtäkään kiveä jätetä kääntämättä" Washingtonin lento-onnettomuuden tutkinnassa.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ilmailujohtaja Jari Pöntinen kertoo lentokone-onnettomuuksista ja niiden yleisimmistä syistä silloin, kun kyseessä ei ole terrori-isku tai sabotaasi.
Washingtonissa laskeutumassa ollut matkustajalentokone ja sotilashelikopteri törmäsivät paikallista aikaa keskiviikkoiltana Ronald Reaganin kansallisen lentokentän yllä tai sen läheisyydessä. Presidentti Donald Trumpin mukaan kaikki turmakoneissa olleet 67 ihmistä kuolivat.
Poikettiinko käytännöistä?
Pöntisen mukaan hänelle on syntynyt mediatietojen perusteella mielikuva, että Washingtonissa lennonjohto ei olisi porrastanut koneita keskenään niiden laskeutuessa.
Lue myös: Washingtonin lentoturmasta uutta tietoa – lennonjohdon tilanne ei ollut "normaali"
– (Näin ollen) koneiden porrastaminen olisi perustunut ohjaajien omiin näköhavaintoihin kiitotielle laskeutuessa. Tällainen mielikuva on syntynyt, mutta tarkkoja tietoja ei asiasta ole.
Porrastaminen tarkoittaa sitä, että tavallisesti lennonjohtaja antaa lentokoneille tai helikoptereille selvityksen, jonka mukaisesti koneet lentävät siten, että niiden väliset etäisyydet ovat jokaisella pituus- ja korkeustasolla säännösten mukaiset ja koneiden yhteentörmäys vältetään.
NTBS:n hallituksen jäsen Todd Inman lupasi tiedotustilaisuudessa alustavaa raporttia turmasta 30 päivän sisällä, mutta sanoi lopullisen raportin valmistuvan paljon myöhemmin. Turmassa pudonneen American Airlinesin koneen mustat laatikot on löydetty.