K-ryhmän teettämässä tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten suhdetta omaan elinpiiriinsä sekä visioitiin, minkälainen on moderni kyläkauppa. Kauppiaat kertovat, millaisia tuotteita asiakkaat nyt suosivat.
VIDEO: Tältä näyttää suomalainen ruokahävikki.
Suomalaiset toivovat lähikaupaltaan persoonallisuutta, aktiivista toimintaa sekä ihmiskeskeisyyttä, selviää K-Ryhmän kyläkauppatutkimuksesta. Asiakkaat toivovat, että pääsevät itse vaikuttamaan ostopäätöksillään kaupan toimintaan ja että lähikauppa on aktiivisesti mukana kehittämässä asuinympäristöä ja sen palveluita – osana yhteisöä.
Kyselyssä tärkeäksi nousi myös se, että kauppa tuntee asiakkaan ja että kaupan henkilökunnalla on aikaa keskustella asiakkaan kanssa, jos asiakas näin haluaa.
Kauppiaat tuntevat asiakkaansa
Espoon Kauklahden K-Market -kauppias Erkki Zaiedman sekä Rauman maaseudulla sijaitsevan K-Market Lapinpadan kauppias Saku Vätti kertovat, että kummankin lähikaupan asiakkaiden ostokäyttäytymisessä näkyy ympäristötietoisuus. Huoli ympäristön saastumisesta näkyi myös K-ryhmän tutkimuksessa: 47 prosenttia kyselyn vastaajista piti ympäristön saastumista tärkeänä ratkaistavana asiana.

