Suomalaiset ovat kiintyneitä omaan asuinalueeseensa ja haluaisivat tuntea myös naapureitaan paremmin. Lähikaupat ovat usein yhteisöllisyyden keskuksia, joiden arkiset kohtaamiset ovat tärkeitä hyvinvoinnin takia.
VIDEO: Koirakävelyt innostavat liikkumaan ja ehkäisevät ikäihmisten yksinäisyyttä.
Vaikka suomalaisten elämä on yhä mobiilimpaa ja verkossa sekä sosiaalisessa mediassa vietetään enemmän aikaa, keskimäärin 55 prosentilla suomalaisista on kuitenkin vahva side asuinalueeseensa, selviää K-Ryhmän teettämästä Kyläkauppatutkimuksesta.
Miten voimakas side sinulla on asuinalueeseesi?
Maaseudulla 63% Kaupungeissa 55% Taajamissa 53%
Kulttuuriantropologi Kristiina Korjonen-Kuusipuro kertoo, että suomalaiset leimaantuvat ja juurtuvat itselleen tärkeisiin paikkoihin. Globalisaation aikakaudella on puhuttu paljon siitä, miten paikat menettävät merkitystään, mutta on käynytkin vähän päinvastoin. Uudessa kaupungissa tai kaupunginosassa, ensimmäinen paikallinen kontakti on yleensä juuri lähikauppa.

