Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Hitaasti edennyt kevät estänyt tiestön vaurioita – routa ehtii vielä näyttää voimansa

Tämän hetken ennusteen mukaan tämän kevään kelirikkojaksosta muodostuu melko normaali ja keskimääräinen. Kuvassa routavauruoita maantiessä Joensuun Heinävaarassa Pohjois-Karjalassa.
Tämän hetken ennusteen mukaan tämän kevään kelirikkojaksosta muodostuu melko normaali ja keskimääräinen. Kuvassa routavauruoita maantiessä Joensuun Heinävaarassa Pohjois-Karjalassa.All Over Press
Julkaistu 12.04.2023 13:53

MTV UUTISET – STT

Talvella koettu jäätymisen ja sulamisen edestakainen vuorottelu loi edellytykset todella pahalle routakeväälle. Kevään hidas eteneminen on onneksi vähentänyt tiestön routavaurioiden syntymistä, kertoo maanteiden kunnossapidon asiantuntija Jarkko Pirinen Väylävirastosta.

– Keväällä roudan sulaminen kuitenkin ehtii vielä näyttää voimansa varsinkin maan pohjois- ja itäosissa. Ei siis kannata huokaista helpotuksesta, kelit ehtivät muuttua hyvinkin paljon, hän täydentää.

Toistaiseksi kuitenkin näyttää hyvältä. Jarkko Pirisen mukaan tämän hetken ennuste on, että kelirikkojaksosta muodostuu melko normaali ja keskimääräinen.

– Maan sulamisaika on venynyt yllättävän pitkälle. Vasta nyt sulaminen alkaa edetä etelästä ylemmäs Suomeen.

Routaa on Pirisen mukaan tiestössä etelässäkin vielä monin paikoin. Jäätymisen ja sulamisen vuorottelu talvella on saanut aikaan maaperään jäälinssejä, joiden sulaminen on haaste erityisesti päällystetylle maantielle. Ne voivat aiheuttaa teihin reikiä, kuoppia ja isompiakin painaumia.

Lue myös: Kevään kelirikkoennuste on julkaistu – tätä on luvassa

Yöpakkaset rauhoittaneet routimista

Etelä-Suomessa tienpäällysteiden runsas reikiintyminen havaittiin hankalan talvisään vuoksi jo tammi-helmikuun vaihteessa. Varsinainen haaste maanteillä on silti epätasainen routanousu, jota maaperän jäälinssit edistävät.

– Tällä hetkellä kelit ovat kuitenkin suotuisat, ja kovin pahat routanousut saatetaan hyvällä onnella välttää. Tänne asti jatkuneet yöpakkaset ovat rauhoittaneet routatilannetta.

Silti painorajoituksia voidaan joutua Pirisen mukaan määräämään teille tänäkin keväänä.

– Niistä ensimmäiset saattavat tulla voimaan etelässä piakkoin.

Muu maa seuraa viiveellä: Lapissa roudan sulaminen kestää kesäkuulle asti.

– Pitää muistaa kelienkin osalta, että Suomi on todella pitkä maa.

Painavat sähköautot rasite tien kunnolle?

Suomen maanteillä alkoi keskiviikkona siirtyminen kesänopeuksiin. Kesänopeudet merkitsevät sitä, että osalla teistä saa ajaa lujempaa kuin talvinopeusrajoitusten aikaan.

Osataanko Suomessa ottaa nopeusrajoituksissa huomioon se, että teiden kunto voi vaihdella näin keväällä huomattavasti?

– Jos nopeusrajoitusta on tarvetta laskea paikallisesti tien kunnon takia, siitä päättävät alueellisesti ely-keskukset. Me Väylävirastossa määritämme nopeusrajoitukset verkollisesti eli laajemmin, Pirinen kertoo.

Hänen mukaansa sähköautokantaan siirtymisellä saattaa olla jotain vaikutusta siihen, miten ajoneuvot vaikuttavat teiden kuntoon keväällä.

– Sähköautot ovat akkujensa vuoksi keskimäärin painavampia kuin polttomoottoriautot. Painolla on merkitystä. Mitä raskaampi ajoneuvo on, sitä enemmän sillä on vaikutusta tien rasitukselle.

Lisää aiheesta:

Sahaava sää harhauttaa teiden kunnossapitoa – asiantuntija puolustaa vihattuakin keinoaKevään kelirikkoennuste on julkaistu – tätä on luvassaNäin teiden kunnossapitoon varatut rahat jaetaan – tietynlainen kevätsää voisi saada eurot riittämään paremminKelirikkokevät on alkanut ja lisää kuoppaisia teitä on luvassa – nämä ovat pahimmat alueetLumettomuus karmea kuritus Suomen tieverkostolle – edessä on vielä pahempi painajainen, jos helmikuussa saadaan kovia pakkasiaLauhat talvet ovat muuttaneet Etelä-Suomen tienpitoa – "Päällystevaurioita näkyy jo nyt"
LiikenneKevätSääRahaTalousPolitiikkaAutotSähköautotKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • 16:14
    Sää

    Ajokeli muuttuu petolliseksi – "Varoituksen sana"

  • 11:33
    Auton varusteet

    Löytyykö jo? Nämä varusteet autossa pitää nyt olla

  • Eilen20:00
    Australia

    Mies syttyi palamaan lentokentän business loungessa

  • Eilen18:20
    Rantasalmi

    Mies kuoli rekan ja henkilöauton törmäyksessä Rantasalmella

  • Eilen16:55
    Liikenneturvallisuus

    "Sehän lähti ihan lapasesta" – Sanna testasi, kuinka vaikea on saada auto hallintaan liukkaalla kelillä