Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Lauha talvi tuhoaa tiet: Ilmastonmuutos nostanut kunnossapitokuluja

3:33Näyttävätkö nämä kuopat tutuilta? Lumeton ja märkä talvi saa tiet pahaan kuntoon
Julkaistu 05.12.2020 14:20

MTV UUTISET – STT

Teiden talvikunnossapitoon käytetään yhä enemmän rahaa.

Alkanut talvi on jo alkutalvesta tehnyt isoja vaurioita tieverkon päällysteisiin muun muassa Lapissa. Sää on ollut lauhaa ja sateista, mistä on Lapin ely-keskuksen ylijohtaja Jaakko Ylinamman mukaan aiheutunut isoja vaurioita päällysteisiin. Niiden korjaaminen talviolosuhteissa on vaikeaa.

Aiemmat lauhat talvet ovat tehneet tieverkon talvikunnossapidosta aiempaa kalliimpaa ja työläämpää koko maassa. Viime talvena tienpito oli monen ely-keskuksen alueella niin työlästä, että useille urakoitsijoille tuli vastaan urakalle sovittu kattohinta, jonka ylittävät kulut maksaa urakoitsija. Ylityksiä tapahtui muun muassa Lapissa ja Keski-Suomessa.

Kaikkiaan tieverkon talvikunnossapidon kustannus on noussut runsaassa vuosikymmenessä lähes 30 miljoonaa euroa. Tänä vuonna teiden talvikunnossapitoon käytetään 116,2 miljoonaa euroa, kun vielä vuonna 2007 talvihoitoon kului 87,3 miljoonaa.
Suurin hyppäys kuluissa tuli vuoden 2018 jälkeen. Tuolloin teiden talvihoitoluokkia nostettiin 11 000 kilometrillä Suomen tiestöllä, selvittää Otto Kärki, Väyläviraston kunnossapidon ohjaus ja kehittäminen -yksikön päällikkö.

– Myös ilmastonmuutos on nostanut kuluja. Keli vaihtelee myös sisämaassa Pohjois-Suomea myöten. Vanha tienpidon taso ei ole enää riittänyt.

Pohjoisen teillä hyvin vaihtelevat olosuhteet

Lappi kiteyttää koko Suomen tiestön viime talven tienpidon haasteita.

– Olosuhteet olivat hyvin kaksijakoiset, arvioi ylijohtaja Ylinampa.

Lapin eteläosissa ja rannikolla Meri-Lapissa sää oli hyvin lauhaa, ja lumen lisäksi satoi runsaasti räntää ja vettä. Lunta ei kertynyt paljoakaan. Olosuhteet muistuttivat ajoittain Etelä-Suomea.

– Kemi-Tornion seudulla suolaa meni paikoin kaksinkertaisesti edelliseen talveen verrattuna, Ylinampa kertoo.

Märillä teillä päällysteet kuluivat erityisen paljon. Herkimpiä vaurioille ovat vanhat ja jo valmiiksi kuluneet tienpinnat. Lisäksi raskaiden ajoneuvojen kasvaneet painot kuormittavat Ylinamman mukaan Lapin vanhoja teitä, joiden perusrakenteet ovat jopa 60 vuotta vanhoja.Pohjoisemmassa puolestaan satoi lunta usein ja paljon kerrallaan. Myös pohjoisimman Lapin talvi oli kuitenkin lauha.

– Alemmalla tieverkolla jääpolanne suojaa päällysteitä. Sateella ja nollakelillä siitä tulee todella liukas, Ylinampa sanoo.
Harvaan liikennöidyillä teillä tien suolaaminen ei auta. Suolaus vaatii toimiakseen liikennettä. Poronhoitoalueella suola lisäksi houkuttelee poroja tielle, minkä takia suolausta vältetään.

Lumetonkaan talvi ei tuo säästöjä

Vaikka eteläisessä Suomessa ei sataisi juuri lainkaan lunta, tienpitoon lumettomuus ei tuo säästöjä. Kalusto on valmiudessa ja urakkasopimukset monivuotisia.
Kunnossapidon itäisellä hankinta-alueella vakiintuneita talvikelejä oli vain alueen pohjoisimmissa osissa.

– Meillä oli hirveitä haasteita liukkauden torjunnassa. Aurauksia oli normaalia vähemmän, vaikka sadantaa riitti. Vaikeinta oli, kun ensin satoi lunta ja sitten vettä. Monessa alueurakassa suolaa jouduttiin käyttämään yli koko talven ennakkoarvion, sanoo kunnossapitoyksikön päällikkö Vesa Partanen Keski-Suomen ely-keskuksesta.

Vaikeuksia on Partasen mukaan etenkin alemman tieverkon kanssa. Sen päällysteet ovat monin paikoin jo vanhoja ja heikkokuntoisia.

Vielä etelämmässä viime talven kaltaisiin olosuhteisiin on jo totuttu. Muun muassa Uudenmaan, Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan tienpidon hankinnoista vastaavan Kaakkois-Suomen ely-keskuksen Tuomas Vasaman mukaan talven aikana vesistöissä oli sateiden takia poikkeuksellisia virtaamia, jotka aiheuttivat talvitulvia.

– Sorateiden ajettavuus oli paikoin heikko. Painorajoituksia ei jouduttu kuitenkaan asettamaan.

Lisää aiheesta:

Venäjälle vievät tiet rapistuvatHitaasti edennyt kevät estänyt tiestön vaurioita – routa ehtii vielä näyttää voimansaOtso ei ollut pysyä rautalampilaisella "luistinradalla" tiellä, avuntulossa kesti 12 tuntia – "Ei nastarengaskaan paljon auta"Kelirikkokevät on alkanut ja lisää kuoppaisia teitä on luvassa – nämä ovat pahimmat alueetLumettomuus karmea kuritus Suomen tieverkostolle – edessä on vielä pahempi painajainen, jos helmikuussa saadaan kovia pakkasiaLauhat talvet ovat muuttaneet Etelä-Suomen tienpitoa – "Päällystevaurioita näkyy jo nyt"
LiikenneAutotTietyötIlmastonmuutosKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • 05:20
    Droonit

    Drooneja: Lentoliikenne keskeytettiin Brysselissä

  • Eilen23:21
    Bryssel

    Belgialaismedia: Liikenne palautumassa normaaliksi Brysselin ja Liegen lentokentillä

  • Eilen05:22
    Pysäköinninvalvonta

    Kuopiossa annetut parkkimaksut hämmensivät: Veloittajana Raision kaupunki

  • ma15:17
    Tasoristeysonnettomuudet

    Dramaattinen video: Juna jyräsi rekan voimalla Alankomaissa

  • ma11:59
    Helsinki

    Näin ratikkaliikenne muuttuu Helsingissä