Lääkäri ihmettelee sähköpotkulautojen talvikäyttöä – "Se on hirvittävän arvaamaton liukkaalla kelillä"

Sähköpotkulaudat pysyvät kaduilla läpi talven – Helsingin kaupungin edustaja arvioi, mitä laudoista lumessa seuraa 9:49
Helsingin kaupungin liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen korosti MTV Uutiset Livessä kypärän käytön ja liikennesääntöjen noudattamisen merkitystä potkulautojen käytössä.

Sähköpotkulaudat tulivat Tampereen katukuvaan tänä kesänä. Se on näkynyt Tampereen yliopistollisen sairaalan ensiavussa Acutassa. Tampereella on tapahtunut lukuisia sairaalahoitoa vaativia skuuttionnettomuuksia.

Sekä Tier että Voi kertoivat lokakuussa pitävänsä sähköpotkulaudat Tampereella läpi talven.

Acutan ylilääkäri Sami Mustajoki näkee sähköpotkulaudoissa ja niiden talvikäytössä selvän vaaranpaikan.

– Olen suoraan sanoen ihmetellyt, että näitä lautoja ei ole kerätty pois. Koska siinä on sileät renkaat ja se on kaksipyöräinen vempele, se on hirvittävän arvaamaton liukkaalla kelillä.

Sähköpotkulaudalla tapahtuneita onnettomuuksia ei tilastoida Acutassa erikseen, vaan ne lasketaan samaan kategoriaan kuin esimerkiksi polkupyöräonnettomuudet. Mustajoki kuitenkin kertoo, että lautailuonnettomuudet ovat näkyneet selvästi Acutassa.

– Onnettomuuksia on ollut paljon kesän mittaan, mutta sitä en tiedä, ovatko potkulaudat nousseet tässä liukkailla vielä erityisesti esiin, Mustajoki sanoo.

Monet sähköpotkulaudoissa loukkaantuneista ovat ajaneet päihtyneinä. Pääsääntöisesti loukkaantuneet ovat nuoria aikuisia.

Tilastointi käyntiin ensi vuonna

Mustajoki sanoo, että suunnitteilla on, että ensiavussa aloitetaan vuodenvaihteessa potkulautailuonnettomuuksien tilastointi.

Koska sähköpotkulaudalla loukkaantuneiden määrää ei tilastoida, sairaala joutuu tekemään onnettomuusmääristä karkeita arvioita yksittäisten lääkärien havaintojen perusteella.

Esimerkiksi helsinkiläisessä Töölön sairaalassa aloitettiin tukkimiehen kirjanpito heti, kun laudat tulivat Helsinkiin. Koska Tampereella niin ei ole toimittu, tarkkaa tietoa laudoilla tapahtuneista onnettomuuksista ei ole.

Tilastointi on tärkeää, jotta onnettomuuksista ja niiden trendeistä saadaan tarkkaa tietoa.

– Se tuo painetta myös lisätä laitteen käytölle tiukempaa kontrollia. Sähköpotkulautailu näyttää kadulla kävelevälle maallikolle olevan aika holtitonta välillä.

Polkupyöräonnettomuuksia silti yhä enemmän

Mustajoki sanoo, että tuntuma on se, että polkupyöräonnettomuuksia tapahtui edelleen selvästi enemmän kuin sähköpotkulautaonnettomuuksia. Se johtuu todennäköisesti siitä, että pyöräilijöitä on huomattavasti enemmän.

– Kumpi on vaarallisempi väline, sitä en pysty sanomaan. Näppituntuma on se, että sähköpotkulaudalla tapahtuu enemmän onnettomuuksia per ajettu minuutti tai kilometri. Mutta tutkimustietoa asiasta ei ole.

Tampereella on tapahtunut kohtalaisen vakavia sähköpotkulautaonnettomuuksia, jotka ovat vaatineet sairaalahoitoa. Mustajoki kertoo, että vastaan on tullut esimerkiksi suhteellisen vakavia päävammoja ja esimerkiksi hampaiden katkeamisia.

– Ei ole tiedossa, että yhtään leikkaushoitoa vaativaa luunmurtumaa olisi ollut, mutta muita murtumia kyllä, Mustajoki sanoo.

"Huonolla kelillä pois käytöstä"

Sähköpotkulautayritykset määrittelevät itse, milloin lautailu sallitaan ja milloin ei.

Tierin Tampereen city manager Juuso Koskela sanoo, että Tier suhtautuu hyvin vakavasti sähköpotkulautailun talviturvallisuuteen. Turvallisuussyistä laudat kytketään pois päältä liukkaalla tai lumisella kelillä.

– Kun keli on huono, laudat eivät ole toiminnassa vaikka ne kadulla seisovatkin, Koskela sanoo.

Tier myös kaventaa toiminta-aluetta talvikaudeksi. Alue pienenee Hatanpäältä ja Lapinniemestä.

Tierillä on Tampereella noin 350 lautaa. Niiden määrää vähennetään talvella. Lumisina kausina lautoja ei tuoda keskustaan ollenkaan.

Voin markkinointimanageri Mathias Soini kertoo, että myös Voi rajoittaa sähköpotkulautojen käyttöä huonolla säällä. Yhtiö poisti laudat käytöstä esimerkiksi viime viikolla Helsingissä, kun sinne iski lumimyräkkä. Tampereella laudat on poistettu alkutalvesta kerran, kun katuja suolattiin.

– Keskustelemme jatkuvasti paikallisten viranomaisten, liikenneviranomaisten ja säätietopalveluiden kanssa, minkä avulla pystymme tapauskohtaisesti ja nopeasti reagoimaan vallitsevien keliolosuhteiden muutoksiin, Soini sanoo.

Soini sanoo, että laudat kerätään alueilta, joissa lumi estää niiden käytön. Tukholmassa Voi poisti laudat käytöstä vain kuudeksi päiväksi viime vuonna. Soini sanoo, että yhtiö kannustaa käyttäjiä varovaisuuteen talvella.

Lue myös:

    Uusimmat