Lastensuojeluliiton tukipuhelimeen ennätysmäärä yhteydenottoja viime vuonna – vanhemmat kokevat olevansa avuttomia masentuneiden nuorten kanssa

Nuorten masennusoireet lisääntyivät merkittävästi jokaista sosiaalisessa mediassa vietettyä tuntia kohti 2:08
Nuorten masennusoireet lisääntyivät merkittävästi jokaista sosiaalisessa mediassa vietettyä tuntia kohti

Mannerheimin Lastensuojeluliiton (MLL) Vanhempainpuhelimessa otettiin viime vuonna vastaan eniten yhteydenottoja palvelun koko 30-vuotisessa historiassa, liitto kertoo.

Tiedotteen mukaan erityisesti psyykkiseen terveyteen liittyvät yhteydenotot lisääntyivät kaikenikäisten lasten ja nuorten vanhemmilla. Nuorison vanhempien yhteydenotot liittyivät yleisimmin nuorten masentuneeseen mielialaan ja ahdistuneisuuteen.

Myös leikki- ja alakouluikäisten käyttäytymis- ja keskittymisvaikeuksiin liittyvät yhteydenotot lisääntyivät. Tyypillisiä huolia olivat uni- ja nukahtamisvaikeudet sekä lapsen voimakas jännittäminen tai arkuus.

Vanhempainpuhelimen ja -nettipalveluiden vapaaehtoiset vastasivat viime vuonna yhteensä lähes 1 800 yhteydenottoon. Näistä puheluja oli reilut 900, nettikirjeitä vajaa 250 ja chat-yhteydenottoja noin 600.

Esimerkiksi vuonna 2010 puheluita tuli noin 500, ja vuonna 2015 niitä saatiin kaikkiaan 770. Chat-viestintäkanava otettiin käyttöön vuonna 2015.

Voimattomuutta, keinottomuutta ja uupumusta

Yhteistä Vanhempainpuhelimeen tulleille yhteydenotoille oli MLL:n mukaan se, että vanhemmat kokivat jääneensä huolensa kanssa yksin. Vaikka oireilevalle lapselle oli haettu ja saatu apua, tuki vanhemmalle oli jäänyt toteutumatta tai keskeytynyt.

Vanhemmat kertoivat kokevansa voimattomuutta, keinottomuutta sekä uupumusta. Osa vanhemmista koki, etteivät olleet tulleet kuulluiksi omien tunteidensa kanssa tai saaneet ohjeistuksia toimintaan lapsen tai nuoren kanssa perheen arkeen.

MLL:n Vanhempainpuhelimessa voi keskustella luottamuksellisesti mistä tahansa vanhemmuuteen liittyvästä asiasta. Palveluun voi ottaa yhteyttä nimettömänä puhelimen lisäksi chatissa ja nettikirjeellä. Puhelut ovat maksuttomia, eikä niitä nauhoiteta. Yhteydenottoihin vastaavat vapaaehtoiset MLL:n kouluttamat päivystäjät.

Lue myös:

    Uusimmat