Lapin matkailu on toipunut odotettua nopeammin koronan aiheuttamasta romahduksesta. Tästä vuodesta odotetaan jo parempaa kuin edellisestä normivuodesta 2019. Kun Lappia saadaan myydyksi maailmalle, matkailulla on loputtomat kasvun näkymät. Mutta miten luonto kestää kasvavan turismin? MTV Uutiset tapasi Inarissa matkailuyrittäjiä, jotka lupaavat pitää turistit kurissa erämaissa.
Vuonna 2020 ulkomaiset turistit katosivat Lapin lomakohteista melkein viimeistä myöten.
– Työntekijöitä oli vähennettävä, kun ei tiedetty, miten kauan poikkeustila kestää ja milloin avataan, kertoo Inarin suurimman matkailuyrityksen Wilderness Hotelsin perustaja Mari Lappalainen.
Lappalaisen perhe on rakentanut 20 vuodessa Inariin miljoonien matkailubisneksen. Kaikki alkoi yhden kyläkoulun remontoinnista majataloksi. Nyt on viisi hotellia, mökkejä ja revontuli-igluja, joissa voi yöunia odotellessa tuijotella kattoikkunasta taivaalle.
– Voisin melkeinpä sanoa, että 100 prosenttia matkaajista haluaa nähdä revontulet, hymyilee Mari Lappalainen.
Syytä hymyyn on myös siksi, että matkailijat ovat palanneet – varsinkin ne ulkomaiset. Venäläisiä ei ole (eikä kaivata) eikä vielä juuri kiinalaisiakaan (maan tiukan koronapolitiikan takia), mutta tämä ei haittaa.
Turisteja piisaa muualta maailmasta: Keski- ja Etelä-Euroopasta, Australiasta, Yhdysvalloista, Intiasta.
Noitarumpueksotiikka on menneisyyttä
Ranskalainen porukka laskee huiman pitkää pulkkamäkeä Saariselällä. Olennaista nykypäivän Lapin turismille on se, että eksotiikkahömpötys on enimmäkseen menneisyyttä. Ei lapinkasteita eikä noitarumpuja, vaan revontulien kaltaisia aitoja luontoelämyksiä.
