Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Lumettomuus karmea kuritus Suomen tieverkostolle – edessä on vielä pahempi painajainen, jos helmikuussa saadaan kovia pakkasia

8:10Pidetäänkö teiden kunnosta huolta?Huomenta Suomessa keskusteltiin teiden kunnosta tammikuussa 2018.
Julkaistu 24.01.2020 07:26

MTV UUTISET–STT

Eteläisen Suomen toistaiseksi lähes lumeton talvi laittaa teiden päällysteet koville. Maa on pääosin sulana Oulun korkeudelle asti, ja nastarenkaat jauhavat pintaa armotta.

– Tällainen talvi näkyy päällysteiden kulumisena. Kosteissa olosuhteissa syntyy reikiä, ja tie kuluu nopeammin, sanoo tieliikennejohtaja Pekka Rajala Väylävirastosta.

Teiden kunnossapidossa tehtävät ovat Rajalan mukaan keikahtaneet hieman päälaelleen. Etelä-Suomessa ei ole ollut juuri lainkaan auraustehtäviä, mutta sorateiden pinta on vaatinut tavallista enemmän hoitoa.

Lue myös: Vesimassat seisovat roudattomilla pelloilla ympäri Suomen: ”Jos talvet alkavat mennä tämänlaisiksi, niin savimaiden viljelymenetelmiä täytyy muuttaa”

routavaurioKuoppa tiessä nelostiellä Sysmässä 14. joulukuuta 2019.Lehtikuva

Jokakeväinen puheenaihe Suomessa ovat routavauriot. Niiden osalta saadaan jännittää, ehtivätkö kovat pakkaset vielä täksi talveksi. Märän alkutalven takia teiden rungoissa on Rajalan mukaan paljon vettä.

– Jos saadaan kunnon pakkaset helmikuulle, niin kaikki vesi jäätyy ja saadaan sulamisongelma.

Tämä tarkoittaisi tavallista pahempaa routimista. Leudon sään jatkuessa käy päinvastoin, ja routavauriot jäävät tavallista pienemmiksi. Vesikelitalvi ei silti ole Rajalan toiveissa.

– Toivotaan, että jonkin verran lunta tulisi. Pieni pakkanen olisi meidän kannaltamme hyvä.

Katupölyä tavalliseen tapaan

Renkaiden kuluttama tienpinta on merkittävin katupölyn lähde keväisin. Sen määrään leudolla talvella ei kuitenkaan ole suurta merkitystä.

– Ei se sitä ainakaan vähennä, Ilmatieteen laitoksen erikoistutkija Pia Anttila kuittaa kysymyksen pölyn määrästä.

Anttila kuitenkin huomauttaa, että valtateiden pinnat pidetään runsaslumisinakin talvina auraamalla puhtaina, joten ero ei ole niiden osalta merkittävä ja pölyn määrä on tällä hetkellä tyypillinen. Vaikutusta on lähinnä pölykauden ajoittumiseen.

– Ajoittuminen tapahtuu sen mukaan, miten kevät etenee. Jos on hurjasti lunta, penkkojen sulaminen saattaa kestää kauan ja se siirtää pölyjakson alkamista. Jos ei ole yhtään lunta, katupölypäiviä tulee pitkin kevättä.

Katupölytilannetta on Anttilan mukaan yhtä vaikeaa ennustaa kuin säätä. Hän pitää kuitenkin mahdollisena, että katupölykaudesta tulee normaalia pidempi, mutta pahoja pölypäiviä on vähemmän.

Lue myös: Tällä alueella talvet voivat olla pian harvinaisuus – Tuore tutkimus kertoo myös, paljonko kesät pitenevät Suomessa

Lisää aiheesta:

Hitaasti edennyt kevät estänyt tiestön vaurioita – routa ehtii vielä näyttää voimansaOtso ei ollut pysyä rautalampilaisella "luistinradalla" tiellä, avuntulossa kesti 12 tuntia – "Ei nastarengaskaan paljon auta"Suomessa tarvotaan nyt paikoin yli metrisissä hangissa – täällä ovat paksuimmat nietoksetKelirikkokevät on alkanut ja lisää kuoppaisia teitä on luvassa – nämä ovat pahimmat alueetLauha talvi tuhoaa tiet: Ilmastonmuutos nostanut kunnossapitokulujaLauhat talvet ovat muuttaneet Etelä-Suomen tienpitoa – "Päällystevaurioita näkyy jo nyt"
Teiden kuntoTalviRenkaatTietyötKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Teiden kunto
  • 10.4.19:01
    Liikenne

    Yksi asia nostaa liikenteessä nopeuksia, mutta parantaa samalla turvallisuutta – arvaatko, mikä?

  • 19.2.09:45
    Liikenne

    Kolmannes autoilijoista ärsyyntyy tähän talviseen ilmiöön – löytyykö sinulta malttia?

  • 04.11.202419:55
    Viiden jälkeen

    Vältä kipu ja sairausloma! Näillä helpoilla kuntoliikkeillä parannat tasapainoa talviliukkailla

  • 28.10.202416:15
    Säkylä

    Säkylästä löytyy Suomen surkein kylätie – tältä se näyttää: "Moni oli varmaan aika pöyristynyt"

  • 20.11.202317:31
    Liikenne

    Teiden huono kunto voi aiheuttaa autoilijalle vaaratilanteen – tällaisilla teillä "oltava erityisen varovainen"