Teiden talvikunnossapitoon käytetään yhä enemmän rahaa.
Alkanut talvi on jo alkutalvesta tehnyt isoja vaurioita tieverkon päällysteisiin muun muassa Lapissa. Sää on ollut lauhaa ja sateista, mistä on Lapin ely-keskuksen ylijohtaja Jaakko Ylinamman mukaan aiheutunut isoja vaurioita päällysteisiin. Niiden korjaaminen talviolosuhteissa on vaikeaa.
Aiemmat lauhat talvet ovat tehneet tieverkon talvikunnossapidosta aiempaa kalliimpaa ja työläämpää koko maassa. Viime talvena tienpito oli monen ely-keskuksen alueella niin työlästä, että useille urakoitsijoille tuli vastaan urakalle sovittu kattohinta, jonka ylittävät kulut maksaa urakoitsija. Ylityksiä tapahtui muun muassa Lapissa ja Keski-Suomessa.
Kaikkiaan tieverkon talvikunnossapidon kustannus on noussut runsaassa vuosikymmenessä lähes 30 miljoonaa euroa. Tänä vuonna teiden talvikunnossapitoon käytetään 116,2 miljoonaa euroa, kun vielä vuonna 2007 talvihoitoon kului 87,3 miljoonaa.
Suurin hyppäys kuluissa tuli vuoden 2018 jälkeen. Tuolloin teiden talvihoitoluokkia nostettiin 11 000 kilometrillä Suomen tiestöllä, selvittää Otto Kärki, Väyläviraston kunnossapidon ohjaus ja kehittäminen -yksikön päällikkö.
– Myös ilmastonmuutos on nostanut kuluja. Keli vaihtelee myös sisämaassa Pohjois-Suomea myöten. Vanha tienpidon taso ei ole enää riittänyt.
Pohjoisen teillä hyvin vaihtelevat olosuhteet
Lappi kiteyttää koko Suomen tiestön viime talven tienpidon haasteita.
– Olosuhteet olivat hyvin kaksijakoiset, arvioi ylijohtaja Ylinampa.
Lapin eteläosissa ja rannikolla Meri-Lapissa sää oli hyvin lauhaa, ja lumen lisäksi satoi runsaasti räntää ja vettä. Lunta ei kertynyt paljoakaan. Olosuhteet muistuttivat ajoittain Etelä-Suomea.