Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kyytifirma paljastaa: Tällaisia ovat Helsingin törkeät taksikuskit – yritti huijata asiakkaalta rahaa tekstiviesteillä

Lehtikuva
Julkaistu 03.08.2017 06:02

MTV UUTISET

Taksikyytejä välittävän Taksi Helsingin laatutiedote paljastaa erikoisia tilanteita, missä asiakkaat ovat törmänneet erimielisyyksiin taksiyrittäjien kanssa.

Vuoden alussa julkaistun tiedotteen mukaan Taksi Helsingin asiakkaat ovat kohdanneet hyvinkin valitettavia, sekä erikoisia tilanteita kyytipalvelun osalta.

Tiedotteessa kerrotaan, että pääasiassa kaikki 7 miljoonaa kyytiä, jotka firma välittää vuoden aikana, sujuvat erinomaisesti taksiyrittäjien ja asiakkaiden välillä, mutta tiedotteeseen on poimittu vuoden aikana karttuneita valitettavia tapauksia.

Asiakkaan piti ilmoittaa reittitoive etukäteen

Tiedotteessa kerrotaan tapauksessa, jossa kokenut kuljettaja sai tehtäväkseen viedä asiakas Hämeentieltä Kalliosta Kuusisaareen. Reittivalintaan pettynyt asiakas oli lähtenyt kesken kyydin taksista pois.

Kuljettaja lähti ajamaan keskustan suuntaan, jolloin asiakas kysyi, miksi ei ajeta Oopperan kautta? Kuljettaja oli todennut asiakkaalle, että reittitoiveet esitetään etukäteen. Tilanne oli eskaloitunut niin pahaksi, että asiakas oli jäänyt taksin kyydistä pois ja ottanut uuden taksin tilalle.

– Jos kyseessä olisi ollut kuljettajan ensimmäinen vastaava ongelma asiakkaiden kanssa toimeen tulemisessa, olisi voitu antaa enemmän painoarvoa kuljettajan omalle versiolle, jonka mukaan syy oli (jälleen kerran) yksin asiakkaassa. Mutta, koska kuljettajalla oli taustallaan jo useampi valitus epäasiallisesta käytöksestä, katsottiin tapaus 60 vuorokauden laatusanktion arvoiseksi. Myös hankalat tilanteet ja omat virheet on yleensä mahdollista hoitaa niin, että asiakas ei poistu kesken kyydin, tiedotteessa kerrotaan.

Kuljettaja uhkaili asiakasta perintätoimistolla

Tiedotteessa kerrotaan tapauksesta, missä kuljettaja yritti periä asiakkaalta 345 euroa ”rikkoutuneen” maksupäätteen takia. Kuljettaja oli uhkaillut asiakasta perintätoimistolla lähettämällä asiakkaalle ilkeitä tekstiviestejä.

– Asiakas pudotti vahingossa taksin maksupäätteen auton lattialle. Kuljettaja ilmoitti, että laite meni rikki, ja yritti myöhemmin periä 345 euron korvauksen rikkoontuneesta laitteesta. Huonolla suomen kielellä kirjoitetut sekavat tekstiviestivaatimukset onneksi herättivät lopulta asiakkaan epäilykset, ja hän otti yhteyttä Taksi Helsinkiin, kerrotaan tiedotteessa.

Asiaa selvitellessä kävi ilmi, että maksupääte ei ollut edes mennyt rikki. Vastaavanlaiset asiat hoitaa taksiyritys, ei kuljettaja. Kuljettaja oli kertonut vastineessaan, että hän yritti periä 35 euroa menetetystä työajasta, ja että asiakas olisi muokannut viestejä.

– Kuljettaja oli kuitenkin uhannut asiakasta jopa asian siirtämisellä perintätoimistolle, jos ei maksua ala kuulua. Viestejä ei oltu tietenkään muokattu mitenkään, tiedotteessa kerrotaan.

Taksi Helsingin hallitus katsoi, että kyseisellä kuljettajalla ei ole edellytyksiä toimia Taksi Helsingin kuljettajana toistaiseksi. Hän voi pyytää kirjallisesti välityksen palauttamista alkuvuodesta 2022. Taustalla oli ollut aikaisempia ongelmia asiakaspalvelun suhteen.

Liian lyhyt matka

Pitkäaikainen kuljettaja sai kyydin, joka oli Laajasalon sisällä. Kuljettaja totesi asiakkaalle, että tämä tilasi ”vitun lyhyen matkan”. Kuljettajan käyttämä tyylilaji oli jatkunut perille saakka.

– Kuljettajasta on tullut parin vuoden aikana 10 valitusta, ja usein samantapaisesta toiminnasta. HTD:n hallitus päätti, että kuljettajan palveluksia ei enää voida käyttää Taksi Helsingin palveluntuotantoon. Tilausvälitys suljettiin vuodeksi, jonka jälkeen kuljettajalla on mahdollisuus pyytää sen avaamista uudelleen, mikäli perusteita päätöksen muuttamiselle löytyy, kerrotaan tiedotteessa.

Lisää aiheesta:

Äidin ja kehitysvammaisen pojan matka vuokra-autolla tyssäsi varoitusvaloon – yritys ei suostunut korvaamaan taksikulujaHäirintää Yangon kyydissä: Kuljettaja lukitsi Ainon taksiin eikä vienyt kotiin, Tiinaa ahdisteltiin ja painostettiin Snapchat-kaveruuteenEnsin taksikuski otti Jimistä kuvan auton ratissa, sitten kotipihaan ilmestyi erikoinen lappu – taksiyhtiö pahoittelee: "Tämä on käytännössä stalkkaamista"Taksi Helsingin toimitusjohtaja vahvistaa, että asiakkaiden keskusteluja takseissa tallennetaan – taustalla järkyttävä taksinkuljettajan murha Lahdessa 18 vuotta sittenNainen unohti puhelimensa epäilyttävään taksiin, mistä alkoi outojen tapahtumien ketju – sankarikuskit Jonna ja Roope selvittivät mysteerin: "Kyllä nämä hoidetaan loppuun asti"
Kotimaa
Nyt on taksimatkalla hintaa! Mikon kyyti Espoosta 45 kilometrin päähän lentokentälle maksoi pöyristyttävät 236 euroa: "Jos ulkomailla takseissa tuntee itsensä välillä huijatuksi, nyt tuli samanlainen olo"

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 08:44
    Liikenneonnettomuudet

    Lahdenväylä oli "aivan tukossa"

  • 08:43
    Televisiot

    TV- ja radiolähetyksissä tänään katkoksia

  • 08:37
    Eläke

    Näillä aloilla työkyvyttömyysriski on suurin – yksi syy jopa kuusinkertaistanut sairauspoissaolojen määrää

  • 07:54
    Kela

    IS: Noin puolet somalian, arabian ja ukrainan puhujista saa Kelan toimeentulotukea

  • 07:49
    Häirintä

    Joka kolmas tyttö kohtaa aikuisten seksuaaliväkivaltaa verkossa