Kysely: Liki neljännes Nokian kännyköistä viallisia

Digitoday-verkkolehden matkapuhelinmyyjille tekemässä kyselyssä Nokian kännyköiden vikailmoitusten määrä oli yllättävän korkea. Tänä vuonna myydyistä kännyköistä huoltoon palautui liki neljännes.

Digitoday-verkkolehti julkaisi tänään kyselyn, jossa Nokian matkapuhelimissa esiintyvien vikojen määrää on kartoitettu suomalaisille jälleenmyyjille tehdyllä kyselyllä. Vastausten keskiarvoista Digitoday laskee, että keskimäärin noin 24 prosenttia tänä vuonna myydyistä Nokian matkapuhelimista palautuu huoltoon valmistusvirheen vuoksi. Lisäksi toimituserissä on jälleenmyyjien mukaan suuria laatueroja.

Digitodayn kyselyyn vastasi yli sata suomalaista matkapuhelinkauppiasta. Heidät valittiin satunnaisotannalla siten, että mukana oli myymälöitä kaikista merkittävistä jälleenmyyntiketjuista. Kyselyn toteutti puhelimitse viime viikon torstaina talousalan tutkimuspalveluihin erikoistunut Naniga Oy.

Digitodayn kyselyn taustalla on saksalaisen Handelsblatt-talouslehden toissa viikolla julkaisema artikkeli, joka aloitti kiivaan keskustelun Nokian puhelinten vioista. Handelsblattin mukaan jopa 70 prosenttia Nokian puhelimista palautuisi valmistusvirheen vuoksi korjattaviksi.

Nokia on kiistänyt jyrkästi sekä Handelsblattin tiedot että saksalaisen investointipankin Dresdner Kleinworth Wassersteinin väitteet Nokian kännyköiden näytöissä esiintyvistä ongelmista. Nokia Mobile Phonesin viestintäjohtajan Tapio Hedmanin mielestä Digitodayn kysely tukee Nokian näkemystä, jonka mukaan Handelsblattin väite 70 prosentin palautumisasteesta oli täydellisesti yliampuva. Kyselyn tieto 24 prosentin palauttamisesta ei silti sekään vastaa todellisuutta, vaan menee huomattavasti yli Nokian puhelinten todellisen keskimääräisen vikaantumisasteen, Hedman sanoi.

Hedmanin mukaan omissa tuotteissa ilmenevien vikojen määrää seurataan Nokialla tarkasti ja niiden määrä on selkeästi julkisuudessa esitettyjä väitteitä pienempi.

-Meillä on siitä hyvinkin täsmällinen tieto, mutta sitä ei kerrota julkisuuteen, Hedman sanoo.

Hedman huomauttaa myös, että läheskään kaikki kuluttajien huoltoon toimittamat puhelimet eivät lopulta osoittaudu viallisiksi. Kyseessä voi olla myös osaamattomasta käytöstä johtuvia ilmiöitä, jotka tulkitaan vikaantumiseksi.

-Täysin tuntematon ei ole sellainenkaan ilmiö, että kun puhelimessa ei ole ollut jollain hetkellä kenttää saatavilla, niin puhelin on tuotu huoltoon, hän sanoo.

Vastauksissa suuri hajauma


Hedmanin mielestä keskustelu laatuongelmista keskustelu ei ole Nokian kannalta mitenkään kiusallista. Tärkeintä on tunnustaa tosiasiat ja toimia niiden pohjalta mahdollisimman nopeasti ja oikein, hän sanoi.

Hedman huomauttaa, että Nokialla on maailmanlaajuisesti satoja miljoonia asiakkaita ja puhelimia myytiin viime vuonna 140 miljoonaa kappaletta. Kun määrät ovat näin suuria, joukkoon mahtuu väistämättä myös sellaisia laitteita, jotka eivät toimi täysin virheettömästi koko ajan.

-Se on valitettavaa, mutta jotakuinkin väistämätöntä. Täysin nollavikaantumiseen ei päästä, tärkeintä on, että vialliset puhelimet korjataan ja huolletaan mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti, hän sanoi.

Digitodayn kyselyn mukaan suurin osa puhelimissa havaituista ongelmista koskee Nokian 3000-sarjaa ja keskeiset ongelmakohdat liittyvät ohjelmistoihin ja näyttöihin.

Monen vastaajan mukaan ohjelmisto-ongelmia on paljon aina uuden puhelimen tullessa markkinoille, mutta mallin vanhetessa ne vähenevät. Jälleenmyyjien mielestä Nokian puhelinten laatu on pysynyt jokseenkin ennallaan, ja menekkiin suhteutettuna suurin osa oli sitä mieltä, ettei Nokian laatu juuri eroa muista valmistajista. Vertailua vaikeutti se, että suurin osa suomalaisten kauppiaiden tänä vuonna myymistä puhelimista oli juuri Nokian valmistamia.

Digitodayn kyselyyn vastanneilta kauppiailta kysyttiin arviota siitä, kuinka moni sadasta myydystä kännykästä tulee liikkeeseen takaisin korjattavaksi. Hajonta oli huomattavan suuri ja vastauksia löytyi laidasta laitaan. Kolme prosenttia kauppiaista oli sitä mieltä, ettei Nokian kännyistä löydy vikoja käytännössä juuri lainkaan. Handelsblattin näkemystä jopa 70 prosentin viallisuudesta tuki suunnilleen yhtä moni eli nelisen prosenttia vastaajista. Joka viides kauppias oli sillä kannalla, että viallisten puhelimien määrä on korkeintaan yhdeksän prosenttia. Yli kolmanneksen mielestä niitä on alle 15 prosenttia, ja yhteensä noin puolet kauppiaista arvioi osuuden jäävän alle 20 prosenttiin.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat