Ensi viikolla alkavan MM-rallikauden suuri mielenkiinto on autoissa. Ne ovat entistä nopeampia ja äänekkäämpiä.
Toyota palaa MM-ralliin 17 vuoden tauon jälkeen vahvasti suomalaisella tallilla. Tommi Mäkinen johtaa Puuppolasta pyöritettävää tiimiä ja Monte Carlon avauskisassa Yaris WRC –autoja ajavat Jari-Matti Latvala ja Juho Hänninen.
Täksi kaudeksi tehtyjen sääntömuutosten ansiosta autojen tehot ovat nousseet reilusta 300 hevosvoimasta 380 hevosvoimaan. Autot ovat aiempaa leveämpiä ja aerodynamiikkaa on kehitetty massiivisesti. Sen takia Latvala lupaa, että isoilla takasiivillä varustetut autot lentävät kesällä Suomen MM-rallissa hypyistä nokka pystyssä.
- Voimaakin on nostettu, mutta aerodynamiikka näyttelee suurinta roolia, Latvala sanoo.
Toyotalle tuleva kausi on vielä kehitystyötä, mutta jo talven aikana on menty paljon eteenpäin. Etenkin asvalttiajossa tekemistä riittää. Latvala liittyi tiimiin joulukuussa ja hän on ajanut kauden alla 12 intensiivistä testipäivää.
- Yaris menee lumella erinomaisesti ja myös soralla on tosi hyvä fiilis. Asvaltilla on jatkettu töitä aika paljon ja nyt auto alkaa tuntua minun mielestäni myös asvaltilla aika hyvältä, mutta viimeisissäkin testeissä huomasi, että vielä olisi ollut asioita, joita olisi pitänyt kokeilla, mutta ihan kaikkea ei ehditty käymään läpi, hän sanoo.
Monte Carlossa tallin päätavoite on saada sekä Latvala että Hänninen maaliin. Ruotsin ralli helmikuussa on jo eri asia, mutta palkinto- ja voittokamppailuja Toyotalla odotetaan vasta myöhemmin. Latvala on huomannut jo nyt selkeän eron aiempaan työvälineeseensä, mestariauto Volkswagen Poloon.
