Taksikyytejä välittävän Taksi Helsingin laatutiedote paljastaa erikoisia tilanteita, missä asiakkaat ovat törmänneet erimielisyyksiin taksiyrittäjien kanssa.
Vuoden alussa julkaistun tiedotteen mukaan Taksi Helsingin asiakkaat ovat kohdanneet hyvinkin valitettavia, sekä erikoisia tilanteita kyytipalvelun osalta.
Tiedotteessa kerrotaan, että pääasiassa kaikki 7 miljoonaa kyytiä, jotka firma välittää vuoden aikana, sujuvat erinomaisesti taksiyrittäjien ja asiakkaiden välillä, mutta tiedotteeseen on poimittu vuoden aikana karttuneita valitettavia tapauksia.
Asiakkaan piti ilmoittaa reittitoive etukäteen
Tiedotteessa kerrotaan tapauksessa, jossa kokenut kuljettaja sai tehtäväkseen viedä asiakas Hämeentieltä Kalliosta Kuusisaareen. Reittivalintaan pettynyt asiakas oli lähtenyt kesken kyydin taksista pois.
Kuljettaja lähti ajamaan keskustan suuntaan, jolloin asiakas kysyi, miksi ei ajeta Oopperan kautta? Kuljettaja oli todennut asiakkaalle, että reittitoiveet esitetään etukäteen. Tilanne oli eskaloitunut niin pahaksi, että asiakas oli jäänyt taksin kyydistä pois ja ottanut uuden taksin tilalle.
– Jos kyseessä olisi ollut kuljettajan ensimmäinen vastaava ongelma asiakkaiden kanssa toimeen tulemisessa, olisi voitu antaa enemmän painoarvoa kuljettajan omalle versiolle, jonka mukaan syy oli (jälleen kerran) yksin asiakkaassa. Mutta, koska kuljettajalla oli taustallaan jo useampi valitus epäasiallisesta käytöksestä, katsottiin tapaus 60 vuorokauden laatusanktion arvoiseksi. Myös hankalat tilanteet ja omat virheet on yleensä mahdollista hoitaa niin, että asiakas ei poistu kesken kyydin, tiedotteessa kerrotaan.
