Legendaarinen maasturi käyttäytyi törmäystestissä aivan ennennäkemättömällä tavalla: "Ei hyväksyttävää"

Vuoden 2017 turvallisimmat autot Euro NCAPin törmäystestissä 1:01
Näin vuoden 2017 turvallisimman autot pärjäsivät törmäystesteissä.

Vuosimallin 2019 Jeep Wrangler yllätti testaajat kaatumalla törmäystestissä kyljelleen. Automaailman ikoneihin lukeutuva maasturi on saanut aiemminkin kritiikkiä suoriutumisestaan kolaritesteissä.

Yhdysvaltain ajoneuvoturvallisuuslaitos IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) otti hiljattain vuosimallin 2019 Jeep Wranglerin törmäystestiinsä. Tulokset olivat yllättäviä ja suorastaan historiallisia.

Jeep epäonnistui pahasti puolittaista nokkakolaria jäljittelevässä testissä, sillä se kippasi törmäyksen seurauksena kyljelleen. IIHS:n mukaan kyseessä on ensimmäinen kerta tämän testin historiassa, kun testattava auto ei pysy pystyssä.

IIHS suoritti samaisen testin yhteensä kolmeen kertaan ja niistä kahdessa auto kaatui kyljelleen.

"Ei hyväksyttävää"

Wranglerin tapauksessa kyljelleen kaatuminen on erityisen vaarallista, sillä autoa myydään myös mallina, jossa sekä katto että jopa ovet ovat irrotettavaa mallia. Autossa ei samaisesta syystä ole myöskään verhomaisesti katosta laukeavia sivuturvatyynyjä.

Katso alta video Wranglerin kippaamisesta.

Vaikka Wrangler selvisi IIHS:n törmäystesteistä muuten oikein hyvin, putosi sen kokonaisarvosana hyvästä kohtalaiseksi kippaamisen seurauksena.

– Auton kaatuminen kyljelleen nokkakolarissa ei ole hyväksyttävää, IIHS totesi tiedotteessaan.

Wrangler ei kaatunut Fiat Chrysler -konsernin omissa törmäystesteissä. Konserni kyseenalaisti ensin IIHS:n tuloksen vetoamalla tapaan, jolla auto oli kiinnitetty sitä liikuttavaan alustaan. IIHS kuitenkin toisti testin Fiat Chryslerin hyväksymällä tavalla samoin tuloksin.

Samaa Wrangler-versiota, joka kompuroi testissä, ei ole myyty Suomessa.

Wrangleria ryöpytetty ennenkin

Kyseessä ei ollut ensimmäinen kerta, kun Jeep Wrangler saa tavallista terävämpää kritiikkiä törmäystestejä järjestävältä taholta.

Esimerkiksi vuonna 2018 Euro NCAPin pääsihteeri Michiel van Ratingenantoi palaa oikein olan takaa sen jälkeen, kun Wrangler oli jäänyt testissä vain yhteen tähteen.

– On ikävää nähdä, että vuonna 2018 markkinoille päästetään autoja, joissa ei ole automaattista hätäjarrutusjärjestelmää tai kaistallapitoavustinta. Olisi korkea aika nähdä Fiat Chrysler -konsernilta tuote, joka tarjoaa kilpailijoihinsa verrattavissa olevaa turvallisuutta, van Ratingen jyrähti tuolloin.

Wranglerin varsinainen kolariturvallisuus arvioitiin tuolloin hyväksi, mutta tähtiä veivät nimenomaan avustinjärjestelmien puute.

Lähde: IIHS

Lue myös:

    Uusimmat