Kevät on taas täällä, ja sen myötä myös kelirikkokausi on alkanut niin Pohjanmaalla kuin Etelä-Suomessakin.
Viiden jälkeen -ohjelmassa vierailleen Väyläviraston kunnossapito-osaston johtajan Magnus Nygårdin mukaan tilanne on akuutein Pohjanmaalla.
– Pohjanmaalle tuli nopeassa tahdissa painorajoituksia, koska kelirikko lähti etenemään nopeasti. Oli hyvin märkää ennen kuin talvi alkoi. Nyt, kun lumi alkoi sulamaan, niin pienelle alueelle tuli 200 kilometrille rajoituksia, Nygård kertoo.
Kelirikko aiheutuu, kun roudan sulaessa vesi ei pääse haihtumaan tai valumaan tien rakenteista. Se jää ikään kuin vangiksi ja alkaa heikentämään tien rakennetta. Liikenne sitten herkemmin rikkoo pehmentyneet tiet.
Jotta tiet eivät täysin rappeutuisi, nähdään Suomessa teillä perinteisesti keväisin painorajoituksia.
– Kevät on edennyt hyvin nopeasti. Lisäksi on tullut runsaasti vesisateita viime ja tällä viikolla, Nygård jatkaa.
Pohjanmaan tapaan myös Savo-Karjalan seudulla rajoituksia riittää jo nyt.
– Alueella on noin kolmannes Suomen sorateistä. Luonnollisesti sinne myös mahtuu kelirikkoja. Rajoituksia tulee jopa päällystetyille teille, Nygård kertoo.
Savo-Karjalan sorateiden runsautta selittää liikenteen vähyys. Valtaosalla Suomen sorateistä ajaa korkeintaan 100 ajoneuvoa päivässä, Nygård sanoo.
