Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Laskin esiin: Pankkien palvelumaksuissa on rajut erot

Pankkien perimisissä maksuissa on todella suuria eroja.
Pankkien perimisissä maksuissa on todella suuria eroja. Lehtikuva
Julkaistu 05.04.2017 03:00

MTV UUTISET

Iskikö keväinen autokuume? Pitääkö siis ottaa autolainaa? Sitä hakevan kannattaa selvittää lainan koron ohella velanottamisesta koituva pankin palkkio. Se nimittäin vaihtelee lainatyypin mukaan joistain kymmenistä euroista useisiin satasiin.

STT selvitti keskeisten pankkien palvelumaksujen eroja kysymällä hintoja kuudesta pankkiryhmästä. Vertailussa olivat mukana Aktia, Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, OP Ryhmä ja S-Pankki.

Esimerkiksi asuntolaina-asiakkaan lainan lyhennyspäivän vaihtaminen on halvimmillaan ilmaista ja maksaa kalleimmillaan toistasataa euroa.

Lainojen lyhennysvapaissa hintaerot ovat niin ikään selvät. Lyhennysvapaata voi saada ilmaiseksikin, mutta kalleimmillaan se maksaa selvästi yli 200 euroa. Osalla pankeista on eri hinnastot erityyppisille asiakkaille. Myös verkkopankin ja tiskipalveluiden hintaerot ovat selvät.

Pienissä muutoksissa, kuten pankkikortin uusimisessa tai tilinylitysilmoituksissa, hintaerot ovat vähäisiä.

Selvitä, neuvottele ja keskitä asiasi

Pankkipalveluiden hinnat löytyvät verkosta, mutta niiden vertailu ei ole yksinkertaista. Asiakkuuksille, palvelupaketeille ja tileille on monia kategorioita. Siksi pankista kannattaa pyytää tarjousta myös palvelumaksuista silloin, kun kilpailuttaa esimerkiksi asuntolainaa tai muita merkittäviä raha-asioita. Monet asiat ovat lopulta neuvottelukysymyksiä.

– Tavoitteena on, että palveluhinnoittelu on läpinäkyvää ja että asiakas tietää, mistä maksaa. Yksi periaate on, että mitä enemmän asiakas asioi, sitä edullisemmin palvelut saa, sanoo liiketoimintajohtaja Riikka Laine-Tolonen Nordeasta.

Myyntipäällikkö S-Pankista sanoo, että pelivaraa on.

Antti Eronen

– Se on neuvottelutulos, mitä kultakin asiakkaalta pyydetään. Pyritään siihen, että hinnasto on hyvin yksiselitteinen ja kaikille asiakkaille sama.

Toimintoalueenjohtaja Merja Auvinen OP Ryhmästä kehottaa kuluttajia omatoimisuuteen.

– Kyllähän asiakas on näissä asioissa kuningas. Ilman muuta asiakkaan kannattaa kilpailuttaa, kuten tapahtuukin paljon nimenomaan asuntoluotoissa ja -rahoituksessa, koska ne ovat ihmisille isoja asioita ja niiden taloudellinen merkitys on suuri.

Rahoitusneuvonta ratkaisee riidoissa

Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINE sai viime vuonna lähes 1 800 yhteydenottoa pankkiasioista.

Rahoitusneuvonnan tilastoissa nousevat esiin muun muassa lainaa ja lainanmyöntämistä koskevat kysymykset. Niistä tuli viime vuonna 560 tiedustelua.

– Usein on kyse siitä, saako lyhennyslykkäystä ilman lainan marginaalin nostoa tai vakuuden vaihtoa, johtaja Erik Sirén kertoo.

Rahoitusneuvontaan voi ottaa yhteyttä, jos asia ei selviä pankin kanssa. Neuvonnan palvelut ovat ilmaisia.

Viime vuonna eniten kysymyksiä tuli pankki- ja maksukorttien katoamisista ja varastamisista. Ongelmia aiheutuu, jos kadonnutta tai varastettua korttia käytetään väärin. Tällöin pankki ja asiakas voivat olla erimielisiä muun muassa siitä, onko korttia säilytetty riittävän huolellisesti.

Jos asiakkaan katsotaan olleen törkeän huolimaton, hän joutuu korvaamaan itse kokonaan kortin mahdollisen väärinkäytön. Näissä tilanteissa summat voivat nousta tuhansiin, jopa kymmeniintuhansiin euroihin.

– Jos käyttäjä on ollut huolellinen, hän ei maksa mitään. Jos huolimattomuus on ollut lievää, asiakkaan vastuu rajautuu 150 euroon, kertoo Sirén.

Lisää aiheesta:

Asuntovelallinen! Tämä sinun tulee tietää nytKorkojen nousu ei ajanut asuntovelallisia ekstralyhennyksiin – nollakorkosukupolvi opettelee nyt vanhaa normaalia"Vuokranantajalta tuli lappu, että uusi vuokra on tämä" – tällaisia hätähuutoja kuluttajilta tulee kohoavien hintojen takiaMoni lainanhakija haluaa salata asian puolisolta: ”Syitä on erilaisia”Lainan kilpailuttaminen kannattaa – ”Kuluissa voi säästää useita satoja euroja”MTV Uutiset selvitti asuntolainojen kustannukset: Pienituloinen maksaa muita enemmän
Talous

Tuoreimmat aiheesta

Talous
  • Eilen19:22
    Politiikka

    Valtio pohtii Veikkauksen listaamista pörssiin: "On pyörinyt nimenä mukana"

  • 1.11.18:30
    Politiikka

    Miten miljardien eurojen junarata Helsingistä Turkuun hyödyttää suomalaisia?

  • 1.11.09:35
    Kanada

    Kanadan pääministeri pyytää Trumpilta anteeksi Ronald Reagan -mainoksen takia

  • 1.11.07:14
    Finnair

    Finnair ei suostunut kuljettamaan pyörätuolia matkustamossa – asiakas syytti syrjinnästä

  • 31.10.21:12
    Politiikka

    Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"