Latauksessa ollut akku roihahti tuleen – karu autotallipalo tallentui kameraan Yhdysvalloissa

Latauksessa ollut akku roihahti tuleen – karu autotallipalo tallentui kameraan 0:50
Latauksessa ollut akku roihahti tuleen – karu autotallipalo tallentui kameraan

Latauksessa ollut akku leimahti tuleen autotallissa Los Angelesissa.

Perheen lauantai Los Angelesissa sai karmean käänteen, kun latauksessa ollut akku syttyi tuleen. Latauksessa ollut li-ion-akku räiski kipinöitä kaikkialle; pian liekit roihusivat autotallissa. Katso karu tilanne yllä olevalta videolta!

– Tulin ulos, ja asunnosta tuli savua, tien toisella puolella naapuri Chase Parsons kuvailee CNN:n mukaan.

Li-ion-akkuja käytetään esimerkiksi työkaluissa ja sähköpotkulaudoissa.

"Emme ole sataprosenttisen varmoja siitä, oliko ongelma alun perin akku vai laturi"

Perhe oli tapahtuma-aikaan kotona. He pääsivät ulos nopeasti. Palokunta onnistui rajaamaan palon autotalliin.

– Palo rajoittui li-ion-akkujen laturiin. Emme ole sataprosenttisen varmoja siitä, oliko ongelma alun perin akku vai laturi, palokunnan edustaja Thanh Nguyen kuvailee.

Hävitä akut ja paristot oikein

Moni lataa akkuja esimerkiksi autotallissa, poissa silmistään. Latureita ja akkuja ei kuitenkaan saisi jättää valvomatta. 

Vakuutusyhtiö Ifin mukaan huonolaatuinen akku tai laturi voi aiheuttaa paloriskin periaatteessa mihin tahansa ladattavaan laitteeseen. Yhä useampi kodin tulipalo saa alkunsa ladattavasta laitteesta.

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes muistutti aiemmin, että tavallisia maadoitettuja suko-pistorasioita ei ole suunniteltu kestämään jatkuvaa ja toistuvaa korkeaa kuormitusta, kuten läpi yön tapahtuvaa sähköauton latausta.

Kaikenlaiset akut ja myös paristot tulisi aina teipata ja hävittää turvallisesti. Vaaratilanne voi syntyä erityisesti siinä tapauksessa, että litiumioniakku on joko lajiteltu väärin tai paristojen ja akkujen napoja ei ole teipattu. Muutkin toimintamallit kotona voivat olla riskialttiita.

– Palovaroittimissa käytetyissä paristoissa on kapasiteettia sähkön puolesta ja navat sen verran lähekkäin, että ne menevät helposti oikosulkuun ja tuottavat lämpöä, joka voi sytyttää tulipalon. Samoin pyöreät nappiparistot, joita on esimerkiksi auton avaimissa, ja joissa plus- ja miinusnavat ovat lähellä toisiaan, menevät paristojen keräilypisteessä oikosulkuun ja tuottavat lämpöä, joka sitten sytyttää tulipaloja, Tukesin ylitarkastaja Jukka Lepistö kertoi aiemmin.

Katso myös: Näin roihuaa sähköskuutin ja -pyörän akkupalo

Näin roihuaa sähköskuutin ja -pyörän akkupalo 1:00
If testasi sähköpyörien ja -skuuttien akkupaloja turvallisissa testiolosuhteissa ammattilaisten valvonnassa.

Lähde: CNN

Lue myös:

    Uusimmat