Laitoitko kasarilla Pikkumustaa kainaloon? Näihin retrodödöihin liittyy monenlaisia nuoruusmuistoja: "Tuotteiden markkinointi oli värikästä ja rohkeaa"

1:30
Muistatko vielä? Tältä legendaarinen Suosikki-lehti näytti vuonna 1987

Monella on näistä retrodödöistä kultaisia nuoruusmuistoja!

Minkä väristä Fiitä panit kainaloosi kouluaamuina? Entä kenet Date-deodoranteista valitsit? Monella kasari- ja ysärilapsella on näistä retrodeodoranteista kultaisia muistoja!

"Tuotteet oli nimetty värin mukaan"

Moni kasarinuori muistaa kylpyhuoneen kaapistaan Fii-deodorantit, jotka tunnettiin jo 1970-luvun Suomessa. Tuolloin pakkausta koristi tyylitelty piirros naisen kasvoista.

– Tuotteet oli nimetty värin mukaan. Tuo samainen väri toistui myös pakkauksessa. Värit ja tuoksut olivat voimakkaita. Pakkaukset olivat joko lasisia roll-on-pulloja tai aerosolipakkauksia, tuotekehitys- ja vastuullisuusjohtaja Tiina Isohanni Lumenelta kertoo.

Tuolloin vielä Noirona tunnettu Lumene valmisti Fiin lisäksi esimerkiksi Linna-deodoranttia. Se oli tarkoitettu erityisesti herkälle iholle; eri värein koristettujen tuotteiden nimiä olivat esimerkiksi Vihreät kunnaat, Sinitaivas ja Aamurusko.

Käytitkö Lilaa tai Pikkumustaa?

1980-luvulle tultaessa parfyymideodorantit olivat jo päivän sana. Kysyntä oli nuorten, aikaansa seuraavien suomalaisten keskuudessa kovaa, Isohanni muistelee. Nykytuotteisiin verrattuna tuotteet tuoksuivat voimakkaasti.

– 1980-luvulla raskaat parfyymit olivat muotia ja suosittuja, ja näitä jäljiteltiin myös deodoranteissa. Esimerkiksi "Opium" ja "Anais Anais" olivat suosittuja parfyymeja. Deodoranteista Fii Lila ja Fii Pikkumusta olivat suosiossa, Isohanni kuvailee.

Fii Lilan tuoksu oli voimakas ja itämainen, Fii Pikkumusta puolestaan oli aldehydi-tuoksu.

Aldehydi on synteettinen komponentti. Sen tuoksussa on vahamaisia, saippuamaisia, sitrusmaisia ja kukkaisia vivahteita. Aldehydi-tuoksujen tunnetuin edustaja on Chanel No. 5 -hajuvesi.

– Tuotteiden markkinointi oli värikästä ja rohkeaa. Erityisesti 1980–1990-lukujen mainoskuvastossa toistui nuorten naisten elämästä kertova, värikäs ja vauhdikaskin kerronta.

Aerosolipakkaukset eivät enää suosiossa

1990-luvulla parfyymideodoranttien suosio jatkui, mutta kasarilla suositut, joskus voimakkaatkin tuoksut alkoivat jo miedontua. Ysäri oli myös antiperspiranttien aikaa: siinä, missä deodorantti estää hikoilun aiheuttamaa hajua, antiperspirantit sisältävät alumiiniyhdistettä, joka estää hikoilua.

2020-luvun kuluttaja suosii raikkaita ja kevyitä deodorantteja, jotka eivät tuoksu paljoa. Myöskään aerosolipakkauksesta kainaloon suihkautettavat deodorantit eivät enää ole yhtä suosittuja; niiden sijaan käyttäjä valitsee yleensä esimerkiksi roll-onin tai voidemaisen dödön.

– Pakkaukset ylipäätään ovat vaihtuneet ympäristöystävällisimmiksi. Deodoroivat aineet ovat myös muuttuneet lisääntyneen tutkimuksen ansiosta. Lisäksi deodorantit ovat nykyään usein osa muuta vartalonhoitosarjaa, Isohanni kuvailee.

"Kuluttajien toiveet ja tarpeet ovat muuttuneet aikojen saatossa"

Fii-tuotteet olivat oman aikansa ilmiö. Koska monien mielissä kaikki oli ennen paremmin, voitaisiinko Fiitä vielä nähdä kauppojen hyllyillä?

– Monella on Fii-tuotteista niistä kultaisia nuoruusmuistoja. Kuluttajien toiveet ja tarpeet ovat muuttuneet aikojen saatossa, joten Fii tuskin koskaan palaa, ainakaan sellaisenaan, Isohanni sanoo.

"Aina on tilaa yhdelle, joka..." Nämäkin dödö-klassikot moni muistaa:

Rexonan hygieniatuotteita on mainostettu Australiassa  jo 1920-luvulla. Suomessa merkki muistetaan erityisesti menneiden vuosien sloganeistaan "aina on tilaa vielä yhdelle joka käyttää Rexonaa" sekä "ei jätä pulaan".

Jälkimmäinen lause on käytössä edelleen muodossa "it won't let you down", suom. "se ei petä sinua".

Vuonna 1980 tehdyssä Rexona-mainoksessa esiteltiin Rexonan saippuaa, joka varmistaa, että yhdelle "on aina tilaa". Mainos esitettiin MTV:llä Syksyn sävel -retrossa syyskuussa 2012:

Entä käytitkö Timoteitä? Timotei-tuotesarja deodorantteineen niitti mainetta myös maailmalla 1970-luvulla. Sitä pidetään suomalaisen mainonnan ensimmäisenä merkittävänä kansainvälisenä konseptina ja kampanjana. Erityisesti sarjan sampoo oli suosittua.

Kenen tuoksun Date-sarjasta omistit? Deodoranttien ja tuoksujen sarja oli nimetty henkilöiden mukaan: saatoit valita Pamelan, Jessican, Jasminen, Felician, Katen tai Mikaelan. Pullossa oli kyseisen henkilön kuva.

Jos julkaisu ei näy, katso se täällä.

Lue myös

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja