Kysely: Tuotteen eettisyydellä merkitystä – silti harva jaksaa selvittää sitä

Tuotteen eettisyydellä on MTV3:n teettämän kyselyn mukaan ainakin jonkin verran merkitystä selvälle enemmistölle suomalaisista.

Kyselyssä 72 prosenttia oli sitä mieltä, että eettisyydellä on ainakin jonkin verran merkitystä. Paljon merkitystä asialla oli kolmelle kymmenestä.

Joka neljännelle suomalaiselle tuotteen eettisyydellä oli vain vähän, tai ei lainkaan merkitystä. Eettisyys oli tärkeämpää naisille kuin miehille.

Joka toinen suomalainen, 48 prosenttia, ei ollut kuitenkaan koskaan itse selvittänyt tuotteen alkuperää päästäkseen perille sen eettisyydestä. Joitakin kertoja asiaa oli selvittänyt 29 prosenttia ja jatkuvasti 5 prosenttia. Ainakin kerran näin oli tehnyt 15 prosenttia vastaajista.

Tutkimuksessa kerrottiin vastaajille, että kansalaisjärjestö Finnwatchin mukaan suomalaisten päivittäistavaraliikkeiden omien tuotemerkkien elintarvikkeita tuotetaan Thaimaassa kehnoissa työoloissa työntekijöiden oikeuksia loukaten. Kysymys kuului, millainen merkitys tuotteen eettisyydellä on sinulle tehdessäsi ostopäätöksiä. Lisäksi kysyttiin, oletko itse selvittänyt tuotteen alkuperää päästäksesi perille sen eettisyydestä.

Tutkimus toteutettiin verkkopaneelissa tällä viikolla, ja siihen vastasi runsaat 1 800 suomalaista. Virhemarginaali on enimmillään 3 prosenttiyksikköä suuntaansa. Tutkimuksen teki MTV3:n toimeksiannosta Think If Laboratories Oy.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat