Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Kauppiaat paljastavat: Tällaisia ruokia kaupungissa ja maaseudulla suositaan – ”innostus ei jatku loputtomiin”

1:02Tältä näyttää suomalainen ruokahävikki
Julkaistu 14.09.2018 13:07

Emmi Niiniaho

K-ryhmän teettämässä tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten suhdetta omaan elinpiiriinsä sekä visioitiin, minkälainen on moderni kyläkauppa. Kauppiaat kertovat, millaisia tuotteita asiakkaat nyt suosivat.

VIDEO: Tältä näyttää suomalainen ruokahävikki.

Suomalaiset toivovat lähikaupaltaan persoonallisuutta, aktiivista toimintaa sekä ihmiskeskeisyyttä, selviää K-Ryhmän kyläkauppatutkimuksesta. Asiakkaat toivovat, että pääsevät itse vaikuttamaan ostopäätöksillään kaupan toimintaan ja että lähikauppa on aktiivisesti mukana kehittämässä asuinympäristöä ja sen palveluita – osana yhteisöä. 

Kyselyssä tärkeäksi nousi myös se, että kauppa tuntee asiakkaan ja että kaupan henkilökunnalla on aikaa keskustella asiakkaan kanssa, jos asiakas näin haluaa. 

Kauppiaat tuntevat asiakkaansa

Espoon Kauklahden K-Market -kauppias Erkki Zaiedman sekä Rauman maaseudulla sijaitsevan K-Market Lapinpadan kauppias Saku Vätti kertovat, että kummankin lähikaupan asiakkaiden ostokäyttäytymisessä näkyy ympäristötietoisuus. Huoli ympäristön saastumisesta näkyi myös K-ryhmän tutkimuksessa: 47 prosenttia kyselyn vastaajista piti ympäristön saastumista tärkeänä ratkaistavana asiana.

ruokakauppa
Lähikaupat pyrkivät vastaamaan mahdollisimman hyvin asiakkaidensa tarpeisiin.Shutterstock

– Hetki sitten nyhtökaura ja muut vastaavat tuotteet tulivat kauppoihin ryminällä, mutta vaikuttaa siltä, että se innostus ei jatku loputtomiin, Zaiedman kertoo MTV:lle.

Lue myös: Tältä näyttää suomalainen ruokahävikki: Nelihenkinen perhe heittää ruokaa roskiin lomamatkan verran vuodessa - näin helposti säästät selvää rahaa

Toisaalta kiinnostus vegaanisiin tuotteisiin on kuulemma vakaalla pohjalla. Ruokahävikki on Kauklahdessa näkyvä teema myös hävikkiviikon ulkopuolella – kaupassa on kaikki hävikkiin menossa olevat tuotteet samassa paikassa ja asiakkaat käyvät usein tarkastamassa sen aina ensimmäiseksi. Tulotasosta riippumatta, Kauklahden K-Marketin asiakkaita aidosti kiinnostaa ruokahävikin vähentäminen.

– Meillekin trendiruoat, kuten nyhtökaura, tulevat yllättävän nopeasti, mutta kiinnostus niihin lakkaa melko pian. Maaseudun lähikaupoissa lähiruoka on kovassa huudossa, Vätti kertoo.

Vätillä on itsekin sivutoimisesti maanviljelijä, jonka vuoksi hän tahtoo myös maksaa ruoantuottajille korvauksen työstään. Kaupan markkinoinnissa tuodaan esille ruoan alkutuotantoa, jolla pyritään lisäämään arvostusta ruoantuottajia kohtaan. Iso osa Lapinpadan tuotteista tuleekin 20 kilometrin säteellä kaupasta.

luomu, ruokaK-Market Lapinpadan asiakkaat haluavat tietää, kuka ruoan on tuottanut ja ennen kaikkea, miten se on tuotettu.Shutterstock

Asiakkaiden esittämiin toiveisiin kauppiaat tarttuvat hyvin matalalla kynnyksellä, koska toivotun tuotteen ilmestyminen hyllyyn saattaa olla asiakkaalle isokin kokemus. Zaiedman kertoo, että usein asiakkaiden pyynnöt eivät liity niinkään trendeihin, vaan ovat yksittäisiä ja tunneperäisiä.

– Toissa päivänä yksi asiakas tuli sanomaan, että hän pääsee vasta joulukuussa kotiseudulleen Ouluun ja kaipaisi kovasti löökiä (kastike). Juuri sain vahvistuksen, että sitä saadaan nyt valikoimaan, Zaiedman iloitsee.

Lisää aiheesta:

Ruokakaupoissa näkyy nyt yksi selkeä buumi – näiden tuotteiden suosio kasvanut roimasti: "Ajan ilmiö"Näistä tuotteista suomalaiset innostuivat tänä vuonna – K-ryhmän myyntidata paljastaa, mikä juomakategoria lähes tuplasi myyntinsäOstatko itse? K-kaupoissa huomattiin selkeä ruokailmiö: "Yksi isoimmista muutoksista viime vuosina"Kauppias Erkki keksi sushista uuden nerokkaan punalapputuotteen: "On saavuttanut lyhyessä ajassa suuren suosion"Tästä tuoteryhmästä ennustetaan ensi vuoden hittiä ruokakaupoissa – yhä useampi suomalainen nappaa ostoskoriin: Syynä alennettu hintaTutkimus paljastaa, mikä suomalaisia erityisesti kiinnostaa ruokaostoksilla – nämä tuotteet viedään nyt kaupoissa käsistä: "Tavoiteltu erikoisuus"
RuokakauppaLuomuMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa
  • 09:50
    Ruoka

    "Punalappuhyökkäys" Salossa: S-marketissa meni kuppi nurin, kun asiakkaat keksivät porsaanreiän

  • 06:49
    Ruoka

    Terveyspommit, joita kannattaa nyt napata ostoskoriin – Henri Alén ylistää: "Mielettömiä"

  • 7.11.06:39
    Ruoka

    Tätä Henri Alén ei missään nimessä nyt ostaisi ruokakaupasta

  • 1.11.08:15
    Alkoholi

    Testasimme, saako alkoholijuomia ostettua kaupasta yhdeksän jälkeen

  • 27.10.07:00
    Ravintolat

    Neljän ruokalajin illallinen alle 13 eurolla – Henri Alénin ravintolassa tapahtuu marraskuussa kummia