Lapset kohtaavat netissä päihteiden piilomainontaa

Lain mukaan lapsille ei saa mainostaa tupakka- tai alkoholituotteita. Silti lapsille suunnatun sisällön vieressä saattaa internetsivustolla komeilla mainos, jossa suosittu poplaulaja tupakoi. Miten tämä on mahdollista?

Tupakkamainonta on kielletty Suomessa riippumatta siitä, kohdistuuko se lapsiin vai aikuisiin. Myös tupakan epäsuora mainonta, myynninedistäminen ja tupakkasponsorointi on kielletty.

– Tupakkatuotteiden mainonta on kielletty Suomessa riippumatta mediasta. Mainonta on kielletty yhtä lailla, radiossa, lehdistössä kuin internetissäkin, Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviran lakimies Sofia Kuitunen sanoo.

Kuitusen mukaan tupakan internetissä tapahtuvaan mainontaan tai piilomainontaan puuttuminen on kuitenkin hankalaa, mikäli mainostava taho tai sivusto on ulkomainen. Suomen lain nojalla mainontaan voidaan puuttua, mikäli yritys harjoittaa taloudellista toimintaa Suomessa. Tällöin yrityksen mainonta myös yleensä kohdistuu suomalaisiin.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimiehen Katri Väänäsen mukaan lapsilta kiellettyyn mainontaan on helpompi puuttua sellaisilla kanavilla, jotka on suoraan suunnattu alaikäisille. Sen sijaan kanavilla, joissa vierailee kaikenikäistä väkeä, mainonta voi kohdistua tarkoituksetta myös alaikäisiin.

– On lähdetty siitä, että juuri lapsille suunnatuilla sivustoilla, kuten pelisivustoilla, julkaisijalla ja alustalla on vastuu.

Ratkaisu ongelmaan voisi hänen mukaan olla se, että sosiaalisen median jakeluissa alaikäisille olisi oma osastonsa.

Tupakkayhtiöt kiertävät kieltoa

Kuitusen mukaan Valviraan tulee vain harvoin valituksia erityisesti lapsiin kohdistuneesta tupakkatuotteiden mainonnasta.

Piilomainonta tavoittaa kuitenkin lapsetkin. Ehkäisevän päihdetyön EHYT ry:n asiantuntijan Minttu Mäkelän mukaan tupakkatuotteiden piilomainonta on ongelma, johon tulisi voida puuttua.

– Tupakkayhtiöt tuntuvat kiertävän mainontakieltoja ja satsaavan sitten tuohon nettimainontaan ja piilomainontaan viihdeteollisuudessa, ja ihan selkeästi harkittuja asetteluja käyttäen. Kyllä se on meillä huomattu, Mäkelä sanoo.

Piilomainontaan on vaikea puuttua, joten järjestö korostaa kasvattajan vastuuta.

– Aikuisen vastuu on tärkeä ja mediakasvatuksella on tärkeä rooli myös ehkäisevän päihdetyön näkökulmasta sekä kouluissa että kotona. Nämä ovat juuri sellaisia aiheita, joista kasvattajien kannattaa ehdottomasti keskustella lasten kanssa.

Lue myös:

    Uusimmat